Sociolab: digitale technologieën en de samenleving (B-KUL-S0P39A)

4 studiepuntenNederlands8 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Sociologie

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel hebben de studenten de volgende leerresultaten bereikt:

Studenten kunnen op basis van de kennis en inzichten over de verwevenheid van digitale technologie en samenleving (zie S0O06A Digitale technologieen en de samenleving):

  • de sociale aspecten en implicaties van een specifieke digitale technologie kritisch analyseren, en hierover schriftelijk rapporteren.
  • de verschillende benaderingen van de maatschappelijke inbedding van digitale technologie toepassen, en hierover schriftelijk rapporteren, presenteren en feedback formuleren.

Deze doelstellingen worden bij de start van het vak aan de studenten gecommuniceerd.

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel heeft de student reeds basiskennis over de verweving van digitale technologie en de samenleving, zoals aangeboden in opleidingsonderdeel S0O06A: Digitale technologieën en de samenleving.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( S0O06A )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
S0O06A : Digitale technologieën en de samenleving

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Sociolab: digitale technologieën en de samenleving (B-KUL-S0P39a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum8 urenEerste semester
POC Sociologie

De onderwijsleeractiviteiten in dit opleidingsonderdeel zijn gebaseerd op een opdracht waarin studenten actief en concreet aan de slag gaan met de leerstof, de kennis en de inzichten uit het opleidingsonderdeel Digitale technologieen en de samenleving. Centraal daarbij staat de maatschappelijke inbedding van digitale technologie, waarbij studenten in de praktijk leren om tools te ontwikkelen om de maatschappelijke aspecten van digitale technologie in kaart te brengen (faciliteren van RRI multi-stakeholder workshops met scenario-building).

Studiemateriaal van het OPO S0O06A

Dit vak is een labvak in het in het STEPS-model van de bachelor en wordt gedoceerd tijdens de laatste 4 weken van het semester.

Er worden begeleidings- en (peer)feedbacksessies voorzien om de opdracht en de methodologie uit te leggen en te kaderen, om bijkomende input te geven en om feedback te geven bij de vorderingen. Studenten spelen hier een actieve rol in de vorm van voorbereiding, bijdrage en medewerking aan deze sessies.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Sociolab: digitale technologieën en de samenleving (B-KUL-S2P39a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Evaluatiekenmerken

De evaluatie bestaat uit een werkstuk met presentatie. De studenten schrijven in groepen een werkstuk. De studenten presenteren hun werkstuk aan de andere groepen op een seminariemiddag ter afsluiting van het opleidingsonderdeel. De seminariemiddag vindt plaats aan het einde van de collegeperiode, voorafgaand aan de examenperiode.

Bepaling eindresultaat

Naast het werkstuk en presentatie wordt er in de evaluatie ook rekening gehouden met de medewerking tijdens de peerfeedbacksessies en de rol die de student opnam in het groepswerk (self- en peerassessment). Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door het onderwijzend personeel, zoals meegedeeld via Ultra (Toledo) en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Herkansen

De bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans is identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.

 

 

Zie bij 'toelichting'.