Cross-culturele psychologie (m.i.v. psychologische aspecten van de multiculturele samenleving) (B-KUL-P9X06A)

5 studiepuntenNederlands39 urenTweede semester
Phalet Karen |  Meeussen Loes (plaatsvervanger)
POC Bachelor Psychologie

Na het voltooien van dit OPO kan de student:

  • cultuurpsychologische kennis en inzichten uit de hoorcolleges toepassen op probleemstellingen in de maatschappij en in de werkvelden van psychologen (i.e., organisaties, scholen, kliniek en onderzoek).
  • belangrijke feiten in geschiedenis, maatschappelijke achtergrond en beleidsontwikkeling met betrekking tot migratie en diversiteit in Vlaanderen beschrijven en in internationaal perspectief plaatsen.
  • de (inter)culturele dimensie in de verschillende werkvelden van psychologen herkennen en benoemen.
  • kritisch reflecteren op de rol van context- en cultuurgevoeligheid in de professionele houding en praktijk van psychologen.
  • kritisch reflecteren op de eigen cultuur en maatschappelijke positie van psychologen en hoe die van invloed kan zijn op psychologisch onderzoek en praktijk.
  • het perspectief innemen van leden van culturele of sociale minderheidsgroepen in de samenleving en oog hebben voor cultuur- en machtsverschillen in de werkrelaties van psychologen.

Geen specifieke begintermen.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Cross-culturele psychologie (B-KUL-P0M36a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
Phalet Karen |  Meeussen Loes (plaatsvervanger)
POC Bachelor Psychologie

1. Theorie, methodologie en empirische bevindingen uit het onderzoek over de relatie tussen cultuur en gedrag (met name gebaseerd op de vergelijking van verschillende culturen); dit omvat onder meer de volgende thema's: conceptualisering van cultuur; onderzoeksdesigns, equivalentieproblematiek; bevindingen in de domeinen van functieleer, ontwikkeling, persoonlijkheid, interpersoonlijk functioneren.

2. Theorie en empirische bevindingen uit het onderzoek over het gedrag van en in de interactie tussen verschillende culturele groepen binnen een specifieke multiculturele samenleving zoals ons land; dit kan om de volgende thema's omvatten: perceptie van de eigen groep en van andere groepen (o.m. identiteit, stereotypes); acculturatie; tweetaligheid; interculturele communicatie; discriminatie; bias van tests toegepast op multi-etnische groepen.

3. Thema's aansluitend bij de praktijk van de vier afstudeerrichtingen psychologie binnen een multicultureel perspectief; voorbeelden hiervan zijn :

a. Arbeid-, organisatie- en gemeenschapspsychologie

  • Werkloosheid, selectie, opleiding en training van allochtonen
  • Discriminatie, stereotypering en communicatie binnen multiculturele werkteams
  • Interculturele communicatie in organisaties bij toename in globalisering


b. Klinische psychologie kinderen en jongeren

  • Onderwijsvoorrang: overzicht v.h. domein en rollen van psychologen erin
  • Individuele interventies naar allochtonen toe (diagnostiek en begeleiding)
  • Systeeminterventies (contact met thuismilieu van allochtone leerlingen, begeleiding van leerkrachtenteams enz.)


c. Klinische psychologie volwassenen en ouderen

  • Culturele variaties in pathologisch gedrag (miv de ontwikkeling ervan)
  • Klinische psychodiagnostiek bij allochtonen
  • Interculturele counseling op individueel en systeemniveau (familiecontext)


d. Theoretische psychologie

  • Onderzoek met heterogene proefgroepen
  • Methodologische problemen bij het onderzoek van culturele verschillen
  • Crossculturele veralgemeenbaarheid van onderzoeksresultaten

  • Handboek: Meeussen, L. (2024). Crossculturele Psychologie. Leuven: Acco. ISBN: 9789464149999
  • Slides bij hoorcolleges

Hoorcollege.

1 sp. Psychologische aspecten van de multiculturele samenleving (B-KUL-P0N12a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College13 urenTweede semester
POC Bachelor Psychologie

1. Theorie, methodologie en empirische bevindingen uit het onderzoek over de relatie tussen cultuur en gedrag (met name gebaseerd op de vergelijking van verschillende culturen); dit omvat onder meer de volgende thema's: conceptualisering van cultuur; onderzoeksdesigns, equivalentieproblematiek; bevindingen in de domeinen van functieleer, ontwikkeling, persoonlijkheid, interpersoonlijk functioneren.

2. Theorie en empirische bevindingen uit het onderzoek over het gedrag van en in de interactie tussen verschillende culturele groepen binnen een specifieke multiculturele samenleving zoals ons land; dit kan om de volgende thema's omvatten: perceptie van de eigen groep en van andere groepen (o.m. identiteit, stereotypes); acculturatie; tweetaligheid; interculturele communicatie; discriminatie; bias van tests toegepast op multi-etnische groepen.

3. Thema's aansluitend bij de praktijk van de vier afstudeerrichtingen psychologie binnen een multicultureel perspectief; voorbeelden hiervan zijn :

a. Arbeid-, organisatie- en gemeenschapspsychologie

  • Werkloosheid, selectie, opleiding en training van allochtonen
  • Discriminatie, stereotypering en communicatie binnen multiculturele werkteams
  • Interculturele communicatie in organisaties bij toename in globalisering


b. Klinische psychologie kinderen en jongeren

  • Onderwijsvoorrang: overzicht v.h. domein en rollen van psychologen erin
  • Individuele interventies naar allochtonen toe (diagnostiek en begeleiding)
  • Systeeminterventies (contact met thuismilieu van allochtone leerlingen, begeleiding van leerkrachtenteams enz.)


c. Klinische psychologie volwassenen en ouderen

  • Culturele variaties in pathologisch gedrag (miv de ontwikkeling ervan)
  • Klinische psychodiagnostiek bij allochtonen
  • Interculturele counseling op individueel en systeemniveau (familiecontext)


d. Theoretische psychologie

  • Onderzoek met heterogene proefgroepen
  • Methodologische problemen bij het onderzoek van culturele verschillen
  • Crossculturele veralgemeenbaarheid van onderzoeksresultaten

Materiaal bij gastcolleges varieert in functie van de gastspreker.

Gastsprekers geven een uiteenzetting, gevolgd door gelegenheid voor vragen en discussie door studenten.
Gastsprekers gebruiken regelmatig actieve werkvormen in combinatie met hoorcollege (bijv. opdrachten uit de interculturele trainingspraktijk of stellingen ter discussie in kleine werkgroepjes) in de mate van het mogelijke gegeven de grote aantallen studenten.
De gastsprekers zijn ervaren professionals met deels autochtone deels allochtone achtergrond. Zij geven hun eigen professionele ervaring en visie op de (inter)culturele dimensie in hun werkveld.
In de hoorcolleges worden regelmatig discussies, oefeningen of casussen uit de gastcolleges gebruikt als toegepaste voorbeelden bij relevant wetenschappelijk onderzoek.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Cross-culturele psychologie (m.i.v. psychologische aspecten van de multiculturele samenleving) (B-KUL-P2X06b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatievorm:
De evaluatie bestaat uit schriftelijke meerkeuzevragen over (1) het handboek en de hoorcolleges cross-culturele psychologie en (2) de gastcolleges psychologische aspecten van de multiculturele samenleving.

Er wordt geen correctie voor raden toegepast.