Digitale technologieën en de samenleving (B-KUL-S0O06A)

4 studiepuntenNederlands8 urenEerste semester
POC Sociologie

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel hebben de studenten de volgende leerresultaten bereikt:

  • Studenten verwerven kennis en inzicht in de verstrengeling van digitale technologie en de samenleving aan de hand van een aantal theoretische ontwikkelingen binnen de sociologie van wetenschap en technologie, innovatiesociologie en digitale sociologie
  • Studenten kunnen deze kennis in een bredere maatschappelijke context plaatsen en kunnen kritisch reflecteren op de rol van digitale technologie in moderne samenlevingen.
  • Studenten kunnen het brede scala aan maatschappelijke uitdagingen als gevolg van digitale technologieen belichten aan de hand van empirische voorbeelden (bijvoorbeeld in het domein van biomedische innovatie en gezondheidszorg).
  • Studenten kunnen verschillende benaderingen van de maatschappelijke inbedding van digitale technologie benoemen en hierover kritisch reflecteren.

Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
S0P39A : Sociolab: digitale technologieën en de samenleving

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Digitale technologieën en de samenleving (B-KUL-S0O06a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College8 urenEerste semester
POC Sociologie

Onze samenleving en cultuur raken steeds verder verstrengeld met technologie. Digitale technologieën dringen door tot in het diepste weefsel van het alledaagse leven en confronteren ons met nieuwe maatschappelijke vragen. Als digitale technologie en innovatie zo veel invloed op ons uitoefent, moeten wij de ontwikkeling van digitale technologie dan niet maatschappelijk begeleiden en sturen? En hoe kunnen we dat doen als sociologen in de praktijk?

Deze leeractiviteit bestaat uit hoorcolleges, gastcolleges en (online) discussiecolleges.

In de hoorcolleges staat de verstrengeling van digitale technologie en samenleving centraal. Dit wordt behandeld aan de hand van kernconcepten en begrippen uit verschillende stromingen (Wetenschaps- en Technologie Studies (STS), Actor-Network Theory (ANT), innovatiesociologie en digitale sociologie). De discussie momenten zijn georganiseerd rond een aantal verdiepende en actuele thema’s rond de sociale aspecten van digitale technologieën in biomedische innovatie en gezondheidszorg (gezondheidsapps, in silico, AI,… ). De studenten moeten deze discussies voorbereiden aan de hand van vooraf opgegeven literatuur. Afsluitend wordt minstens één gastcollege verzorgd waarin dieper wordt ingegaan op mogelijke manieren van maatschappelijke inbedding van digitale technologieën, zoals bijvoorbeeld het Responsible Research and Innovation (RRI) framework in Europees wetenschaps- en innovatiebeleid, dat als doel heeft technologieën af te stemmen op de waarden en bezorgdheden van de betrokken stakeholders.

 

Het volgende cursusmateriaal wordt gebruikt:

-  Syllabus op Ultra (Toledo)

- Artikels en literatuur: bibliografie op Ultra (Toledo)

- Multimedia (e-books, video's)

- Cursus slides

Al het cursusmateriaal is beschikbaar op Ultra (Toledo)

Deze leeractiviteit bestaat uit hoorcolleges, gastcolleges en (online) discussiecolleges.

Voor dit vak geldt een bijzonder uurrooster. Dit vak is een kennisvak in het STEPS-model van de bachelor en wordt gedoceerd tijdens de eerste 9 weken van het semester.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Digitale technologieën en de samenleving (B-KUL-S2O06a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten


Evaluatiekenmerken

Studenten worden geëvalueerd op basis van een schriftelijke opdracht en actieve deelname aan de les. In de opdracht zal de student de inhoud van de colleges integreren in een samenhangend werkstuk. Deelname aan de colleges en actieve betrokkenheid van de studenten worden verwacht. De details en deadline van de opdracht worden bepaald door het onderwijzend personeel en gecommuniceerd op Ultra (Toledo).

Bepaling eindresultaat

De cursus wordt geëvalueerd door het onderwijzend personeel, zoals meegedeeld op Toledo en in het examenreglement. Het eindcijfer wordt uitgedrukt als een cijfer op 20 (afgerond op een geheel getal). De opdracht telt voor 80% mee in het totaalcijfer en de actieve deelname aan de les voor 20%.

Als de opdracht niet op tijd wordt ingeleverd, wordt het eindresultaat gemarkeerd als NA (not attempted), tenzij vanwege ernstige omstandigheden na verzoek tot een andere regeling wordt besloten via de facultaire ombuds.

Studenten zijn volledig verantwoordelijk voor het inleveren van werkstukken en opdrachten zonder fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/english/education/plagiarism/) en worden verzocht de relevante regels van de faculteit na te leven. Plagiaat wordt bestraft met de sancties genoemd in de Onderwijs- en Examenregeling van de universiteit (http://www.kuleuven.be/education/regulations/).

Herkansen

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn gelijkaardig aan die van de eerste examenkans, zoals hierboven verwoord. De details en de deadline worden bepaald door het onderwijzend personeel en meegedeeld op Toledo.

Zie bij 'toelichting'.