Hebreeuwse commentaarliteratuur (B-KUL-F0XZ4B)

Doelstellingen
Na dit college zijn studenten in staat complexe Hebreeuwse commentaarliteratuur uit verschillende perioden te lezen. Ze kunnen zelfstandig complexe hermeneutische redeneringen in deze literatuur te volgen en zijn in staat de intertekstuele verwijzingen in deze literatuur zelfstandig te ontdekken en te verklaren.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de taal- en letterkunde (Leuven) 60 sp.
- Research Master: Master of Advanced Studies in Theology and Religion (Leuven) 120 sp.
- Master of Theology and Religious Studies (Leuven) 60 sp.
- Master in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Master in de taal- en letterkunde: verkort programma derde taal (Leuven) (Taalmodule Hebreeuws) 30 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Hebreeuwse commentaarliteratuur (B-KUL-F0XZ4a)
Inhoud
Een belangrijk deel van de Hebreeuwse literatuur bestaat uit commentaarliteratuur op andere teksten, die vaak zelf ook weer commentaren zijn van weer oudere teksten. Dit fenomeen kende een lange historische evolutie, te beginnen met de pesher-literatuur in de Dode-Zeerollen, over de rabbijnse midrashim en talmoedische literatuur, de middeleeuwse commentaren, en zelfs in de moderne tijd wanneer de Hebreeuwse literatuur zich ook meer verzelfstandigde.
In dit college worden aspecten van deze evolutie onderzocht, met name de manier waarop de commentatoren (en compilatoren) met hun bronnen omgingen, welke hermeneutische principes zij hanteerden, welke intertekstuele verbanden zij legden en hoe zij in hun commentaren interageerden met hun veranderende historische context.
Studiemateriaal
Een reader met te lezen teksten wordt door de docent bij het begin van het semester ter beschikking gesteld.
Toelichting werkvorm
Na een korte introductie in de gespecialiseerde bronnen voor de studie van deze literatuur, bestaat het college uit gezamenlijk lezen van door de studenten voorbereide commentaarliteratuur.