Psychologie van individuele verschillen (B-KUL-P0L94A)

5 studiepuntenNederlands30 urenEerste semester
POC Bachelor onderwijskunde

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om (a) de basisbegrippen, -technieken, en -inzichten van de psychologie van individuele verschillen (met een sterke nadruk op het vlak van de psychologie van de persoonlijkheid) te vatten en te doorgronden; (b) inhoudelijke vragen te beantwoorden over belangrijke theorieën, onderzoeksbevindingen, en toepassingsgebieden van de psychologie van de persoonlijkheid; (c) de reikwijdte en geldigheid van informatie rond thema's uit de psychologie van de persoonlijkheid te beoordelen; (d) verschillende theorieën en meetinstrumenten uit het domein op hun wetenschappelijke waarde te beoordelen; en (e) wetenschappelijke en maatschappelijke ontwikkelingen te kaderen vanuit een persoonlijkheidspsychologisch kader.

Er wordt geen bepaalde domeinspecifieke, inhoudelijke voorkennis of vaardigheden verwacht van de student bij aanvang van het opleidingsonderdeel. Enige basiskennis statistiek is wel aan te raden. In de cursus wordt immers regelmatig gesproken over correlaties en gemiddelde verschillen. De docent legt deze begrippen ook beknopt uit.

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Psychologie van individuele verschillen (B-KUL-P0L94a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College30 urenEerste semester
POC Bachelor onderwijskunde

Het doel van het opleidingsonderdeel is zowel een breed overzicht te geven van enkele verschillende deelgebieden van de psychologie van de persoonlijkheid, alsook dieper in te gaan op bepaalde van deze deelgebieden. Tijdens de eerste hoorcolleges wordt er een kort overzicht gegeven van de algemene doelstelling en de geschiedenis van de psychologie van individuele verschillen en er wordt een overzicht gegeven van enkele methoden en technieken die gebruikt worden in de psychologie van individuele verschillen. In de volgende hoorcolleges wordt een overzicht gegeven van de voornaamste begrippen en bevindingen uit de psychologie van de persoonlijkheid en wordt er meer specifiek gekeken naar bijvoorbeeld (wat volgt is een niet-exhaustieve opsomming) het dispositionele domein (verschillende visies op persoonlijkheidstrekken), het intrapsychische domein (motivationele theorieën), het cognitieve/experiëntele domein (zelfwaardering, en identiteit), en het aanpassingsdomein (coping en stress). Tijdens de hoorcolleges zullen regelmatig korte toepassingen en voorbeelden aangereikt worden om het studiemateriaal beter te vatten.

Handboek waaruit tien verschillende hoofdstukken zullen worden gebruikt: Larsen, R. J., Buss, D. M., Wismeijer, A., & Song, J. (2017). Personality psychology: Domains of knowledge about human nature. New York, NY: McGraw-Hill.
Slides/bijkomend materiaal/ondersteunend materiaal: worden beschikbaar gesteld op toledo.
 

De lessen van dit opleidingsonderdeel gaan door in de tweede helft van het eerste semester. 

Hoorcollege waarin aandacht zal gegeven worden aan praktische voorbeelden en, indien mogelijk, de docent eigen onderzoekservaringen zal bespreken. Tijdens de hoorcolleges wordt verwacht dat studenten aandachtig luisteren, actief meedenken, antwoorden op vragen die de docent stelt, zelf kritische vragen genereren, en deelnemen aan eventuele discussies. De hoorcolleges zijn gebaseerd op de verschillende hoofdstukken uit het handboek en functioneren als leidraad doorheen deze hoofdstukken. Ook wordt er nieuw materiaal besproken omtrent identiteit. Er wordt getracht om op een interactieve manier de hoorcolleges in te richten (bv. door oefeningen te maken tijdens de colleges, voorbeeldexamenvragen te bespreken, audiovisueel materiaal te tonen, korte casussen te bespreken, gebruik van educatieve technologie). Om de cursus te studeren, dienen verbanden gelegd te worden tussen de verschillende hoofdstukken en verschillende theorieën dienen kritisch met elkaar vergeleken te worden. Tijdens de hoorcolleges zal hier ook aandacht aan besteed worden. Kortom: van de student wordt tijdens de hoorcolleges en nadien bij de verwerking van het studiemateriaal een actieve leerhouding verwacht.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Psychologie van individuele verschillen (B-KUL-P2L94a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Het betreft een schriftelijk en gesloten boek-examen. Het examen bestaat uit een combinatie van kennis-, inzichts- en toepassingsvragen (bv. korte casussen). Er zullen een achttal vragen gesteld worden die tezamen op 20 worden gequoteerd; bij elke vraag staat aangeduid op hoeveel punten deze staat. Voor studenten die niet geslaagd zijn op het OPO psychologie van individuele verschillen bestaat de mogelijkheid van een tweede examenkans volgens hetzelfde format (dus eveneens schriftelijk, gesloten boek, combinatie van kennis-, inzichts- en toepassingsvragen).