Analyse van mediateksten (B-KUL-S0B01A)
Doelstellingen
Op het eind van dit opleidingsonderdeel kan de student:
• een overzicht geven van uiteenlopende sociale theorieën met daarin specifieke aandacht voor hun visies op de werking van de media en hun theoretische grondslag voor verschillende concrete analysemethodes van mediateksten.
• de verschillende aangereikte analysemethodes van mediateksten op hun eigen merites beoordelen en kritisch onderling vergelijken.
• oordelen welk type analysemethode het meest geschikt is voor welke mediatekst en beargumenteren waarom.
• een rudimentaire analyse maken van om het even welke mediatekst, gebruikmakend van de methoden die zijn aangereikt in de collegereeks.
Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.
Begintermen
Het strekt tot aanbeveling dat de studenten een basiskennis hebben van de belangrijkste theorieën in de communicatiewetenschap.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de sociale en culturele antropologie (Leuven) 61 sp.
- Schakelprogramma: Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) 59 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de communicatiewetenschappen (voor bachelors en masters in de biomedische en exacte wetenschappen) (Leuven) 47 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in de journalistiek (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Brussel) 45 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Analyse van mediateksten (B-KUL-S0B01a)
Inhoud
Naast de klassieke kwantitatieve inhoudsanalyse wordt ingegaan op de verschillende vormen van kwalitatieve analyses van een diverse set aan mediateksten:
- de semiotische analyse
- de argumentatieanalyse
- de retorische analyse
- de narratieve analyse
- de frame-analyse
- de (kritische) discours analyse
Telkens wordt een tekstanalysetype aan de hand van een onderzoeksartikel, waarin één van de hogervermelde analysevormen is gehanteerd, gepresenteerd en kritisch besproken.
Studiemateriaal
- Er wordt een (op papier verkrijgbare) reader voorzien.
- Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo voor het verspreiden van de slides.
Toelichting werkvorm
De colleges vinden plaats aan het begin van het semester ('blokonderwijs').
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Analyse van mediateksten (B-KUL-S2B01a)
Toelichting
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Het schriftelijk examen (gesloten boek) bestaat uit zowel meerkeuzevragen als open vragen: elk onderdeel maakt in principe 50% van de totaalscore uit. Bij de verwerking van de meerkeuzevragen wordt er giscorrectie toegepast.
Na analyse van de resultaten, kunnen er meerkeuzevragen worden geschrapt omwille problemen met de vraagstelling of een bijzonder lage correlatie met het algemene resultaat, zodat wordt voldaan aan de kwaliteitseisen van het examen.
Een compact vertaalwoordenboek gebruiken tijdens het examen is niet toegestaan.
Toelichting bij herkansen
De tweede examenkans bestaat eveneens uit een schriftelijk gesloten boek examen, maar de precieze modaliteiten kunnen verschillen (bijvoorbeeld: geen meerkeuzevragen en enkel open vragen). De precieze inhoud van de modaliteiten bij de herkansing wordt aan studenten meegedeeld via Toledo na de eerste examenkans.