Statistische proefopzet (B-KUL-I0N57C)
Doelstellingen
De studenten krijgen een grondig en breed overzicht van moderne technieken voor het ontwerp van factoriële experimenten, in combinatie met de benodigde analysetechnieken.
Begintermen
Een grondig begrip van het algemene lineaire model in het algemeen, lineaire regressie-analyse en enkelvoudige en meervoudige variantie-analyse.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL (X0C87A) OF SOEPEL (I0N48B ) OF GELIJKTIJDIG(H01A6A) OF SOEPEL (X0A14B)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
X0C87A : Statistische modellen en data-analyse
I0N48B : Statistische dataverwerking
X0A14B : Statistiek
H01A6A : Kansrekenen en statistiek
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
I0N57A : Proeftechniek (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
I0N57D : Statistische proefopzet (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Biosysteemtechniek) 180 sp.
- Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Landbeheer) 180 sp.
- Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Landbouwkunde) 180 sp.
- Master in de statistiek (Leuven) 120 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: levensmiddelenwetenschappen en voeding (Leuven) 120 sp.
- Bachelor in de ingenieurswetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) (Nevenrichting bedrijfsbeheer) 180 sp.
- Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Biosysteemtechniek) 180 sp.
- Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Landbeheer) 180 sp.
- Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Landbouwkunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3.5 sp. Statistische proefopzet: hoorcollege (B-KUL-I0N57a)
Inhoud
Deze cursus handelt over het opzetten van experimenten en de analyse van experimentele data. Zowel voor het opzetten van de experimenten als het analyseren van de data wordt de statistische software JMP gehanteerd. Volgende onderwerpen komen aan bod :
1. Regressiemethoden en variantie-analyse
Allereerst worden de belangrijkste concepten uit het opleidingsonderdeel "Statistische Dataverwerking" kort herhaald. De klemtoon ligt hierbij op lineaire regressiemodellen, en op enkelvoudige en meervoudige variantie-analyse. Begrippen als multicollineariteit, onderscheidingsvermogen, interactie-effecten, variantie-covariantiematrix en informatiematrix komen hierbij een bod, omdat zij uiterst belangrijk zijn voor het opzetten van goede, informatieve experimenten. Zowel het gebruik van kwantitatieve verklarende variabelen als van kwalitatieve verklarende variabelen wordt gedemonstreerd.
2. Inleiding tot statistische proefopzet
Het verschil tussen observationele data en experimentele data wordt uitgelegd. Vervolgens wordt het principe van factorieel proefopzet belicht en vergeleken met een one-factor-at-a-time aanpak. Naderhand worden volledige factoriële proefopzetten belicht en worden klassieke werkwijzen voor het bekomen van kleinere fractionele factoriële proefopzetten gedemonstreerd. Na een discussie over de sterkte en zwaktes van deze werkwijzen wordt een flexibele aanpak geïntroduceerd, namelijk het optimaal ontwerp van experimenten, ook wel optimale statistische proefopzet genoemd.
3. Statistische proefopzet in actie
Het opzetten van experimenten en de analyse van de resulterende data wordt gedemonstreerd aan de hand van 10 gevalstudies uit diverse toepassingsgebieden, waaronder de voedingssector, de farmaceutische industrie, materiaalkunde en scheikunde:
Gevalstudie 1: Een screening experiment voor het identificeren van belangrijke factoren
Gevalstudie 2: Het plannen van een follow-up experiment
Gevalstudie 3: Het maximaliseren van de opbrengst van een chemische extractie
Gevalstudie 4: Het creëren van een robuust productieproces voor verpakkingen
Gevalstudie 5: Een mengselexperiment
Gevalstudie 6: Een geblokte experiment voor het stabiliseren van vitamines
Gevalstudie 7: Een geblokt bakexperiment met twee responsen
Gevalstudie 8: Het gebruik van covariaten in een polypropyleenstudie
Gevalstudie 9: Een split-plot experiment
Gevalstudie 10: Een strip-plot experiment
Bij het behandelen van de diverse gevalstudies wordt aandacht besteed aan D- en I-optimale ontwerpen, interactie-effecten, kwadratische effecten, vaste en willekeurige effecten, typische landbouwkundige geblokte experimenten, split-plot experimenten en strip-plot experimenten. Dynamische grafische voorstellingen van de resultaten van statistische analyses worden intensief gebruikt voor product- en procesoptimalisatie.
Studiemateriaal
Handboek "Optimal Design of Experiments: A Case Study Approach" van Peter Goos en Bradley Jones, uitgegeven door Wiley.
Slides van hoorcolleges op Toledo
0.5 sp. Statistische proefopzet: oefeningen (B-KUL-I0N58a)
Inhoud
- Orthogonaal en optimaal ontwerp van factoriële experimenten: gerandomiseerde experimenten, geblokte experimenten, split-plot en strip-plot experimenten.
- Analyse van experimentele data
- Gebruik van statistisch softwarepakket JMP
Studiemateriaal
Opgaves en slides met oplossingen op Toledo.
Toelichting werkvorm
De oefenzittingen vinden plaats in PC-klassen, waar de statistische software JMP gebruikt wordt voor het opzetten van experimenten, het evalueren van proefopzetten en het analyseren van experimentele data.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Statistische proefopzet (B-KUL-I2N57c)
Toelichting
In de eerste examenperiode (juni) zijn 3 punten te verdienen door middel van een schriftelijk groepswerk. De overige 17 punten zijn te verdienen op het examen. Studenten die het groepswerk niet tijdig indienen krijgen een score van 0 op 3 voor het groepswerk. De punten van het groepswerk kunnen niet overgedragen worden naar een volgende examenperiode of een volgend academiejaar.
Naar het examen mogen een hard copy van het handboek meegebracht worden, alsmede lesnotities en handouts. Opgeloste oefeningen en voormalige examenvragen mogen niet meegebracht worden.
Toelichting bij herkansen
In de derde examenperiode (augustus/september) zijn 20 punten te verdienen op het examen. Naar het examen mogen een hard copy van het handboek meegebracht worden, alsmede lesnotities en handouts. Opgeloste oefeningen en voormalige examenvragen mogen niet meegebracht worden. De score voor het groepswerk telt niet mee in deze examenperiode.