Grieks drama (B-KUL-F0UZ8A)
Doelstellingen
- de studenten kennen de historische data i.v.m. het antieke Griekse drama (chronologie, oorpsrongsproblematiek, opvoeringsmodaliteiten, biografische en bibliografische data etc.)
- de studenten zijn in staat tot a) een literaire en cultuur-historische analyse van Griekse drama's, en b) thematisering van literair-esthetische, anthropologisch-sociologische en cultuur-historische problemen's i.v.m. Grieks drama.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de westerse literatuur (Leuven) 60 sp.
- Master in de taal- en letterkunde (Leuven) 60 sp.
- Master in de taal- en letterkunde: verkort programma derde taal (Leuven) 30 sp.
- Master in de taal- en letterkunde: verkort programma derde taal (Leuven) (Taalmodule Grieks) 30 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Grieks drama (B-KUL-F0UZ8a)
Inhoud
- Inleiding: gegevens over de opvoeringsmodaliteiten en het wezen van de Griekse tragedie, en over Dionysus en zijn cultus
Lectuur van de Griekse tekst van Euripides Bacchae. Interpretatie van de tragedie tegen haar cultuur-historische achtergond, en met aandacht voor haar structuur, mogelijke reader respons, en tragisch gehalte
Studiemateriaal
a) Nota's die door de docent ter beschikking worden gesteld
b) Tekstuitgave: H. Grégoire - J. Meunier, Euripide. Tome VI.2 (Collection des Universités de France), Paris
c) Tijdschriftartikels:
- Simon Goldhill, The Great Dionysia and Civic Ideology, in Nothing to Do with Dionysos? Athenian Drama in Its Social Context, eds. John J. Winkler and Froma I. Zeitlin. Princeton: Princeton University Press, 1990. ISBN 0-691-06814-3
- Winkler, J. "The Ephebes' Song: Tragoîdia and Polis." in Nothing to Do with Dionysus? (1990)