Medialab 4: professionele communicatie (B-KUL-S0N95A)

4 studiepuntenNederlandsTweede semesterUitgesloten voor examencontract
De Cock Rozane (coördinator) |  De Cock Rozane |  Smits Tim |  d'Haenens Leen
POC Communicatiewetenschappen

Deze doelstellingen worden gecommuniceerd naar de studenten bij de start van het academiejaar.

Opgedane voorkennis wordt vertaald naar relevante acties in het media- en communicatieveld. De studenten maken kennis met rolpercepties van mediaprofessionals en plaatsen die tegen de huidige maatschappelijke en technologische evoluties. De studenten maken een keuze uit relevant recent Europees beleid en schrijven vanuit het perspectief van een gekozen belangengroep een beleidsadvies aan de bevoegde bewindspersoon. Eén van de foci hierbij is de vertaling naar de Vlaamse context.

Studenten werken, in groep, een marketingcommunicatieplan uit voor een case en hebben daarbij vooral aandacht voor een door inzichten en eerder onderzoek onderbouwde communicatiestrategie.

De studenten scherpen hun projectmanagementvaardigheden aan, en werken zowel individueel als in groep aan concrete opdrachten binnen een tijdsbestek van vier weken.

 

Om dit opleidingsonderdeel met succes te voltooien strekt het tot aanbeveling dat studenten gelijktijdig de opleidingsonderdelen ‘Marketingcommunicatie’, ‘Journalistiek en informatie’, en ‘Mediaprofessionals en -beleid’ volgen of reeds voltooid hebben.

 

 

 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( S0N82A ) EN GELIJKTIJDIG( S0N83A ) EN GELIJKTIJDIG( S0N84A )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
S0N82A : Marketing Communication
S0N83A : Journalistiek en informatie
S0N84A : Mediaprofessionals en -beleid

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Medialab 4: professionele communicatie (B-KUL-S0N95a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: PracticumTweede semester
POC Communicatiewetenschappen

In dit opleidingsonderdeel vertalen we de kennis opgedaan in vnl. drie voorafgaande OPO’s (Marketing communication; Journalistiek en informatie; Mediaprofessionals en -beleid) naar vier relevante acties in het werkveld (job shadowing van een mediaprofessional; het schrijven van een beleidsadvies; het schrijven van een journalistiek stuk; het schrijven van een marketingcommunicatieplan).

  • Tutorials, leerpad, cursusmateriaal van de drie OPO’s Marketingcommunicatie, Journalistiek en informatie, en Mediaprofessionals en -beleid
  • Materiaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo

 

De onderwijsleeractiviteiten in dit opleidingsonderdeel zijn gebaseerd op concrete opdrachten waarin studenten actief aan de slag gaan met de leerstof uit de opleidingsonderdelen Marketing communication; Journalistiek en informatie; en Mediaprofessionals en -beleid. Zij doorlopen daarin vier stappen: (1) zij volgen individueel een mediaprofessional gedurende een volledige werkdag. De student maakt daarna een reflectieverslag over de uitdagingen die bij de job horen en de professionele rolpercepties van de persoon die de student  gevolgd heeft; (2) zij kiezen in duo een topic dat hen interesseert in het brede veld van mediabeleid en schrijven daarover een beleidsadvies; (3) zij schrijven in groep een journalistiek stuk over hetzelfde topic als waarover zij in week 2 een beleidsadvies schreven of een ander gerelateerd media-onderwerp op basis van minstens twee interviews en drie andere belangrijke infobronnen, (4) zij werken in groepjes aan een marketingcommunicatieplan over [1] een topic dat aansluit bij de vorige opdrachten van één van de groepsleden, [2] een zelfgekozen topic, of [3] een aangeboden topic dat toegelicht wordt als voorbeeld binnen het OPO Marketingcommunicatie of aangeboden wordt via een topic list.

Studenten krijgen sessies aangeboden waarin coaching en feedback wordt gegeven door de docenten.

Het medialab vindt plaats op het eind van het semester.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Medialab 4: professionele communicatie (B-KUL-S2N95a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Procesevaluatie


Evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en) zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Het algemene doel van dit opleidingsonderdeel is om de kennis opgedaan in vnl. drie voorafgaande OPO’s (Marketingcommunicatie, Journalistiek en informatie; Mediaprofessionals en -beleid) te vertalen naar vier relevante acties in het werkveld (job shadowing van een mediaprofessional; het schrijven van een beleidsadvies; het schrijven van een journalistiek stuk; het schrijven van een marketingcommunicatieplan).

Studenten worden beoordeeld aan de hand van een beoordelingsmatrix op basis van 1) hun reflectieverslag na de job shadowing van een mediaprofessional; 2) de helderheid van de argumentatieopbouw en structuur van het beleidsadvies vanuit het perspectief van een gekozen belangengroep; 3) schrijven van een journalistiek stuk;  4) opstellen en presenteren van een marketingcommunicatieplan.

De eindscore wordt bepaald aan de hand van een weging van de verschillende evaluatiecomponenten. Elk van de vier opdrachten (job shadowing van een mediaprofessional; het schrijven van een beleidsadvies; het schrijven van een journalistiek stuk; het schrijven van een marketingcommunicatieplan) staat op 5 van de 20 punten.

De inleveringsvoorwaarden en deadlines voor de verschillende evaluatiecomponenten worden vastgelegd door de docent(en) en via Toledo meegedeeld. Sommige opdrachten zijn verplicht maar worden slechts als pass/fail geëvalueerd en hebben vooral tot doel om het proces te monitoren en feedback te kunnen geven. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien de opdrachten niet, niet tijdig of niet betekenisvol worden volbracht, dan zal dit resulteren in een reductie van de algemene totaalscore. Om te kunnen slagen voor het geheel, moeten studenten elke deelopdracht hebben ingediend. 

Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men voor de deadline contact op te nemen met de ombudsdienst. Indien de deadline niet wordt gerespecteerd, wordt de beoordeling van het betrokken onderdeel meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat, tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.

Toelichting bij herkansen

Op basis van de ingeleverde opdrachten voor de eerste examenkans en de hoeveelheid studenten die een tweede examenkans willen benutten, zullen de modaliteiten van de tweede examenkans bepaald en gecommuniceerd worden. Daarbij is overdracht van deelopdrachten tussen de eerste en de tweede zittijd mogelijk en kan het zijn dat sommige opdrachten anders zullen worden ingevuld (bv. een groepsopdracht kan een individuele opdracht worden). Studenten die aan de tweede examenkans willen deelnemen, laten dit tijdig (ten laatste 4 werkdagen na de bekendmaking van de examenresultaten van de tweede examenperiode) aan het didactisch team weten zodat dit team snel nadien (ten laatste 10 werkdagen na de bekendmaking van de examenresultaten) kan communiceren via Toledo over de modaliteiten van de tweede examenkans.