Ontwikkelingspsychologie (B-KUL-P0L93C)
Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om (a) de ontwikkeling van de prenatale periode tot en met de adolescentie te vatten, via een globaal overzicht van de lichamelijke, cognitieve, psychologische, emotionele en sociale ontwikkeling tijdens dit gedeelte van de levensloop; (b) de belangrijkste mijlpalen in de ontwikkeling van baby’s, peuters, kleuters, kinderen en adolescenten weer te geven, (c) basisinzichten te verwerven in vraagstellingen, onderzoeksthema's, ontwikkelingsmodellen, en in de methodologie van de ontwikkelingspsychologie; (d) verschillende ontwikkelingstheorieën en –bevindingen met elkaar in verband te brengen en de sterktes en zwaktes van de belangrijkste theorieën uit de ontwikkelingspsychologie op te sommen; (e) de behandelde theorieën uit de ontwikkelingspsychologie te integreren en toe te passen op concrete situaties en bepaalde maatschappelijke vraagstukken en (f) kritisch te kunnen nadenken over de aangereikte leerinhoud en kritische bedenkingen te kunnen formuleren bij ontwikkelingspsychologisch onderzoek.
Begintermen
Geen bijzondere voorkennis of vaardigheden vereist.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
P0L59A : Ontwikkelingspsychologie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de onderwijskunde (Kortrijk) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de gedragswetenschappen (Leuven) 15 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Kortrijk) (Taal- en letterkunde) 180 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Kortrijk) (Taal- en letterkunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Ontwikkelingspsychologie (B-KUL-P0L93a)
Inhoud
Uit het handboek van Berk worden de eerste 12 hoofdstukken (deels) behandeld. De aankoop van het handboek van Berk is niet verplicht maar kan nuttig zijn als ondersteunende literatuur. De eigenlijke leerstof bestaat uit de slides die op Toledo geplaatst worden en wat er bij verteld wordt in de colleges. Delen uit deze hoofdstukken die niet behandeld worden, wordt duidelijk meegedeeld bij de start van de colleges via een document dat op Toledo geplaatst zal worden.
De hoofdstukken behandelen:
- Theorie en onderzoek over de menselijke ontwikkeling (Hoofdstuk 1)
- Fundamenten van ontwikkeling (Hoofdstuk 2)
- Prenatale ontwikkeling, geboorte en neonatale ontwikkeling (Hoofdstuk 3)
- Fysieke ontwikkeling in de eerste twee levensjaren (Hoofdstuk 4)
- Cognitieve ontwikkeling in de eerste twee levensjaren (Hoofdstuk 5)
- Emotionele en sociale ontwikkeling in de eerste twee levensjaren (Hoofdstuk 6)
- Fysieke en cognitieve ontwikkeling in vroege kindertijd (Hoofdstuk 7)
- Emotionele en sociale ontwikkeling in vroege kindertijd (Hoofdstuk 8)
- Fysieke en cognitieve ontwikkeling in lagere school (Hoofdstuk 9)
- Emotionele en sociale ontwikkeling in lagere school (Hoofdstuk 10)
- Fysieke en cognitieve ontwikkeling in adolescentie (Hoofdstuk 11)
- Emotionele en sociale ontwikkeling in adolescentie (Hoofdstuk 12)
Studiemateriaal
Handboek (optioneel): Berk, L. E. (2018). Development through the lifespan (7th ed.). Boston: Pearson.
Powerpointslides, tijdig beschikbaar op Toledo.
Eventueel bijkomende teksten, eveneens tijdig beschikbaar op Toledo.
Toelichting werkvorm
De lessen van dit opleidingsonderdeel gaan door in de tweede helft van het tweede semester.
Tijdens de hoorcolleges wordt verwacht dat studenten aandachtig luisteren, actief meedenken, antwoorden op vragen die de docent stelt, zelf kritische vragen genereren, en deelnemen aan eventuele discussies. De hoorcolleges zijn gebaseerd op de verschillende hoofdstukken uit het handboek en functioneren als leidraad doorheen deze hoofdstukken. Er wordt getracht om op een interactieve manier de hoorcolleges in te richten (bv. door oefeningen te maken tijdens de colleges, voorbeeldexamenvragen te bespreken, audiovisueel materiaal te tonen, korte casussen te maken tijdens de colleges, via gebruik van educatieve technologie). Om de cursus te studeren, dienen verbanden gelegd te worden tussen de verschillende hoofdstukken en verschillende levensfasen en theorieën dienen kritisch met elkaar vergeleken te worden. Tijdens de hoorcolleges zal hier ook aandacht aan besteed worden. Kortom: van de student wordt tijdens de hoorcolleges en nadien bij de verwerking van het studiemateriaal een actieve leerhouding verwacht.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Ontwikkelingspsychologie (B-KUL-P2U93c)
Toelichting
Het betreft een schriftelijk en gesloten boek-examen. Het examen bestaat uit een combinatie van kennis-, inzichts- en toepassingsvragen (bv. korte casussen). Er zullen een tiental vragen gesteld worden die tezamen op 20 worden gequoteerd; bij elke vraag staat aangeduid op hoeveel punten deze staat. Voor studenten die niet geslaagd zijn op het OPO ontwikkelingspsychologie bestaat de mogelijkheid van een tweede examenkans volgens hetzelfde format (dus eveneens schriftelijk, gesloten boek, combinatie van kennis-, inzichts- en toepassingsvragen).