Digitale technologieën en de samenleving (B-KUL-S0O06A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel hebben de studenten de volgende leerresultaten bereikt:
- Studenten verwerven kennis en inzicht in de verstrengeling van digitale technologie en de samenleving aan de hand van een aantal theoretische ontwikkelingen binnen de sociologie van wetenschap en technologie, innovatiesociologie en digitale sociologie
- Studenten kunnen deze kennis in een bredere maatschappelijke context plaatsen en kunnen kritisch reflecteren op de rol van digitale technologie in moderne samenlevingen.
- Studenten kunnen het brede scala aan maatschappelijke uitdagingen als gevolg van digitale technologieen belichten aan de hand van empirische voorbeelden (bijvoorbeeld in het domein van biomedische innovatie en gezondheidszorg).
- Studenten kunnen verschillende benaderingen van de maatschappelijke inbedding van digitale technologie benoemen en hierover kritisch reflecteren.
Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
S0P39A : Sociolab: digitale technologieën en de samenleving
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 48 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) (Afstudeerrichting sociologie) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in het sociaal werk en sociaal beleid (voor bachelors in het sociaal werk) (Leuven) 60 sp.
- Schakelprogramma: Master in het sociaal werk en sociaal beleid (Leuven e.a.) 66 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors wijsbegeerte, optie sociologie (programma voor studenten die in het voorbereidingsprogramma gestart zijn vóór 2020-2021) (programma voor studenten die in het voorbereidingsprogramma master in de sociologie gestart zijn vóór 2024-2025) (Leuven) 14 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters psychologische wetenschappen, pedagogische wetenschappen en criminologische wetenschappen en voor masters in sociaal werk en sociaal beleid (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 12 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters economische wetenschappen, toegepaste economische wetenschappen en sociaal-economische wetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 18 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors in de rechten, optie politieke wetenschappen, bachelors en masters in de agogische wetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 24 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters geschiedenis, wijsbegeerte en rechten en overige academische bachelors en masters na toelating (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 40 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie politieke wetenschappen en sociologie) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Minor Samenleving en cultuur) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Afstudeerrichting sociologie) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors in de wijsbegeerte, optie politieke wetenschappen en sociologie (programma voor studenten die in de bachelor wijsbegeerte gestart zijn in 2020-2021 of later) (programma voor studenten die in het voorbereidingsprogramma master in de sociologie gestart zijn vóór 2024-2025) (Leuven) 14 sp.
- Schakelprogramma: Master in de sociologie (Leuven) 58 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters in de gedragswetenschappen (Leuven) 28 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters in de geestes- en cultuurwetenschappen (Leuven) 46 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters in de exacte wetenschappen (Leuven) 50 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Digitale technologieën en de samenleving (B-KUL-S0O06a)
Inhoud
Onze samenleving en cultuur raken steeds verder verstrengeld met technologie. Digitale technologieën dringen door tot in het diepste weefsel van het alledaagse leven en confronteren ons met nieuwe maatschappelijke vragen. Als digitale technologie en innovatie zo veel invloed op ons uitoefent, moeten wij de ontwikkeling van digitale technologie dan niet maatschappelijk begeleiden en sturen? En hoe kunnen we dat doen als sociologen in de praktijk?
Deze leeractiviteit bestaat uit hoorcolleges, gastcolleges en (online) discussiecolleges.
In de hoorcolleges staat de verstrengeling van digitale technologie en samenleving centraal. Dit wordt behandeld aan de hand van kernconcepten en begrippen uit verschillende stromingen (Wetenschaps- en Technologie Studies (STS), Actor-Network Theory (ANT), innovatiesociologie en digitale sociologie). De discussie momenten zijn georganiseerd rond een aantal verdiepende en actuele thema’s rond de sociale aspecten van digitale technologieën in biomedische innovatie en gezondheidszorg (gezondheidsapps, in silico, AI,… ). De studenten moeten deze discussies voorbereiden aan de hand van vooraf opgegeven literatuur. Afsluitend wordt minstens één gastcollege verzorgd waarin dieper wordt ingegaan op mogelijke manieren van maatschappelijke inbedding van digitale technologieën, zoals bijvoorbeeld het Responsible Research and Innovation (RRI) framework in Europees wetenschaps- en innovatiebeleid, dat als doel heeft technologieën af te stemmen op de waarden en bezorgdheden van de betrokken stakeholders.
Studiemateriaal
Het volgende cursusmateriaal wordt gebruikt:
- Syllabus op Ultra (Toledo)
- Artikels en literatuur: bibliografie op Ultra (Toledo)
- Multimedia (e-books, video's)
- Cursus slides
Al het cursusmateriaal is beschikbaar op Ultra (Toledo)
Toelichting werkvorm
Deze leeractiviteit bestaat uit hoorcolleges, gastcolleges en (online) discussiecolleges.
Voor dit vak geldt een bijzonder uurrooster. Dit vak is een kennisvak in het STEPS-model van de bachelor en wordt gedoceerd tijdens de eerste 9 weken van het semester.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Digitale technologieën en de samenleving (B-KUL-S2O06a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Studenten worden geëvalueerd op basis van een schriftelijke opdracht en actieve deelname aan de les. In de opdracht zal de student de inhoud van de colleges integreren in een samenhangend werkstuk. Deelname aan de colleges en actieve betrokkenheid van de studenten worden verwacht. De details en deadline van de opdracht worden bepaald door het onderwijzend personeel en gecommuniceerd op Ultra (Toledo).
Bepaling eindresultaat
De cursus wordt geëvalueerd door het onderwijzend personeel, zoals meegedeeld op Toledo en in het examenreglement. Het eindcijfer wordt uitgedrukt als een cijfer op 20 (afgerond op een geheel getal). De opdracht telt voor 80% mee in het totaalcijfer en de actieve deelname aan de les voor 20%.
Als de opdracht niet op tijd wordt ingeleverd, wordt het eindresultaat gemarkeerd als NA (not attempted), tenzij vanwege ernstige omstandigheden na verzoek tot een andere regeling wordt besloten via de facultaire ombuds.
Studenten zijn volledig verantwoordelijk voor het inleveren van werkstukken en opdrachten zonder fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/english/education/plagiarism/) en worden verzocht de relevante regels van de faculteit na te leven. Plagiaat wordt bestraft met de sancties genoemd in de Onderwijs- en Examenregeling van de universiteit (http://www.kuleuven.be/education/regulations/).
Herkansen
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn gelijkaardig aan die van de eerste examenkans, zoals hierboven verwoord. De details en de deadline worden bepaald door het onderwijzend personeel en meegedeeld op Toledo.
Toelichting bij herkansen
Zie bij 'toelichting'.