Verhaaltheorie (B-KUL-F0UY5A)

6 studiepuntenNederlands39 urenEerste semester
POC Taal- en letterkunde

In dit college staan vragen centraal als: wat is een verhaal? Hoe zijn verhalen opgebouwd? Hoe werken verhalen? Hoe kunnen we verhalen lezen en analyseren? We verkennen die vragen vanuit het perspectief van de twintigste-eeuwse verhaaltheorie. Verschillende modellen en begrippen worden daarbij voorgesteld en ingezet om concrete (vooral fictionele) verhalen te lezen en te analyseren. De inzet van het college is zowel theoretisch als praktisch: we reflecteren over de theorievorming rond verhalen en narrativiteit en we passen de verworven inzichten toe op verschillende narratieve uitingen. 

Als begintermen gelden de algemene begintermen van de master Westerse Literatuur.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Verhaaltheorie (B-KUL-F0UY5a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenEerste semester
POC Taal- en letterkunde

In dit college worden modellen en concepten uit de klassieke en postklassieke narratologie ingezet om inzicht te krijgen in de structuur en werking van verhalen en om concrete narratieve teksten te analyseren. Elk jaar wordt ingezoomd op een aantal aspecten (bijvoorbeeld ideologie, karakterisering, bewustzijnsrepresentatie) en een aantal benaderingen (bijvoorbeeld cognitieve narratologie, posssible worlds theory, culturele narratologie). Vanuit die focus worden enkele theoretische teksten besproken, die vervolgens worden toegepast op literaire teksten.

In 2024-2025 staan we onder meer stil bij de verhaalstructuur, fictional minds, possible worlds, ruimtetheorieën, queer narratology en critical storytelling. We testen die theorieën en concepten uit op de Harry Potterreeks. In de tweede helft van de collegereeks maken we de transfer van Harry Potter naar andere contexten en maken we narratologische analyses van literaire kortverhalen, stripverhalen, een film of serie, reclamefilmpjes.

Een selectie van theoretische teksten wordt aangeboden via toledo.

De verhalende teksten die als casus worden gebruikt, worden bekendgemaakt aan het begin van het college.

Hoorcolleges afgewisseld met interactieve sessies. Van de studenten wordt een actieve inbreng verwacht.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Verhaaltheorie (B-KUL-F2UY5a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten


De studenten nemen, op basis van een grondige voorbereiding, actief deel aan de werkcolleges. (25% van het totaal aantal punten)

Paper met bespreking op het mondeling examen. (75% van het totaal aantal punten)

Paper met bespreking op het mondeling examen (100% van het totaal aantal punten)