Griekse filosofische literatuur (B-KUL-F0UZ9A)
Doelstellingen
De studenten vertrouwd maken met de specifieke literariteit, cultuurhistorische en filosofische context van Griekse filosofische teksten. In dialoog met de relevante secundaire literatuur moeten de studenten tevens in staat zijn zelf een gefundeerde positie in te nemen tegenover verschillende aspecten van de interpretatie van dergelijke teksten.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de westerse literatuur (Leuven) 60 sp.
- Master in de taal- en letterkunde (Leuven) 60 sp.
- Master in de taal- en letterkunde: verkort programma derde taal (Leuven) 30 sp.
- Master in de taal- en letterkunde: verkort programma derde taal (Leuven) (Taalmodule Grieks) 30 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Griekse filosofische literatuur (B-KUL-F0UZ9a)
Inhoud
Centraal staat de receptie van de Oude Cynici bij latere denkers in de Oudheid, met bijzondere aandacht voor de wijze waarop zij telkens elementen uit de Cynische traditie met hun eigen filosofische project in overeenstemming trachten te brengen. We lezen hiervoor teksten van auteurs zoals Epictetus (Diss. 3.22), Dio Chrysostomus (Or. 6), Maximus van Tyr (Or. 36) en Julianus Apostata. Na een algemene presentatie van de Cynische traditie en haar historische en filosofische context volgt een gedetailleerde en systematisch becommentarieerde lectuur van Epictetus' Diss. 3.22 en enkele andere teksten, met verdere uitdieping van de kernthema's die er aan de orde worden gesteld.
Studiemateriaal
De te lezen Griekse tekst en het cursusmateriaal ter ondersteuning van de bespreking worden bezorgd door de docent.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Griekse filosofische literatuur (B-KUL-F2UZ9a)
Toelichting
Mogelijkheid tot schrijven van een paper, ter vervanging van een deel van de leerstof.