KMO's en ondernemerschap (B-KUL-HMH12F)

6 studiepuntenNederlands39 urenTweede semester
Lambrecht Johan (coördinator) |  Lambrecht Johan
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Het vak ‘KMO’s & Ondernemerschap’ leert studenten om algemene managementtheorieën en -praktijken te vertalen naar de specifieke context van KMO’s, startups en familiebedrijven. We focussen op de voornaamste uitdagingen van KMO’s, startups en familiebedrijven en formuleren oplossingen vertrekkende vanuit de leef- en ervaringswereld van de voornaamste betrokkenen. We reflecteren kritisch over beleid en academisch onderzoek in het domein van ondernemerschap en familiebedrijven, en vertalen dit naar praktische aanbevelingen voor ondernemers, bedrijfsfamilies, beleidsmakers, en hun omgeving.

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

1.2 (BMO) reflecteert kritisch over de interne context van de organisatie en over hoe het management de interne context kan beïnvloeden om de organisatie beter te laten functioneren.

2.3 (BMO) neemt op basis van wetenschappelijke kennis een onderbouwd standpunt in over actuele maatschappelijke problemen m.b.t. bedrijfsstrategie, management en ondernemerschap.

4.3. (BMO) reflecteert kritisch over hoe maatschappelijke, internationale en organisatorische trends een invloed hebben op de bedrijfsstrategie, management en ondernemerschap, en houdt hierbij rekening met (gevolgen voor) de betrokken stakeholders.

7.5 bezit een kritische ingesteldheid en durft zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen. 

10.2. (BMO) reflecteert kritisch over de wijze waarop belangrijke evoluties en innovaties in KMO-management en ondernemerschap vertaald kunnen worden naar het beleid in de organisatie, rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext.

Algemene vakken zoals 'Bedrijfsmanagement', 'Strategisch Management' en ‘Ondernemerschap & Business Planning’.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HMA66A : SME's and Entrepreneurship

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. KMO's en ondernemerschap (B-KUL-HMH12f)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Thema's die aan bod komen:

 

- Definities, economisch belang en meten van ondernemerschap, KMO’s en familiebedrijven

- Inzicht in de bedrijfsdynamiek, van startup, tot bedrijfsoverdracht, tot faillissement

- Prestaties en succes van ondernemers, KMO’s en familiebedrijven

 

 

Slides op Toledo

Aanbevolen boek 'Small is great. Niet groot maar groots ondernemen'

https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=23834 

Interactieve sessies met ruimte voor discussie over onderzoek uitgevoerd aan de KU Leuven en internationale studies in het domein van ondernemerschap, KMO’s en familiebedrijven, aangevuld met casestudies, actualiteit en praktijkgetuigenissen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: KMO's en ondernemerschap (B-KUL-H75009)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Geen


Evaluatiekenmerken

Openboek examen.

 

 

 

 

Tweede examenkans

De evaluatie bij de 2de examenkans gebeurt op dezelfde wijze als bij de 1ste examenkans. De punten van de opdracht kunnen slechts éénmalig ingezet worden.