Engels 3 (B-KUL-HBH22A)

3 studiepuntenEngels26 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Afgestudeerden aan de Faculteit Economie & Business zullen in hun beroepsleven ook - indien niet vooral - "communicatief" actief én vaardig moeten zijn. Daarbij heeft het Engels een unieke positie als internationale taal. Wellicht is het de belangrijkste voertaal in het handelsverkeer en in heel wat economische aangelegenheden. Je zal dus een stevige kennis van het Engels nodig hebben in je beroepsleven. Bovendien is Engels onontbeerlijk bij je wetenschappelijke vorming. Heel veel vakliteratuur is immers Engelstalig.  

In Engels I en Engels II hebben we de belangrijkste grammaticale structuren en basiswoordenschat besproken, die de student nodig heeft om vlot in het Engels te kunnen communiceren. Engels III scherpt een aantal specifieke communicatieve vaardigheden aan, die onmiskenbaar deel uitmaken van het zakenleven. De nadruk ligt op presentaties, maar ook vergaderen, debatteren, rapporteren en academische schrijfvaardigheid komen aan bod.

In dit opleidingsonderdeel worden de volgende kerndoelen (geheel of gedeeltelijk) bereikt:

  • Toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op. 
  • Kent met betrekking tot het Engels, de courante algemene woordenschat, de specifieke (bedrijfs)economische woordenschat en de grammatica en gebruikt deze accuraat in schriftelijke en mondelinge communicatie.
    • Verwerft courante algemene en specifieke bedrijfseconomische woordenschat.
    • Brengt de inhoud van artikels, brieven, gesprekken en TV-programma’s in verband met relevante sociale, historische, politieke en geografische gegevens van betrokken landen.
  • Leest op kritische wijze wetenschappelijk onderbouwde teksten van (bedrijfs)economische aard en synthetiseert en interpreteert die in het Engels. 
    • Schrijft een academische paper.
  • Verklaart en verdedigt in een discussie of gesprek een standpunt omtrent (bedrijfs)economische problemen.
    • Vat een inhoud (vaak een tekst uit een krant of tijdschrift) of informatie over een onderwerp in teamverband samen, presenteert op een creatieve manier en modereert een conversatie aan de hand van kritische discussievragen.
    • Vergadert op een efficiënte manier, handelt  het onderwerp binnen de tijd af, luistert aandachtig naar elkaars standpunt, rapporteert en formuleert een persoonlijke mening.
    • Stelt een beknopt schriftelijk verslag op over de presentaties en discussierondes.

De plaats van het opleidingsonderdeel in het leerresultatenkader van de opleiding kan worden geraadpleegd onder de rubriek “Doelstellingen” van de opleiding “Bachelor in de handelswetenschappen (Brussel)”.

Voor dit opleidingsonderdeel is het aangewezen dat volgende opleidingsonderdelen reeds zijn afgewerkt: Engels 1 en Engels 2.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBA18A : English III (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HLH94A : Engels 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Y00632 : Engels 3_1
Y00633 : Engels 3_2

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Engels 3 (B-KUL-HBH22a)

3 studiepuntenEngelsWerkvorm: Practicum26 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Presentaties met aansluitend discussies

Vergaderingen

Schrijfvaardigheid: academische paper en zakelijke communicatie

Woordenschat: algemeen, zakelijk en academisch

Leesvaardigheid: wetenschappelijk onderbouwde teksten van (bedrijfs)economische aard

- L-MO Writing Lab (Toledo)

- Smashing Presentations - syllabus, Lieven Buysse (Toledo)

- Studiemateriaal op Toledo

OPO heeft vreemde taal als onderwerp en wordt in het Engels gedoceerd.

We kiezen in derde bachelor uitdrukkelijk voor actieve werkvormen waarbij studenten (in kleine groepjes) onderwerpen kiezen, voorbereiden en presenteren. De docent treedt daarbij op als coach, en de studenten krijgen uitgebreid feedback van hun medestudenten en de docent. Medestudenten schrijven daarnaast ook een evaluatierapport van de presentatie van hun collega’s. Na iedere presentatie debatteren alle studenten over het behandelde onderwerp. Het presenterende groepje bereidt die discussies creatief voor met kritische vragen.
Ten slotte krijgen de studenten een beknopte inleiding tot "academic writing", een vaardigheid die ze moeten demonstreren in een paper.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Engels 3 (B-KUL-H70595)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer


Permanente evaluatie (1/2 van de punten)

In lijn met de onderwijsvormen worden de studenten voornamelijk "permanent" geëvalueerd. Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel en kan hij niet deelnemen aan de tweede zittijd.

Het cijfer voor permanente evaluatie wordt gevormd op basis van:

Presentaties
- aanwezigheid en graad van participatie;
- bijsturen van aanpak na feedback;
- leiden en actieve deelname aan discussie- en vragenronde;
- rapportering over andere presentaties;
- peil gebruikte taal (vlotheid, accuraatheid, correctheid) en meer algemeen het communicatief vermogen (duidelijkheid, publiekgerichtheid, overtuigingskracht, coherentie van betoog);
- keuze/aanwending/integratie van visuele elementen ter ondersteuning van de presentatie.

Concretere informatie over deze onderdelen wordt in de les en/of via Toledo beschikbaar gesteld. Aanwezigheid in de colleges is vereist. Wie afwezig is, neemt meteen contact op met zijn/haar docent.

Academische tekst (1/2 van de punten)

De academische tekst is inhoudelijk gerelateerd aan de presentatie.

---

Om een score te kunnen krijgen voor Engels 3, moeten de studenten dus aan alle delen van de permanente evaluatie hebben deelgenomen én een academische tekst hebben geschreven.

 

Studenten die in de eerste zittijd 50% of meer behaalden voor de permanente evaluatie of de academische tekst, hoeven dat deel niet opnieuw af te leggen in de tweede zittijd. Zij behouden hun punt van de eerste zittijd, tenzij ze er zelf voor kiezen om het toch opnieuw af te leggen. Wie in de eerste zittijd 50% of meer had voor de permanente evaluatie of de academische tekst en dat deel in de tweede zittijd opnieuw aflegt, behoudt die 50% of meer als het resultaat in de tweede zittijd minder gunstig zou zijn. 

Om een score te kunnen krijgen voor Engels 3, moeten de studenten aan alle delen van de permanente evaluatie hebben deelgenomen én een academische tekst hebben geschreven.