Inleiding tot de numismatiek (B-KUL-F0XH1A)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar ingericht, maar niet volgend jaar. Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar ingericht, maar niet volgend jaar.
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)

- munten als historische bron te gebruiken,
- een verantwoorde interpretatie van de munten uit archeologische opgravingen te geven
- de rekenmunten uit een archiefdocument (middeleeuwen en nieuwe tijden) beter te begrijpen.
- een lange termijn visie weer tegeven over het muntgebruik, de muntpolitiek en de wijze waarop de overheden geld als inkomstenbron gebruiken- een wetenschappelijk verantwoorde catalogus van munt- en penningverzamelingen op te stellen 

Van de student wordt verwacht dat hij een basiskennis bezit van de geschiedenis van West-Europa.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Inleiding tot de numismatiek (B-KUL-F0XH1a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)

Diachronische benadering van de geschiedenis van de munt met zowel een historisch-archeologische als kunsthistorische benadering. 
 
Bedoeling is in elk onderdeel een lange termijn evolutie te geven. Telkens komen zowel de oudheid als de postklassieke periode aan bod.
 
Volgende thema’s zullen aan bod komen:
-              Methodiek van het numismatisch onderzoek: stempelstudie, gewichtssystemen, datering en toeschrijving, enz.
-              Munt – en penningproductie: technologische evolutie 
-              Mijnen, muntmetalen & denominaties: mijnbouw (herkomst van de metalen en ertsgebieden van Griekenland tot in de nieuwe tijden), hun invloed op de economie, de muntdenominaties en het geldgebruik 
-              Oorsprong en verspreiding van de munt: o.a. Griekse oudheid maar ruime aandacht voor de sterke verschillen in muntgebruik tussen de historische periodes. 
-              Organisatie van de muntateliers: de Griekse polis, Hellenistische vorsten Rome, vroege middeleeuwen & feodaliteit, opkomst van de muntadministraties en de grote West-Europese staten (einde 13de eeuw).
-              Muntpolitiek van de overheid: muntunies (zowel in Griekenland, Rome, middeleeuwen), de munt als inkomstenbron, revaluaties en devaluaties en hun sociale gevolgen, enz
-              Munt en propaganda: afbeeldingen op munten als iconografische bron en de verschillende benaderingswijzen doorheen de tijd 
-              Munten in geschreven bronnen: de rekenmunt, voorbeelden uit de oudheid maar voornamelijk aandacht voor rekenmunten in de middeleeuwen en de nieuwe tijden (basis van het rekensysteem, concrete rekenvoorbeelden)
-              Munten & archeologie: muntschatten, los gevonden munten, accumulatievondsten en hoe ze interpreteren
-              De penningkunst: vnl. 16de – 19de eeuw. De penning als middel persoonlijk of staatspropaganda object (16de – 19 de eeuw).
-              Valsmunterij: vroeger en nu
 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Inleiding tot de numismatiek (B-KUL-F2XH1a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling