Fysische omgevingsfactoren (B-KUL-HBM03C)

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten
De student:
1. Kan begrippen en theorieën uit de natuurwetenschappen en de toegepaste en biomedische wetenschappen aanwenden voor de analyse van milieu- en welzijnsproblematieken.
1a Kan de basisbegrippen en redeneringen uit de chemie (anorganische en organische chemie), de fysica (thermodynamica, mechanica, golftheorie en elektriciteit) en de biologie (moleculaire en celbiologie, evolutie en diversiteit) toepassen binnen de milieu- en welzijnsproblematiek
1c Kan de belangrijkste fysico-chemische en ecologische processen die in het milieu plaatsgrijpen en die het gedrag van polluenten en andere verstoringsfactoren en het effect ervan op mens en milieu bepalen, accuraat toelichten.
1d Kan de belangrijkste parameters die de milieutoestand weergeven uitleggen en kan cijfer- en grafische gegevens hierover analyseren en correct interpreteren.
1f Maakt accuraat gebruik van terminologie uit de natuurwetenschappen en de toegepaste en biomedische wetenschappen.
2 Beschikt over kennis van en inzicht in begrippen en theorieën uit de humane wetenschappen en kan deze toepassen bij de analyse en optimalisatie van het duurzaam milieu- en welzijnsbeleid van een organisatie
2b Kan vanuit het algemeen toepasselijke milieujuridische kader die wettelijke bepalingen selecteren en analyseren die een daadwerkelijke impact hebben op de bedrijfsvoering, met het oog op het concretiseren van de ermee samenhangende verplichtingen. (onder 2 Kan de wetgeving en regelgeving met betrekking tot milieu en welzijn opzoeken, interpreteren en toepassen.)
2c Kan vanuit de kennis van het dynamisch risicobeheersingssysteem, dat aan de basis ligt van de welzijnswetgeving, de juridische context van een bedrijf inschatten, en kan de toepasselijke juridische aspecten opzoeken in de nationale en Europese wetgeving, ze analyseren, interpreteren en concretiseren in een organisatie.
3. Kan, vanuit een integrerend inzicht in de milieuthema’s, de impact van de activiteiten van een organisatie op het leefmilieu identificeren en evalueren, en kan de passende beheersmaatregelen voorstellen en kaderen in het eigen milieu- en omgevingsbeleid van de organisatie.
3c Kan, vanuit een kennis van de brede waaier van beheersingstechnieken (water-, lucht- en bodemverontreiniging, hinderproblematieken, afval), een techniek beoordelen binnen een gegeven context.
7. Beheerst methoden van onderzoek en kan deze toepassen om concrete probleemstellingen op vlak van milieu en welzijn te analyseren, oplossingen te formuleren en te evalueren, en hierover te communiceren.
7c Kan een beargumenteerde keuze maken voor een bepaalde methode en/ of analysetechniek in functie van de vraag.
7d Kan de resultaten van een analyse correct interpreteren en de draagwijdte hiervan inschatten.
7f Kan een toegepaste methode kritisch evalueren in termen van gerealiseerde betrouwbaarheid en validiteit.
Bij het voltooien van deze onderwijsleeractiviteit kan de student:
Aansluitend bij OLR 1 (a,c,d,f)
- De basistheorie van fysische agentia, nl. m.b.t. trillingen, geluid, licht, straling en warmte uitleggen.
- De theoretische kennis actief inzetten bij het oplossen van vraagstukken over milieu-, veiligheids- en gezondheidseffecten van deze fysische agentia.
- De betekenis van de verschillende parameters m.b.t. trillingen, geluid, licht, straling en warmte, en de manier waarop ze gemeten worden, toelichten.
Aansluitend bij OLR 2 (b,c)
- De bepalingen in de milieuwetgeving in verband met trillingen, geluid, licht, straling en warmte opzoeken, uitleggen en toepassen.
- De bepalingen in de welzijnswetgeving in verband met trillingen, geluid, licht, straling en warmte toepassen.
Aansluitend bij OLR 3 (c)
- Een aantal begrippen en principes in verband met de bestrijding van hinder door trillingen, geluid, licht, straling en warmte uitleggen en beheersingstechnieken voor geluidshinder voorstellen.
Aansluitend bij OLR 7 (c,d,f)
- Een beargumenteerde keuze maken voor een bepaalde methode om trillingen, geluid, licht, straling en warmte te meten en te analyseren, in functie van de vraag.
- De resultaten van een meting van trillingen, geluid, licht, straling en warmte correct interpreteren, evalueren in termen van betrouwbaarheid en validiteit, en de draagwijdte hiervan inschatten.
Begintermen
De toelatingsvoorwaarden voor de opleiding staan vermeld in de programmagids. Voor dit opleidingsonderdeel is geen bijzondere voorkennis vereist.
Voor dit opleidingsonderdeel is het aangewezen dat de student beschikt over volgende aanvangscompetenties: een basiskennis wiskunde, in het bijzonder goniometrie; afgeleiden en differentialen.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Fysische omgevingsfactoren (B-KUL-HBM03c)



Inhoud
1. Trillingen
1.1 Overzicht
1.2 Terugroepkracht van een veer
1.3 Harmonische beweging
1.4 Energie in de enkelvoudige harmonische oscillator
1.5 Gedempte harmonische beweging
1.6 Gedwongen harmonische beweging en resonantie
1.7 Trillingen en welzijn op het werk
1.8 Trillingen en milieu
2. Lopende golven
2.1 Overzicht
2.2 Een zich voortplantende storing
2.3 Lopende golven in 1 dimensie wiskundig
2.4 Periodische golven
2.5 Energie in een golf
2.6 Interferentie van golven
3. Geluid
3.1 Overzicht
3.2 Geluid, bronnen en tonen
3.3 De snelheid van het geluid in de lucht
3.4 De frequentie van het geluid
3.5 Objectieve maten voor geluidssterkte
3.6 Subjectieve maten voor geluidssterkte
3.7 Meten van geluid
3.8 Zwevingen
3.9 Het dopplereffect
3.10 Schokgolven
3.11 Geluid en hinder
3.12 Geluid in Vlarem
3.13 Geluid en welzijn op het werk
3.14 Overige wetgeving en aanbevelingen
3.15 Geluidsbestrijding
4. Licht
4.1 Overzicht
4.2 Het golfkarakter van licht
4.3 Reflectie en breking
4.4 Totale reflectie
4.5 Het elektromagnetisch spectrum en de frequentie van het licht
4.6 Kleurenzicht
4.7 Fotometrie
4.8 Interferentie van licht
4.9 Polarisatie
4.10 Dunne lenzen
4.11 Verlichting en welzijn op het werk
4.12 Kunstmatige optische straling en welzijn op het werk
4.13 Lichthinder
5. Temperatuur en warmte
5.1 Overzicht
5.2 Thermometers en temperatuurschalen
5.3 Thermische uitzetting
5.4 Thermische spanning
5.5 Overdracht van warmte: geleiding, convectie, straling
5.6 Thermische omgeving en ventilatie m.b.t. welzijn op het werk
5.7 Werken bij warme temperaturen
5.8 Werken bij koude temperaturen
Studiemateriaal
Voor dit OPO wordt gebruik gemaakt van een zelfgeschreven cursus, die ter beschikking gesteld wordt via de cursusdienst van Ekonomika.
Daarnaast worden ook materiaal en oefeningen op TOLEDO geplaatst.
Toelichting werkvorm
Interactieve hoorcolleges met oefeningen en demofilmpjes.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Fysische omgevingsfactoren (B-KUL-H74434)
Toelichting
Het examen omvat theorievragen, inzichtsvragen en oefeningen, over de verschillende topics die in de cursus aan bod kwamen
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.