Ingroeistage 2 vakdidactieken wetenschappen en technologie, vakdidactiek 1 (B-KUL-G0Z34A)

3 studiepuntenNederlands10 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
De Cock Mieke (coördinator) |  Crauwels Marion |  De Cock Mieke |  Durinck Guy |  Martens Bern |  Smet Mario |  N.  | MinderMeer
OC Educatieve master in de Wetenschappen en technologie

De student

- kan wetenschappelijke kennis en inzichten uit de gevolgde vakdidactiek en bijbehorende discipline en algemeen educatieve wetenschappelijke kennis en inzichten kritisch inzetten bij het observeren, ontwerpen en begeleiden van leer- en onderwijsprocessen in de vakken gekoppeld aan de vakdidactiek in de context van een secundaire school, bij het observeren van schoolactiviteiten die het klasniveau overstijgen en bij het reflecteren hierover;
- kan leer- en onderwijsprocessen voor deze vakken kritisch en gericht observeren in de context van een secundaire school;
- stelt zich constructief, flexibel en open op en communiceert vlot met de vakmentor en stagebegeleider/titularis;
- kan in team met de vakmentor leer- en onderwijsprocessen voor deze vakken ontwerpen en begeleiden in de context van een secundaire school;
- kan zelfstandig leer- en onderwijsprocessen voor deze vakken ontwerpen en realiseren in de context van een secundaire school;
- kan een positief leer- en leefklimaat creëren;
- heeft aandacht voor diversiteit onder leerlingen en kan hier adequaat op inspelen;
- kan reflecteren over de ontwikkelde en begeleide leer- en onderwijsprocessen en bijsturen waar nodig;
- kan schoolactiviteiten die het klasniveau overstijgen kritisch en gericht observeren in de context van een secundaire school;
- kan gericht op zoek gaan naar een passende vakspecifieke nascholing en kan op basis hiervan zijn vakinhoudelijke en/of vakdidactische kennis en inzichten verder ontwikkelen;
- kan zijn competenties evalueren in het licht van de basiscompetenties van de leraar.

Dit opleidingsonderdeel sluit aan bij de vakdidactiek die de student opneemt in het Vakdidactisch luik. Om dit OPO te kunnen opnemen dient de student de inhouden, vaardigheden en attitudes van het OPO Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1, en deze vakdidactiek al verworven te hebben of dient hij die gelijktijdig te verwerven.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( G0D31A ) OF GELIJKTIJDIG( G0Z03A ) OF GELIJKTIJDIG( G0D32A ) OF GELIJKTIJDIG( G0Z04A ) OF GELIJKTIJDIG( G0Z06A ) OF GELIJKTIJDIG( G0D49A ) OF GELIJKTIJDIG( G0D33A ) OF GELIJKTIJDIG( G0Z07A ) OF GELIJKTIJDIG( G0D34A ) OF GELIJKTIJDIG( G0Z08A ) OF GELIJKTIJDIG( G0D35A ) OF GELIJKTIJDIG( G0Z09A ) OF GELIJKTIJDIG( G0D36A ) OF GELIJKTIJDIG( G0D37A ) OF GELIJKTIJDIG( G0Z05A ) OF GELIJKTIJDIG( G0Z10A ) OF GELIJKTIJDIG( G0Z24A )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
G0D31A : Vakdidactiek aardrijkskunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z03A : Vakdidactiek aardrijkskunde (Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0D32A : Vakdidactiek biologie (Leuven) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z04A : Vakdidactiek biologie (Geel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z06A : Vakdidactiek biologie (Kortrijk) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0D49A : Vakdidactiek bio-engineering (Geel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0D33A : Vakdidactiek chemie (Leuven) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z07A : Vakdidactiek chemie (Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0D34A : Vakdidactiek engineering en technologie (Leuven) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z08A : Vakdidactiek engineering en technologie (Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0D35A : Vakdidactiek fysica (Leuven) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z09A : Vakdidactiek fysica (Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0D36A : Vakdidactiek informatica (Leuven) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0D37A : Vakdidactiek wiskunde (Leuven) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z05A : Vakdidactiek wiskunde (Geel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z10A : Vakdidactiek wiskunde (Kortrijk) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0Z24A : Vakdidactiek wiskunde (Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
G0D40A : Doorgroeistage 2 vakdidactieken wetenschappen en technologie
G00C9A : Interdisciplinair onderwijs: iSTEM en natuurwetenschappen

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Ingroeistage vakdidactiek 1 (B-KUL-G0D38a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage10 urenBeide semesters
OC Educatieve master in de Wetenschappen en technologie

De stage gebeurt in de tweede en/of derde graad van het secundair onderwijs. De student voert volgende stageactiviteiten uit in lessen van vakken die gekoppeld zijn aan de betrokken vakdidactiek:

  • observatie van 4 lessen;
  • participeren aan het geven van 2 lessen;
  • onder begeleiding van de vakmentor voorbereiden en zelfstandig geven van 6 lessen.

Minstens één van de stagelessen wordt bijgewoond door de stagebegeleider.

In de loop van de stage wordt een terugkomsessie voorzien.

Daarnaast voert de student één vakspecifieke of één schoolbrede meso-activiteit uit.

De student houdt een dossierportfolio bij waarin hij alle documenten in verband met de stage bijhoudt.

Hij maakt ook een groeiportfolio.

Andere modaliteiten zijn mogelijk voor studenten met lio-faciliteiten en voor studenten met een buitenlandse stage. Deze worden beschreven op Toledo.

Ook het traject werkplekleren kent hierop een aantal afwijkingen. Die worden verduidelijkt in documenten die de student, die in dit traject stapt, per mail ontvangt.

Handleiding ingroeistage, formulieren en sjablonen op Toledo.
Alle documenten die voor de ingroeistage relevant zijn.

Dit OLA bestaat uit stageactiviteiten in een secundaire school, waar de student een vakmentor krijgt toegewezen. Er wordt tevens een terugkomsessie voorzien. Vanuit de opleiding wordt de stage begeleid door een stagebegeleider. Daarnaast is de student ook aanwezig op een eindgesprek met de stagebegeleider.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Ingroeistage 2 vakdidactieken wetenschappen en technologie, vakdidactiek 1 (B-KUL-G2Z34a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Portfolio, Procesevaluatie


Het OPO wordt geëvalueerd op basis van de volgende elementen:
- een dossierportfolio waarin de student alle documenten bijhoudt die gerelateerd zijn aan zijn ingroeistage;
- een groeiportfolio waarin de student evalueert waar hij staat in het beheersen van de basiscompetenties van de leraar en dit staaft via elementen uit het dossierportfolio;
- de verslagen door en de gesprekken met de vakmentor(en) van de stageplaats;
- de stagebezoeken door de stagebegeleiders.

De student is verplicht aanwezig tijdens de voorziene stagemomenten in de stageplaats, en de terugkomsessies in de eigen instelling. Ongewettigde afwezigheid, d.w.z. zonder formele, schriftelijke verwittiging vooraf aan de betrokkenen (vakmentor, stagebegeleider) leidt tot een NA (niet afgelegd) voor het OPO.

De eindevaluatie gebeurt door de stagebegeleiders en de titularissen van de betrokken vakdidactiek.

Dit opleidingsonderdeel kan niet getolereerd worden in de opleiding.

Het is voor dit OPO niet altijd mogelijk om binnen hetzelfde academiejaar te herkansen. Herkansing is alleen mogelijk als dit kan zonder dat daarvoor een beroep gedaan hoeft te worden op een stageplaats, bijvoorbeeld als het enkel gaat over het vervolledigen van het portfolio, en na voorafgaande afspraak met de titularis.