Inleiding tot de biomechanica (B-KUL-L08A6A)
Doelstellingen
De student kan
- de mechanische principes van de mechanica toepassen in de biomechanische analyse van menselijke bewegingen
- toepassingen maken
- bewegingsopdrachten voor atleten opmaken, die met specifieke belastingen van het lichaam overeenkomen
Begintermen
Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel
Begintermen:
Naast de begintermen voor universitaire bacheloropleidingen binnen de groep Biomedische Wetenschappen aan de KU Leuven zijn er nog volgende specifieke begintermen.
Kennis
– Basiskennis wiskunde
o De algebraïsche rekentechnieken kennen en kunnen toepassen
o Eenvoudige functies kunnen toepassen
o Differentiaal- en integraalberekeningen kunnen uitvoeren
o De basisprincipes van driehoeksmeetkunde kunnen toepassen
– Basiskennis anatomie
Er wordt geadviseerd om gelijktijdig het opleidingsonderdeel Functionele anatomie te volgen.
- Kennis Natuurkunde: (zie L08A1a)
- Het concept van krachten en momenten kennen
- Momenten kunnen berekenen
Attitude
– Wetenschappelijke, biomechanische interesse in de bewegende mens
– Actief willen meedenken in de lessen
Vaardigheden
– Aangeleerde begrippen kunnen concretiseren naar situaties uit het dagelijkse leven
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 92 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Traject doorstroom naar Biomedical Research in Movement Sciences) 106 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Traject doorstroom naar Prestatie- en actievelevensstijlcoaching) 106 sp.
- Schakelprogramma: Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Traject na educatieve bachelor ‘LO zonder bewegingsrecreatie’) 83 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) 115 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Inleiding tot de biomechanica (B-KUL-L08A6a)



Inhoud
Inleiding
Bewegingsbeschrijving
Probleemstelling
Beweging van 1 onvervormbaar segment
Bewegingen van het vervormbare menselijk lichaam
Bewegingsregistratie
Lichaamsbelasting
Inleiding
Basisbegrippen
Zwaartepunt
Gebruik van katrollen in de mechanotherapie
Kracht in de spieren en het skelet
Bij de studie wordt verwacht dat de leerstof op geïntegreerde wijze wordt verwerkt met de basiskennis uit de functionele anatomie.
Studiemateriaal
Cursus: Inleiding tot de biomechanica; A. Spaepen
PPT en oefeningen
Via Toledo
Toelichting werkvorm
Blended onderwijs
Het lesrooster op Toledo bevat alle informatie rond de organisatie van de cursus en de leerstof die elke week moet gezien worden.
Voor de hoorcolleges wordt er van de studenten verwacht dat ze actief aan de les deelnemen door de vragen van de docent met behulp van medestudenten te beantwoorden.
Voor de lesmomenten in de collaboratieve ruimte wordt er van de studenten verwacht dat ze per groep de inhoud van de les die op Toledo staat doorlopen. De studenten maken gebruik van het scherm om samen de video’s te bekijken en van het whiteboard om een antwoord op de vragen te formuleren.
Voor de leermodules die thuis moeten gedaan worden, moeten de studenten alle vragen proberen te beantwoorden vooraleer ze naar de video met het antwoord kijken.
Voor de practica komen de studenten voorbereid. Ze hebben de leerstof van de voorbije weken verwerkt en de inleidende opdracht opgelost.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Inleiding tot de biomechanica (B-KUL-L28A6a)
Toelichting
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen.