Interpreteren, onderzoeken en theorie vormen, deel 2 (B-KUL-P0L19B)

4 studiepuntenNederlands32 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
POC Bachelor Pedagogische wetenschappen

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • Te begrijpen wat eigen en uniek is aan pedagogisch onderzoek, en welke rol interpreteren en theorievorming hierin spelen
  • Aan te geven hoe menselijke praktijken vanuit een pedagogisch perspectief in eerste instantie moeten gezien worden als sociale praktijken.
  • De verschillende dimensies van interpreteren te begrijpen en te rechtvaardigen.
  • De verschillende interpretatieve methoden, in het bijzonder deze m.b.t. belevingsonderzoek, te situeren en te plaatsen binnen een methodologie van pedagogisch onderzoek.
  • Inzicht te tonen in het ruimer theoretisch kader waarbinnen interpretatief-pedagogisch onderzoek zich voltrekt (taalfilosofie, fenomenologie, kritisch-emancipatoire benaderingen, poststructuralisme, posthumanisme).

De inhoud van de OPO's uit bachelor pedagogische wetenschappen:

  • P0R47A Interpretatieve benaderingen van het pedagogisch onderzoek, deel 1
  • P0R46A Filosofie van de pedagogische wetenschappen

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG(P0R47A) OF GELIJKTIJDIG(P0R99A)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
P0R47A : Interpreteren, onderzoeken en theorie vormen, deel 1
P0R99A : Methoden en technieken van het gedragswetenschappelijk onderzoek: deel 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Interpreteren, onderzoeken en theorie vormen, deel 2: hoorcolleges (B-KUL-P0L19a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenTweede semester
POC Bachelor Pedagogische wetenschappen

Centraal in dit vak staat de vraag naar de eigen aard van de pedagogische wetenschappen, en naar de betekenis van interpreteren, onderzoeken en theorievormen bij het verwerven van wetenschappelijke kennis binnen deze discipline.  Ter illustratie wordt hierbij ingegaan op een aantal interpretatieve benaderingen die in het pedagogisch onderzoek een belangrijke plaats innemen. Telkens wordt een voorstelling geboden van een bepaalde methode, een aanduiding van de mogelijkheden en beperkingen ervan, een analyse van het wetenschappelijk karakter (met aandacht voor verzameling van de gegevens, verwerking en rapportering) en een illustratie met concreet onderzoek.

In een eerste deel wordt vertrokken van de klassieke tegenstelling tussen empirisch-analytisch en interpretatief onderzoek. M.b.t. het laatste wordt de activiteit van interpreteren ingebed in de taalfilosofische traditie (Winch) en binnen de fenomenologische stroming (Utrechtse school). Hierbij hoort een analyse van een aantal fundamentele noties zoals ‘handelen’, ‘regelgeleid gedrag’, ‘betekenis’, ‘intersubjectiviteit’ en ‘de menselijke betekenisvolle context (de geïnterpreteerde werkelijkheid als onderzoeksobject)’. Tegelijk wordt de klassieke tegenstelling tussen ‘verklaren’ en ‘verstaan’ geproblematiseerd, en worden ‘minder klassieke’ methodologische kaders geëxploreerd die zich bewegen ‘voorbij de interpretatie’: poststructuralisme en posthumanisme. Vooral deze laatste, actuele, stroming wordt verder toegelicht aan de hand van socio-materiële benaderingen (Latour)

In een tweede deel wordt ingegaan op de betekenis van de activiteit ‘onderzoeken’. Het vertrekpunt hier zijn de verschillen tussen onderzoeksculturen binnen de pedagogische wetenschappen, en in het bijzonder de tegenstelling tussen de Anglo-Amerikaanse benadering (education studies) en de continentale (pedagogiek); Hierbij wordt stilgestaan bij de geesteswetenschappelijke wortels van deze discipline. Er wordt ook dieper ingegaan op het belang van het experiment binnen pedagogisch onderzoek, en er wordt nagegaan hoe methoden die doorgaans als niet-experimenteel worden opgevat toch kunnen geduid worden als een bijzonder vorm van educatief-experimenteel onderzoek. Tevens wordt aandacht besteed aan de kritische en emancipatorische dimensie van onderzoeken, en wordt ingegaan op de (al dan niet onvermijdelijke) normatieve inzet van dit soort onderzoek.

In een laatste deel ligt de focus op de activiteit ‘theorievormen’, als een wezenlijk (maar dikwijls onderbelicht) onderdeel van pedagogiek als een academische discipline. Met behulp van Arendt, Heidegger, Whitehead en Merleau-Ponty wordt ingegaan op wat het precies betekent te denken, en van hieruit nader bekeken wat het inhoudt theoretische kaders en stellingnames te ontwikkelen in het licht van de inzichten die men wil verwerven of bekomen heeft op basis van (interpreterend) onderzoeken. Dit laat toe om op een meer gefundeerde manier om te gaan met de positionaliteit van de onderzoeker, de kwestie wat een goed onderzoeksdesign is, de vraag naar de mogelijkheden en beperkingen van betrouwbaarheid en validiteit van dit type van onderzoek, en de discussie in welke mate pedagogische kennis veralgemeenbaar is.

  • Cursustekst verdeeld via cursusdienst
  • TOLEDO: Een aantal fundamentele teksten, alsook wetenschappelijke artikels m.b.t. de in de doelstellingen vermelde discussie over de methoden van onderzoek.
  • van Manen, M. (2014). Phenomenology of Practice. Meaning-Giving Methods in Phenomenological reserach and Writing. London: Routledge. Capita selecta

 

Colleges voor de gehele groep.

1 sp. Interpreteren, onderzoeken en theorie vormen, deel 2: practicum (B-KUL-P0T49a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum8 urenTweede semester
POC Bachelor Pedagogische wetenschappen

Bespreking en discussie van enige hoofdstukken uit Max van Manens ‘Phenomenology of Practice’

van Manen, M. (2014). Phenomenology of Practice. Meaning-Giving Methods in Phenomenological reserach and Writing. London: Routledge. Capita selecta

Leessessies over het boek Phenomenology of Practicein kleine groepen.
Op basis van een persoonlijke voorbereiding worden geselecteerde hoofdstukken grondig besproken. Het eigene van sociaal wetenschappelijk onderzoek (in het algemeen en met pedagogisch onderzoek in het bijzonder) staat hierbij centraal, met een klemtoon op de vraag naar de constitutieve rol van betekenisgeving en van ervaring. Er wordt zowel ingegaan op de ontologische en epistemologische veronderstellingen van interpretatief onderzoek, als op de implicaties hiervan op de concrete vormgeving van onderzoek en onderzoeksrapportering.
De specifieke focus van sociaal wetenschappelijk onderzoek wordt afgelijnd t.a.v. andere typen van onderzoek. Zo kan ingegaan worden op wat het betekent te interpreteren en op de centrale plaats hiervan voor wetenschappelijk pedagogisch onderzoek.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Interpreteren, onderzoeken en theorie vormen, deel 2 (B-KUL-P2L19b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatievorm
Deelname aan het practicum is verplicht.

Het examen bestaat uit open vragen (essayvragen). Eén vraag betreft toelichting bij een fragment uit de tekst die wordt gelezen en geanalyseerd tijdens het leesseminarie.

De tweede examenkans is identiek aan de eerste.