Inleiding tot de EU (B-KUL-S0K07A)

4 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
POC Politieke wetenschappen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student de volgende doelstellingen bereikt:

  • De student heeft kennis van en inzicht in het ontstaan, de geschiedenis, de aard en de werking van de Europese Unie (EU), de EU-instellingen en besluitvorming in en het beleid van de EU;
  • De student kan aan de hand van de aangereikte conceptuele kaders en theorieën, de processen van Europese integratie en beleidsvorming analyseren;
  • De student heeft een kritische attitude tegenover Europese integratie, de EU en het Europese beleid en tegenover wetenschappelijke en niet-wetenschappelijke analyses van de EU;
  • De student heeft inzicht in het spanningsveld tussen de theorie en de praktijk van de Europese integratie.

Deze doelstellingen worden aan het begin van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Inleiding tot de EU (B-KUL-S0K07a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Politieke wetenschappen

De inhoud van dit opleidingsonderdeel bestaat uit volgende componenten:

  • De geschiedenis en context van de huidige EU, van de naoorlogse formatie van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal (EGKS) tot op heden;
  • Analyse van de functie van de Europese instellingen;
  • Analyse en dimensies van Europees intern en extern beleid;
  • Theorieën, kwesties en ideeën rondom Europese integratie en desintegratie.

Om dit opleidingsonderdeel vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:

  • Handboek dat beschikbaar is via de KULAK-boekenverkoop (georganiseerd door Acco bij aanvang van het semester): A. van der Vleuten et al. (2023 – 6de herziene druk). De bestuurlijke kaart van de Europese Unie: Instellingen, besluitvorming en beleid. Bussum: Coutinho;
  • Bijkomende literatuur en aandachtspunten die de docent voorafgaande aan en tijdens het semester digitaal ter beschikking zal stellen via Toledo.

De colleges zullen Nederlandstalig worden aangeboden. Een deel van het studiemateriaal zal echter Engelstalig zijn.

Dit opleidingsonderdeel wordt on campus georganiseerd. De lessen bestaan uit interactieve hoorcolleges. De docent stimuleert discussies met en tussen de studenten.

Met het oog op het succesvol realiseren van de onderwijsdoelstellingen, wordt van de studenten verwacht dat zij aanwezig zijn in de hoorcolleges (inclusief bij eventuele excursies), actief meedenken tijdens de les en notities nemen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Inleiding tot de EU (B-KUL-S2K07a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Examenkenmerken

  • Het eerste deel bestaat uit een tussentijdse opdracht die ten tijde van het opleidingsonderdeel (lopende het semester) zelfstandig dient te worden gemaakt.
  • Het tweede deel bestaat uit een schriftelijk, gesloten boek examen tijdens de examenperiode.

 

Bepaling examenresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

 

Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:

  • Het schriftelijk examen telt mee voor 85% van de punten
  • De tussentijdse opdracht telt mee voor 15% van de punten

 

Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.

 

Bij het indienen van opdrachten wordt de afgesproken deadline gerespecteerd. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men contact op te nemen met de ombudsdienst. Een nieuwe indieningsdatum kan enkel bepaald worden om een zwaarwichtige reden na aanvraag.

 

Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (www.kuleuven.be/onderwijs/oer).

 

Herkansen

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de herkansing wijken af van die van de eerste examenkans. De tussentijdse opdracht kan niet opnieuw worden ingediend. Het schriftelijk examen kan alleen worden herkanst wanneer de student een onvoldoende heeft behaald tijdens de eerste examenkans.

Zie toelichting bij 'herkansen'.