Masterproef lichamelijke opvoeding - deel 1 (B-KUL-L05N7A)
Doelstellingen
- De student verwerft een brede kennis over het bestudeerde onderwerp.
- De student verwerft inzicht in de verschillende fasen van wetenschappelijk onderzoek in het domein van het onderwijs van Lichamelijke Opvoeding.
- De student heeft een kritische ingesteldheid t.o.v. wetenschappelijk onderzoek.
- De student kan het onderzoek situeren binnen bestaande onderzoeksparadigma’s
- De student geeft blijk van probleemoplossend en inzichtelijk vermogen bij de uitwerking van de masterproef.
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel, is de student in staat om:
- een relevante onderzoeksvraag te formuleren
- informatie rond zijn onderzoeksvraag te verzamelen en de relevante informatie te selecteren.
- theoretische achtergronden en concepten te integreren
- zijn onderzoeksvraag aan de hand van de gevonden literatuur te verfijnen en te formuleren volgens wetenschappelijke en academische standaarden
- in het Nederlands mondeling over het eigen onderzoek wetenschappelijk te communiceren, gebruik makend van ondersteunend presentatiemateriaal
- zijn werk goed te organiseren
De student heeft een inleiding (draftversie) van zijn onderzoek uitgeschreven, die naar vorm en inhoud overeenkomt met de algemeen geldende wetenschappelijke standaarden en waarbij een adequaat wetenschappelijk taalgebruik wordt gehanteerd.
De student heeft de bijkomende doelstellingen voor de masterproef deel 1 gerealiseerd. Deze bijkomende doelstellingen zijn door de student overeengekomen met zijn promotor aan het begin van het academiejaar (a.h.v. een contract).
Begintermen
Kennis
De student is vertrouwd met de basisconcepten van wetenschappelijk onderzoek.
Attitude
De student hanteert een kritische houding bij het uitwerken van de masterproef.
Vaardigheden
De student kan wetenschappelijke artikels opzoeken, verwerken en kritisch in vraag stellen. De student bezit een basis aan onderzoeksmethodologische vaardigheden.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL( L00F2B )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L00F2B : Onderzoeksvaardigheden in de praktijk
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L05N9A : Masterproef lichamelijke opvoeding - deel 2
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
1 sp. Methodologische ondersteuningssessies (B-KUL-L05N8a)
Inhoud
In de colleges wordt de student voorbereid op het uitvoeren van een wetenschappelijk onderzoek in het domein van de lichamelijke opvoeding. Onderzoeksparadigma’s uit het domein van de sportpedagogie, de verschillende stappen in de wetenschappelijke methode, de definiëring van afhankelijke en onafhankelijke variabelen, de formulering van een onderzoeksvraag en hypothese worden toegepast op het eigen masterproefonderzoek.
Studiemateriaal
Alle leermiddelen en materialen worden gecommuniceerd via TOLEDO
Toelichting werkvorm
Interactieve hoorcolleges
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
5 sp. Onderzoeksopdracht (B-KUL-L05N7a)
Inhoud
De student werkt onder begeleiding van zijn promotor een onderzoeksvraag uit in het onderwijs van de lichamelijke opvoeding. De exacte inhoud hiervan wordt bepaald door de keuze van het onderwerp. Studenten moeten mogelijk een verplaatsing maken voor dit OPO. Extra info (m.b.t. hoeveelheid, kostprijs,...) kan nagevraagd worden bij de coördinator van het OPO.
In het onderdeel ‘Masterproef Lichamelijke Opvoeding’ komen volgende taken aan bod:
- Afbakenen onderzoeksvraag
- Literatuurstudie
- Volgen van seminaries
- Besprekingen met begeleider, tussentijdse evaluatiegesprekken
- Presentatie seminarie
- Uitschrijven van de inleiding
Het onderzoek voor de masterproef moet de procedures rond GDPR en ethische toetsing volgen die worden voorgeschreven op de website Onderwijs-Begeleidings-Commissie van de Groep Biomedische Wetenschappen (OBC).
Een onderzoeksproject mag niet van start gaan alvorens de noodzakelijk goedkeuringen te hebben ontvangen.
Studiemateriaal
Artikels en literatuur
Presentatiesoftware
Vormvoorschriften masterproef
Facultair concept masterproef
Toelichting werkvorm
Cfr. facultair masterproefconcept.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Masterproef lichamelijke opvoeding - deel 1 (B-KUL-L25N7a)
Toelichting
De student stelt in een laatste seminarie, in een presentatie van 10 minuten en 5 minuten bespreking, zijn onderzoeksproject voor. In deze presentatie bespreekt de student beknopt de relevante recente literatuur en motiveert tevens aan de hand hiervan de keuze van de onderzoekstopic (a.h.v. hiaten in de huidige literatuur). De score op het onderdeel masterproef leraar lichamelijke opvoeding component leraarschap wordt bepaald aan de hand van de presentatie en de mate waarin de voorafgaandelijk bepaalde doelstellingen (contract) behaald werden. Bij deze laatste beoordeling hoort ook het punt op de eerste schriftelijke neerslag (draftversie van de introductie).
De score op het opleidingsonderdeel komt als volgt tot stand:
Voor wat betreft OLA ‘Masterproef Lichamelijke Opvoeding – Deel 1’:
- 60%: procesevaluatie van de promotor, waarvan 10% van de score bepaald wordt door de ingeleverde draftversie van de introductie.
- 20%: evaluatie van het seminarie door de promotor
- 20%: evaluatie van het seminarie door de sessievoorzitter
Voor wat betreft OLA ‘Methodologische ondersteuningssessies’:
- Het maken van een opdracht gekoppeld aan de eigen masterproeftopic
- De student dient alle deadlines en voorwaarden voor evaluatie te respecteren zoals weergegeven in het Concept en reglement van de masterproef m.i.v. het masterproefcontract, welke beschikbaar zijn op TOLEDO.
- De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels mbt plagiaat.
De exacte modaliteiten incl. de beoordelingsschaal van de evaluatie worden via TOLEDO gecommuniceerd.