Pragmatiek en discoursanalyse (B-KUL-F0VG9A)
Doelstellingen
Inhoudelijk: de studenten vertrouwd maken met de probleemstellingen en concepten van pragmatische en discoursanalytische benaderingen van taalgebruik zodat ze in staat zijn de nieuwste ontwikkelingen in het vakgebied zelfstandig te verwerken.
Methodologisch: van de studenten wordt verwacht dat ze het verworven begrippenapparaat kunnen toepassen in de analyse van tekst- en gespreksfragmenten.
Begintermen
BA-niveau in de taal- en letterkunde
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Pragmatiek en discoursanalyse (B-KUL-F0VG9a)
Inhoud
Het college omvat een grondige studie van enkele centrale onderzoekstopics uit de pragmatiek en de discoursanalyse.
Van de studenten wordt onder andere verwacht dat zij een of meerdere artikelen uit een vaktijdschrift zelfstandig bestuderen en in het college presenteren.
Studiemateriaal
Een digitale reader van hoofdstukken uit wetenschappelijke boeken en artikels uit wetenschappelijke tijdschriften.
Toelichting werkvorm
De colleges bestaan voor een deel uit inleidende hoorcolleges op basis van enkele artikelen uit vaktijdschriften. De studenten krijgen ook een opdracht als toepassing. Voorts dienen ze een of meerdere artikelen zelfstandig te bestuderen en te presenteren.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Pragmatiek en discoursanalyse (B-KUL-F2VG9a)
Toelichting
Presentatie tijdens het college (1/3e van het totaal) + paper op het einde van de lessenreeks (2/3e van het totaal).
Toelichting bij herkansen
De student herwerkt de paper van de eerste examenkans.