Bijkomende stage voor vakdidactiek Nederlands – niet thuistaal als derde vakdidactiek (B-KUL-F0ZI5A)





Doelstellingen
- De studenten bouwen de competentie op om een positieve en krachtige leer- en leefomgeving te creëren die vanuit doelgerichte opdrachten, de gepaste inzet van werkvormen en leermiddelen (inclusief moderne technologie) en stimulerende interacties de taalontwikkeling en de brede ontwikkeling van de lerenden bevordert.
- De studenten bouwen de competentie op om in een concrete onderwijssetting lerenden interactief en gedifferentieerd te begeleiden, rekening houdend met de doelstellingen, relevante kenmerken van de onderwijscontext, en de beginsituatie en leerbehoeften van de lerenden.
- De studenten bouwen de competentie op om in een onderwijssetting onderbouwde oordeelkundige beslissingen te nemen, en daarbij inzichten vanuit wetenschappelijk onderzoek en relevante theoretische/didactische modellen te integreren.
- De studenten bouwen de competentie op om hun eigen onderwijsactiviteiten aan kritische reflectie en onderzoek te onderwerpen, en daarbij relevante onderzoeksgebaseerde en theoretische inzichten te integreren.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (39 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (54 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Leuven) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Leuven) (Track II voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brussel) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brussel) (Track II voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Geel) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Geel) (Track II voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Aalst) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Aalst) (Track II voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Kortrijk) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Kortrijk) (Track II voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brugge) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brugge) (Track II voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Diepenbeek) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Diepenbeek) (Track II voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Gent) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Gent) (Track II voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Antwerpen) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Antwerpen) (Track II voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Bijkomende stage voor vakdidactiek Nederlands – niet thuistaal als derde vakdidactiek (B-KUL-F0ZI5a)



Inhoud
De student zal minstens 4 lesuren observeren en minstens 10 lesuren ontwerpen, organiseren en begeleiden. Dit kan individueel of gedeeltelijk in vormen van co-teaching met een andere student of met een andere leerkracht.
De student probeert tijdens de eigen lesuren diverse werkvormen uit en tracht constructief in te spelen op diversiteit.
De student wordt begeleid door minstens één stagementor op de school en een Leuvense stagebegeleider. De student participeert actief in reflectiegesprekken met de stagementor en de Leuvense stagebegeleider en in intervisie- en terugkomseminaries met andere studenten.
Studiemateriaal
KU Leuven Portfolio
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Bijkomende stage voor vakdidactiek Nederlands – niet thuistaal als derde vakdidactiek (B-KUL-F2ZI5a)
Toelichting
De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.
De student maakt op het einde van het OPO in het portfolio een zelfevaluatie van de mate waarin hij/zij de doelstellingen van dit OPO heeft gehaald. De student presenteert en beargumenteert de zelfevaluatie tijdens een bespreking met de Leuvense stagebegeleider. Ook de stagementor(en) op de stageschool en de Leuvense stagebegeleider maken een evaluatie van de mate waarin de student de doelstellingen van dit OPO heeft bereikt.
De eindevaluatie (geslaagd/niet geslaagd) is gebaseerd op: (a) de eindevaluatie door de stagementor(en) op de stageschool van de mate waarin de student heeft getoond dat hij de doelstellingen van dit OPO voldoende heeft behaald (25%); (b) de evaluatie door de Leuvense stagebegeleider(s) van de mate waarin de student in zijn lesactiviteiten, reflectiegesprekken en stageverbredende activiteiten heeft getoond dat hij de doelstellingen van dit OPO voldoende heeft behaald (25%); (c) de kwaliteit en diepgang van de zelfevaluatie en reflectie (op geobserveerde lessen en eigen gegeven lessen) die de student in het portfolio toont (25%); (d) de kwaliteit van de lesvoorbereidingen in het stageportfolio (25%). Voor elk van de bovenstaande categorieën wordt een vijfpuntschaal gehanteerd van onvoldoende tot uitmuntend. De student krijgt een fail voor het OPO als hij op 2 van de bovenstaande criteria een onvoldoende krijgt. Voor elk van de bovenstaande categorieën worden de concrete criteria waarop de schaalscore is gebaseerd aan de studenten gecommuniceerd aan het begin van dit OPO.
Er worden tussentijdse feedback- en evaluatiemomenten voorzien om tijdig te kunnen bijsturen in de eerste examenkans. Herkansing binnen hetzelfde academiejaar is niet mogelijk voor de stage omdat stageactiviteiten niet uitgevoerd kunnen worden tijdens de zomervakantie van de stagescholen. Er is slechts één examenkans, deze kan worden opgenomen in de tweede of in de derde examenperiode.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.