KMO's en ondernemerschap (B-KUL-HMH12F)

Doelstellingen
Het vak ‘KMO’s & Ondernemerschap’ leert studenten om algemene managementtheorieën en -praktijken te vertalen naar de specifieke context van KMO’s, startups en familiebedrijven. We focussen op de voornaamste uitdagingen van KMO’s, startups en familiebedrijven en formuleren oplossingen vertrekkende vanuit de leef- en ervaringswereld van de voornaamste betrokkenen. We reflecteren kritisch over beleid en academisch onderzoek in het domein van ondernemerschap en familiebedrijven, en vertalen dit naar praktische aanbevelingen voor ondernemers, bedrijfsfamilies, beleidsmakers, en hun omgeving.
Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:
De student
1.2 (BMO) reflecteert kritisch over de interne context van de organisatie en over hoe het management de interne context kan beïnvloeden om de organisatie beter te laten functioneren.
2.3 (BMO) neemt op basis van wetenschappelijke kennis een onderbouwd standpunt in over actuele maatschappelijke problemen m.b.t. bedrijfsstrategie, management en ondernemerschap.
4.3. (BMO) reflecteert kritisch over hoe maatschappelijke, internationale en organisatorische trends een invloed hebben op de bedrijfsstrategie, management en ondernemerschap, en houdt hierbij rekening met (gevolgen voor) de betrokken stakeholders.
7.5 bezit een kritische ingesteldheid en durft zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen.
10.2. (BMO) reflecteert kritisch over de wijze waarop belangrijke evoluties en innovaties in KMO-management en ondernemerschap vertaald kunnen worden naar het beleid in de organisatie, rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext.
Begintermen
Algemene vakken zoals 'Bedrijfsmanagement', 'Strategisch Management' en ‘Ondernemerschap & Business Planning’.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HMA66A : SME's and Entrepreneurship
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de handelswetenschappen (dag + avond, programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Brussel) 60 sp.
- Master in de handelswetenschappen (dag + avond, programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Brussel) (Specialisatie strategie, innovatie en ondernemerschap) 60 sp.
- Master in de handelswetenschappen (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Brussel) 60 sp.
- Master in de handelswetenschappen (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Brussel) (Specialisatie strategie, innovatie en ondernemerschap (dag)) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. KMO's en ondernemerschap (B-KUL-HMH12f)



Inhoud
Thema's die aan bod komen:
- Definities, economisch belang en meten van ondernemerschap, KMO’s en familiebedrijven
- Inzicht in de bedrijfsdynamiek, van startup, tot bedrijfsoverdracht, tot faillissement
- Prestaties en succes van ondernemers, KMO’s en familiebedrijven
Studiemateriaal
Slides op Toledo
Aanbevolen boek 'Small is great. Niet groot maar groots ondernemen'
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=23834
Toelichting werkvorm
Interactieve sessies met ruimte voor discussie over onderzoek uitgevoerd aan de KU Leuven en internationale studies in het domein van ondernemerschap, KMO’s en familiebedrijven, aangevuld met casestudies, actualiteit en praktijkgetuigenissen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: KMO's en ondernemerschap (B-KUL-H75009)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Openboek examen.
Tweede examenkans
De evaluatie bij de 2de examenkans gebeurt op dezelfde wijze als bij de 1ste examenkans. De punten van de opdracht kunnen slechts éénmalig ingezet worden.