Sociologie (B-KUL-P0L91A)

4 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
POC Bachelor onderwijskunde

Doorheen de colleges verwerven de studenten de volgende kennis, vaardigheden en attitudes:
• De student geraakt vertrouwd met vragen die worden gesteld in de sociologie en met de kennis die sociologie genereert;
• De student verwerft inzicht in de specifieke invalshoek van de sociologie (het bestuderen van maatschappelijke patronen en structuren, alsook het sociaal handelen van mensen in relatie tot deze patronen en structuren), waaruit deze perceptie/specifieke invalshoek bestaat en tot welke inzichten in de sociale realiteit deze perceptie kan leiden;
• De student verkrijgt inzicht in de karakteristieken van de sociologie als wetenschappelijke discipline, evenals in resultaten van sociaal-wetenschappelijk onderzoek;
• De student kent de belangrijkste sociologische concepten en kan de belangrijkste sociologische theorieën expliciteren;
• De student ontwikkelt een sociologische visie op de samenleving en op maatschappelijke veranderingsprocessen.

Geen specifieke begintermen.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Sociologie (B-KUL-P0L91a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Bachelor onderwijskunde

De cursus beslaat vier grote delen. Bij de start van de cursus ontvangen de studenten een gedetailleerd overzicht welke van onderstaande cursusdelen (en de corresponderende boekhoofdstukken uit het cursusboek  (Vranken, J., Van Hootegem, G., & Henderickx, E. (2016). Het speelveld, de spelregels en de spelers. Leuven: Acco) voor de groep  (B-KUL-P0L91A, 4 ECTS, cursusstof zijn.

 

Deel 1: Sociologie, een wetenschap van de samenleving

1. Op ontdekkingstocht door een bekend gebied? Over de eigen aard van de samenleving.

2. De samenleving is een veld van tegengestelde krachten.

3. Waarmee zijn sociologen bezig?

4. De ene bril is de andere niet: van dagelijkse naar wetenschappelijke waarneming.

 

Deel 2. Blokken, apart en gestapeld

5. Blokken uit de sociologische blokkendoos: over sociaal handelen, interactie en communicatie, posities en relaties, rol en status.

6. Een netwerk is geen groep: over de diversiteit van samenlevingsverbanden.

7. Moderne samenlevingen zijn altijd multicultureel: over cultuurpatronen en hun componenten.

8. Levenslang leren – om in het gareel te lopen: over socialisatie en sociale controle, conformisme en deviantie.

Deel 3. Over maatschappelijke veranderingen

13. Ook een film is een opeenvolging van ‘stills’: over sociale verandering en modernisering.

Deel 4. Scholen in de sociologie

1. Het handboek Vranken, J., Van Hootegem, G., & Henderickx, E. (2017). Het speelveld, de spelregels en de spelers. Leuven: Acco.
2. De slides die horen bij het handboek (zie inleiding handboek) en de slides die gebruikt worden tijdens de hoorcolleges;
3. De nota's die studenten zelf nemen tijdens de hoorcolleges.

Hoorcolleges, uiteraard met gelegenheid tot vraagstelling.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Sociologie (B-KUL-P2L91a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


  • Het examen wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
  • Bij de meerkeuzevragen wordt correctie voor raden via giscorrectie toegepast.
  • De evaluatiekenmerken van de derde examenperiode zijn gelijk aan deze van de eerste of tweede examenperiode.
  • Voor studenten die om een door de ombudsdienst goedgekeurde reden examen afleggen op een ander moment dan het reguliere examenmoment dat voor de hele groep is vastgelegd in het examenrooster, kan een andere examenvorm alsook andere vraagvorm gelden (en dit zowel bij de eerste als bij de tweede examenkans).