Vakdidactiek chemie – verdieping (B-KUL-O0H04A)
Doelstellingen
De student
- heeft kennis van en wetenschappelijk inzicht in vakdidactiek chemie en kan deze doordacht inzetten in de eigen praktijk;
- kan resultaten uit vakdidactische onderzoeksliteratuur interpreteren en integreren bij het vormgeven van leer- en onderwijsprocessen voor het vakgebied chemie in het kader van een actuele klaspraktijk in maatschappijbetrokken chemie-onderwijs
- kan resultaten uit de vakliteratuur van het vakgebied chemie integreren bij het vormgeven van leer- en onderwijsprocessen voor het vakgebied chemie in het kader van een actuele klaspraktijk in maatschappijbetrokken chemie-onderwijs
- kan de ontwikkeling van probleemoplossende vaardigheden bij leerlingen stimuleren
- kan natuurwetenschappelijk denken en redeneren en inzicht in de Nature of Science bij leerlingen stimuleren
Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de studenten zelfstandig de inhouden relevant voor het vakgebied chemie opfrissen, actief beheersen en kunnen toepassen. Bovendien veronderstellen we dat de studenten in staat zijn om nieuwe inzichten van het vakgebied chemie vanuit de onderzoeksliteratuur te interpreteren.
Begintermen
Dit opo kan slechts gevolgd worden op voorwaarde dat de student voldoende studiepunten chemie georiënteerde OPO’s op academisch niveau verworven heeft of gelijktijdig zal verwerven.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG( O0G84A )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
O0G84A : Vakdidactiek chemie
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
G0D43A : Masterproef
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de wetenschappen en technologie (Leuven) 15 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Vakdidactiek chemie - verdieping (B-KUL-O0H04a)
Inhoud
1. Leren en onderwijzen van deeldomeinen van de chemie
2. Leren en onderwijzen van natuurwetenschappelijke denkactiviteiten
- Leren en onderwijzen van probleemoplossend denken
- Samenhang met aangrenzende gebieden van de natuurwetenschappen en technologie
- Nature of Science
In elk deel wordt aandacht geschonken aan kennis, vaardigheden, attituden en reflectie. Bovendien worden de concepten niet alleen theoretisch aangeboden vanuit vakliteratuur, maar ook praktisch ingeoefend waar relevant. . Integratie van wetenschappelijke inhouden en maatschappelijke betrokkenheid staan hierbij centraal.
Studiemateriaal
Syllabus vakdidactiek chemie
Vakdidactiek chemie praktijksyllabus ((verzameling experimenten voor lessen chemie)
Materiaal verspreid via Toledo (praktijkstukken, papers, slides, opdrachten)
De student maakt tevens in toenemende mate gebruik van materiaal dat via doordachte zoekstrategieën in de literatuur zelfstandig wordt opgezocht
Toelichting werkvorm
Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van afstandsleren met contactsessies. In het kader van het afstandsleren nemen studenten bijvoorbeeld zelfstandig teksten en screencasts door, lezen ze vakdidactische onderzoeksliteratuur, zoeken ze informatie op, maken ze voorbereidende oefeningen, … Tijdens de contactsessies is er steeds een hoge mate van interactie tussen de studenten en de docent of praktijklector die als begeleider optreedt. Zo bespreken we bijvoorbeeld input van studenten die zij tijdens het afstandsleren voorbereid hebben. Studenten maken oefeningen of oefenen een vakspecifieke werkvorm onder begeleiding van de docent of praktijklector. Ze nemen deel aan groepsdiscussies. De practica kunnen zowel praktijkgericht als theoretisch georiënteerd zijn.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Vakdidactiek chemie – verdieping (B-KUL-O2H04e)
Toelichting
Dit opo wordt aangeboden onder de formule van blended leren (afstandsleren gecombineerd met contactsessies). Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van actieve inbreng in het OPO (contactsessies en online activiteiten), de uitgevoerde taken en het examen. Voor de contactsessies geldt 100% deelnameplicht alsook deelnameplicht aan alle taken.
Een student kan pas slagen voor dit opleidingsonderdeel als ook de taken in het kader van permanente evaluatie allemaal worden uitgevoerd. Deze vormen immers een essentieel onderdeel van dit opleidingsonderdeel. Door het niet uitvoeren van één of meer taken of vervangtaken (zie verder) voldoet de student niet aan de voorwaarden om het examen af te leggen en daardoor volgt dan een beoordeling voor het gehele OPO als 'niet afgelegd'. In geval van gewettigde afwezigheid tijdens een sessie of gewettigde onmogelijkheid om een taak volgens plan uit te voeren, dient de student deze wettiging te staven en zelf het initiatief te nemen voor overleg met de titularis, met het oog op het bepalen van een vervangmoment en/of een vervangtaak.
Een student slaagt wanneer de gewogen som van beide onderdelen (permanente evaluatie en examen) minstens 10 op 20 bedraagt. De verhouding tussen beide is 1/3 examen, 2/3 permanente evaluatie. Indien op een van beide delen een score van minder dan 10/20 wordt behaald, kan de student maximaal een eindscore van 9/20 behalen (m.a.w. de student moet slagen voor beide delen).
Dit opleidingsonderdeel kan niet worden getolereerd in de Educatieve Master W&T.
Toelichting bij herkansen
Taken in het kader van de permanente evaluatie kunnen niet altijd in de oorspronkelijke vorm hernomen worden tijdens de herkansing. Studenten die bij het herkansen taken opnieuw moeten maken, nemen daarom tijdens het feedbackmoment na de tweede examenperiode contact op met de docent om de nodige afspraken te maken.