Onderwijs en pedagogiek vanuit historisch perspectief (B-KUL-P0U85A)

5 studiepuntenNederlands28 urenEerste semester
Van Ruyskensvelde Sarah |  Reyniers Nele (plaatsvervanger)
POC Bachelor onderwijskunde

Op het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om de genese van het onderwijslandschap, in het algemeen, en de ontwikkeling van de pedagogiek, in het bijzonder, vanaf de klassieke oudheid tot het heden te doorgronden. Bovendien weet de student deze ontwikkelingen theoretisch te duiden aan de hand van een aantal belangrijke conceptuele sleutels, overeenkomstig de theoretische en methodologische ontwikkelingen in het domein van de pedagogische historiografie.

Op die manier wil het opleidingsonderdeel in de eerste plaats de rol van de geschiedenis in de ontwikkeling van het Westerse onderwijssysteem en de pedagogiek verduidelijken. Meer bepaald verklaart en contextualiseert dit opleidingsonderdeel de ontwikkeling van de hedendaagse dominante stromingen en het toont het gewicht aan van de geschiedenis in de ontwikkeling van huidige opvoedings- en onderwijssystemen. Concreet bevordert dit opleidingsonderdeel het kritische vermogen historisch te redeneren, omdat het de studenten de mogelijkheid geeft afstand te nemen van wat vandaag voor zichzelf lijkt te spreken.

Er wordt geen bijzondere voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Onderwijs en pedagogiek vanuit historisch perspectief: Interactieve hoorcolleges (B-KUL-P0U76a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College28 urenEerste semester
Van Ruyskensvelde Sarah |  Reyniers Nele (plaatsvervanger)
POC Bachelor onderwijskunde

In de hoorcolleges wordt dieper ingegaan op de belangrijkste chronologische ontwikkelingen in de geschiedenis van het pedagogisch denken en handelen.

Na een algemene inleiding op de cursus en een theoretische bespreking van de belangrijkste paradigmatische verschuivingen in het veld van de pedagogische historiografie, wordt dieper ingegaan op de ontwikkeling van opvoedings- en onderwijssystemen, ruwweg vanaf de klassieke oudheid tot vandaag. Deze ontwikkelingen worden gekoppeld aan de opvattingen van enkele belangrijke denkers, zoals Erasmus, John Locke, Maria Montessori, …. Omwille van het belang voor de moderne ontwikkelingen in opvoeding en onderwijs, wordt vooral uitgebreid stil gestaan bij de moderniteit, een periode die aanvat met de Verlichting. Bovendien gaat bijzondere aandacht uit naar de geschiedenis van het Belgische onderwijs, met inbegrip van de koloniale onderwijsgeschiedenis Tot slot koppelt deze cursus deze ontwikkelingen aan enkele dominante theoretische modellen die zijn ontwikkeld om de geschiedenis van het pedagogisch denken en doen te verklaren.

Het studiemateriaal bestaat uit een syllabus (handboek) en een reader met verdiepende en verbredende teksten. De hoorcolleges worden ondersteund door PowerPoint presentaties. Van de studenten wordt verwacht dat zij nota nemen van de behandelde materie.

De onderwijstaal van dit opleidingsonderdeel is het Nederlands. De reader kan wel enkele Engelstalige teksten bevatten.

De lessen van dit opleidingsonderdeel gaan door in de tweede helft van het tweede semester. 

Het betreft hier interactieve hoorcolleges, waarin de actieve participatie van de student wordt vereist. Dat betekent dat studenten wordt gevraagd om – ter voorbereiding van het college – bepaalde teksten te lezen, waarover discussie en debat kan ontstaan. Het kan gaan om academische teksten, of om krantenartikelen waarover docent en student in discussie gaan. De studenten kunnen, tijdens de les, ook opgedeeld worden in groepjes om met elkaar in gesprek te gaan. Bovendien wordt ook gebruik gemaakt van visueel materiaal (i.e. films, foto’s, …) dat tijdens het college geanalyseerd wordt. 

2 sp. Onderwijs en pedagogiek vanuit historisch perspectief: Opdracht (B-KUL-P0U77a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: OpdrachtEerste semester
Van Ruyskensvelde Sarah |  Reyniers Nele (plaatsvervanger)
POC Bachelor onderwijskunde

De opdracht beslaat één paper.

De studenten maken gebruik van het cursusmateriaal, met inbegrip van de teksten uit de reader. Ze mogen ook bijkomende, secundaire literatuur consulteren (afhankelijk van de opdrachtomschrijving).

De opdracht wordt ingediend in het Nederlands.

 Aan dit opleidingsonderdeel is  opdracht gekoppeld. De opdracht voor dit opleidingsonderdeel kan jaarlijks veranderen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Onderwijs en pedagogiek vanuit historisch perspectief (B-KUL-P2u85a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Take-home
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


De evaluatie bestaat uit twee delen:

  • Examen op 17/20 punten
  • Take home opdracht op 3/20 punten.

De indiendatum van de take-homeopdracht wordt gecommuniceerd via de studiegids en/of via Toledo. De opdracht wordt online, via Turnitin (Toledo) ingediend. Wanneer de deadline niet wordt gerespecteerd, wordt de opdracht beschouwd als niet ingeleverd, dit resulteert in de puntentelling als 0 op 3. Studenten moeten geslaagd zijn op de taal- en vormvereisten om te slagen voor de opdracht (= ontvankelijkheidsvoorwaarde). Bij niet slagen op de taal- en vormvereisten van de opdracht wordt deze beschouwd als niet afgelegd, wat in de puntentelling neerkomt op 0/3.

Naast de take-homeopdracht is er een schriftelijk, gesloten boek examen, waarin zowel naar kennis van als inzicht in het cursusmateriaal wordt gepeild. Het examen bestaat doorgaans uit een essayvraag, een bron-vraag/ongezien tekstfragment, een stellingvraag, een definitievraag en/of een reeks multiple choice vragen met giscorrectie.

 

In geval van een onvoldoende op het geheel herneemt de student het schriftelijke examen en dient de student een herwerkte versie van de take-home opdracht in. De puntenverdeling, ontvankelijkheidsvoorwaarden en voorwaarden om te slagen zijn dezelfde als bij de eerste examenkans. De take-homeopdracht wordt ingediend op de dag van het herexamen.