Masterproef lichamelijke opvoeding - deel 2 (B-KUL-L05N9A)

18 studiepuntenNederlandsBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
OC Educatieve master lichamelijke opvoeding

  • De student kan een diepgaande kennis over het bestudeerde onderwerp bewijzen.
  • De student verwerft inzicht in de verschillende fasen van wetenschappelijk onderzoek in het onderwijs van de lichamelijke opvoeding.
  • De student geeft blijk van probleemoplossend en inzichtelijk vermogen bij de uitwerking van de masterproef.

  • Aan het einde van het opleidingsonderdeel, is de student in staat om:
  • Een onderzoeksproject individueel uit te voeren, onder supervisie van een promotor (dataverzameling en dataverwerking).
  • Onderzoeksbevindingen en de betekenis daarvan helder te rapporteren op een kritisch-wetenschappelijke manier (interpretatie van bevindingen).
  • Theoretische achtergronden en concepten te integreren.
  • In het Nederlands of in het Engels mondeling en schriftelijk over het eigen onderzoek te communiceren
  • Wetenschappelijk onderzoek kritisch te evalueren
  • Een werkstuk uit te schrijven dat naar vorm en inhoud overeenkomt met de algemeen geldende wetenschappelijke standaarden.

  • Een werkstuk uit te schrijven waarbij een adequaat wetenschappelijk taalgebruik wordt gehanteerd.

  • Zijn werk goed te organiseren en kan dit ook aantonen.

Kennis
De student is vertrouwd met de basisconcepten van wetenschappelijk onderzoek.

Attitude
De student hanteert een kritische houding bij het uitwerken van de masterproef.

Vaardigheden
De student kan wetenschappelijke artikels opzoeken, verwerken en kritisch in vraag stellen. De student bezit een basis aan onderzoeksmethodologische vaardigheden.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG(L05N7A)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L05N7A : Masterproef lichamelijke opvoeding - deel 1

Onderwijsleeractiviteiten

18 sp. Masterproef lichamelijke opvoeding - deel 2 (B-KUL-L05N9a)

18 studiepuntenNederlandsWerkvorm: MasterproefBeide semesters
OC Educatieve master lichamelijke opvoeding

De student werkt onder begeleiding van zijn promotor een onderzoeksvraag uit in het domein van het onderwijs van de lichamelijke opvoeding. De exacte inhoud hiervan wordt bepaald door de keuze van het onderwerp.
 Studenten moeten mogelijk een verplaatsing maken voor dit OPO. Extra info (m.b.t. hoeveelheid, kostprijs,...) kan nagevraagd worden bij de coördinator van het OPO.

In het tweede deel van de masterproef komen volgende taken aan bod:


  • Verzamelen van empirische gegevens

  • Statistisch verwerken van deze gegevens m.i.v. interpretatie, conclusie en relateren aan theorie

  • Wetenschappelijke tekst uitschrijven volgens de richtlijnen van het gekozen Journal of volgens de facultaire vormvoorschriften voor een monografie
  • Presentatie


Het onderzoek voor de masterproef moet de procedures rond GDPR en ethische toetsing volgen die worden voorgeschreven op de website Onderwijs-Begeleidings-Commissie van de Groep Biomedische Wetenschappen (OBC).
Een onderzoeksproject mag niet van start gaan alvorens de noodzakelijk goedkeuringen te hebben ontvangen

Artikels en literatuur
Presentatiesoftware
Vormvoorschriften masterproef
Facultair concept masterproef

Cfr. facultair masterproefconcept.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Masterproef lichamelijke opvoeding - deel 2 (B-KUL-L25N9a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Presentatie, Procesevaluatie
Leermateriaal : Naslagwerk


De elektronische versie en de papieren versie van de masterproef moeten ingediend worden voor een deadline. De student dient alle deadlines en voorwaarden voor evaluatie te respecteren zoals weergegeven in het Concept en reglement van de masterproef m.i.v. het masterproefcontract, welke beschikbaar zijn op TOLEDO. Indien deze deadlines niet worden gerespecteerd, mag de student de masterproef niet verdedigen en krijgt de student ‘NA’ voor de betreffende zittijd (m.u.v. zwaarwichtige redenen).

De masterproef wordt verdedigd voor een jury in een tijdsbestek van maximaal 30 minuten. De student presenteert de masterproef met specifieke aandacht voor de rationale, methodologie, resultaten en implicaties. De leden van de jury evalueren de waarde van de masterproef door de student kritisch te bevragen. 

De beoordelingsformulieren en de wijze van het berekenen van de eindscore worden gedetailleerd weergegeven in het concept van de Masterproef.
 
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen met inbegrip van het plagiaatbeleid. 

Een tweede examenkans is mogelijk indien er geen onderzoeksdata verzameld hoeven te worden in de schoolomgeving. Deze is immers niet beschikbaar in de maanden juli en augustus.

 

Het totaalpunt van de masterproef wordt opgebouwd uit de volgende twee deelscores:

Deelscore 1: De beoordeling van de schriftelijke neerslag (de masterproef/‘het boek’).

Deelscore 2: De beoordeling van de presentatie en de mondelinge verdediging van de masterproef voor een jury.

Enkel onvoldoende deelscores dienen hernomen te worden tijdens de tweede examenkans.

Deelscores waarvoor de student een voldoende behaalde (dit is vanaf 10/20, de score voor de masterproef wordt niet afgerond. 9.9/20 is een onvoldoende), hoeven niet meer opnieuw te worden afgelegd tijdens het herexamen. Indien de student kiest om een geslaagde deelscore toch te hernemen dan geldt de laatst behaalde score. Een student die kiest om een geslaagde deelscore te hernemen laat dit weten aan zijn promotor en aan https://help.faber.kuleuven.be. Naast deze melding moet de student die wenst deel te nemen aan het herexamen zich inschrijven VOOR de algemene deadline inschrijving herexamens zoals bepaald in het Onderwijs- en examenreglement.

Alle deelscores met een onvoldoende of niet afgelegd moeten opnieuw afgelegd worden tijdens het herexamen. Indien de student een niet geslaagde deelscore niet herneemt zal hij voor deze deelscore en bijgevolg voor het hele opleidingsonderdeel ‘niet afgelegd’ krijgen.