Duits 2 (B-KUL-HBH16A)

Doelstellingen
https://www.arts.kuleuven.be/brussel/leerresultatenDit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:
A. Geconcretiseerde leerresultaten
(8.g) Toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op.
(10) Kan vlot en helder communiceren en rapporteren in de opleidingstaal. kan tenminste twee andere talen, zowel mondeling als schriftelijk, gebruiken in een bedrijfscontext en beheerst technieken en vaardigheden voor een efficiënte en effectieve bedrijfscommunicatie.
(10b) Kent met betrekking tot de vreemde talen, de courante algemene woordenschat, de specifieke (bedrijfs)economische woordenschat en de grammatica en gebruikt deze accuraat in schriftelijke en mondelinge communicatie.
B. Leerresultaten per opleidingsonderdeel
1. De studenten moeten de woordenschat die nodig is om te functioneren in de meest gangbare situaties kunnen integreren in een zinsverband
2. De studenten zijn in staat om een conversatie te voeren over een algemeen onderwerp.
3. De studenten moeten de spraakkunstregels in een tekst kunnen herkennen en correct kunnen gebruiken in (vertaal)oefeningen.
Begintermen
Het is aangewezen dat het OPO Duits 1 reeds werd afgewerkt.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBA32A : German 2
HLH06A : Duits 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBA04H : German 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Y00562 : Duits 2
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Duits 2 (B-KUL-HBH16a)



Inhoud
1. Grammatica
Herhaling en verdere uitwerking van de belangrijkste topics, zoals naamvallen, substantief, werkwoorden, adjectief, voorzetsels en voornaamwoorden
Nieuwe topics: voegwoorden, samengestelde zinnen, passief, relatiefpronomen, trappen van vergelijking van het adjectief.
2. Algemene en meer specifiek economische woordenschat, zoals rond bedrijven, telefoneren, hotelreservering, e-mail.
3. Interculturele communicatie
Belangrijke aspecten van de Duitse cultuur en geschiedenis.
Bedrijfscultuur en onderhandelingsstijl in Duitsland (Oostenrijk, Zwitserland).
Toelichting onderwijstaal
Dit OPO heeft vreemde taal als onderwerp en wordt in het Duits gedoceerd. Grammatica wordt indien gewenst of wenselijk in het Nederlands toegelicht.
Toelichting werkvorm
Groepsopdracht - Vaardigheidstraining - Werkcollege
Interactief college met oefeningen (grammaticaal, luisteroefeningen, video, tekstanalyse enz.). De voorbereiding van de verplichte studiereis naar Berlijn (aansluitend bij OPO Duits 3) wordt in de les opgestart en sporadisch begeleid en is voorts zelfwerkzaamheid van de student. (Die voorbereiding is overigens een van de componenten van de permanente evaluatie.)
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Duits 2 (B-KUL-H70592)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Het schriftelijke examen evalueert de hierboven beschreven leerresultaten op basis van de hierna beschreven inhoud (en het studiemateriaal).
Het mondelinge examen focust op leerresultaat A10b en B2: de student stelt een dossier samen met twee recente artikels uit Duitstalige bronnen en rapporteert hierover op het mondelinge examen in gesprek met de docent. De student schrijft ook een synthese in het Duits per artikel. Daarnaast presenteert de student het bedrijf dat zijn/haar groep zal bezoeken tijdens de studiereis naar Berlijn (verplicht onderdeel van Duits 3 in het tweede semester), en kan de student de e-mailcommunicatie met het bedrijf (dat de groep wil ontvangen) voorleggen en toelichten.
Bepaling eindresultaat
Schriftelijk examen: 60 %
Mondeling examen: 40 %
Totaal uitgedrukt in één cijfer op 20.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.
Toelichting bij herkansen
Idem EP 1