Geschiedenis van Latijns-Amerika: 19de en 20ste eeuw (B-KUL-F0UK5A)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar niet ingericht, maar wel volgend jaar. Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar niet ingericht, maar wel volgend jaar.
POC Geschiedenis

Je verwerft een overzicht van de geschiedenis van Latijns-Amerika van de onafhankelijkheid tot het einde van de 20ste eeuw. Je hebt inzicht in het functioneren van de onafhankelijke Latijns-Amerikaanse staten en in de grote maatschappelijke evoluties die zich op het continent voordeden. Je kan de uitdagingen en problemen waarmee Latijns-Amerikaanse landen vandaag worden geconfronteerd, historisch duiden.

 

Basiskennis van de Europese geschiedenis na de Franse Revolutie; noties van de geografie van Latijns-Amerika

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Geschiedenis van Latijns-Amerika: 19de en 20ste eeuw (B-KUL-F0UK5a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Geschiedenis

Het college biedt in een eerste luik een overzicht van de geschiedenis van Latijns-Amerika van de onafhankelijkheidsperiode tot het einde van de 20ste eeuw. Het gaat dieper in op de omstandigheden waarin de Latijns-Amerikaanse elites onafhankelijkheid van Spanje en Portugal bevochten (1800-1820), en op de manier waarop ze in de 19de eeuw vaak uiteenlopende bestuurssystemen uitbouwden (1820-1880). Daarnaast worden de problemen onder de loep genomen waarmee de verschillende regeringen op sociaal en economisch gebied geconfronteerd werden, en de al dan niet vreedzame oplossingen die eraan werden geboden (1880-1920). De opeenvolging van verschillende bestuursstijlen tijdens het Interbellum, en de invloed van beide wereldoorlogen en de beurscrash van 1929 op de politieke, sociale en economische evoluite wordt ontleed (1920-1960). De impact van de Koude Oorlog en het verdwijnen ervan op de hedendaagse Latijns-Amerikaanse maatschappij worden besprokenen (1960-2000).

Telkens wordt niet alleen een overzicht van de algemene ontwikkelingen en krachtlijnen aangeboden, maar wordt er ook bijzondere aandacht besteed aan de evoluties in Mexico, Argentinië, Brazilië, Cuba en Chili, en aan fenomenen als migratie, caudillismo, de omgang van de moderne staten met hun indiaanse bevolking, de war on drugs, de kloof tussen rijk en arm, etc.  

Syllabus en powerpoints van de lessen zijn beschikbaar via Toledo.

Dit college wordt gedoceerd volgens het flipped classroom principe. Je bereidt de hoofdstukken uit de syllabus voor en neemt notities tijdens de les. Je neemt tevens actief deel aan de probleemstellingen die door de docent worden aangebracht en je maakt daarbij gebruik van je voorbereiding.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Geschiedenis van Latijns-Amerika: 19de en 20ste eeuw (B-KUL-F2UK5a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Je krijgt drie vragen: twee hoofdvragen en een bijvraag. Je krijgt minstens een uur voorbereidingstijd en je schrijft je antwoord dan ook zo volledig mogelijk uit. Tijdens de mondelinge discussie leest de docent de voorbereiding, stelt bijvragen of vraagt om verduidelijking. De hoofdvragen zijn voornamelijk inzichtsvragen, vergelijkingsvragen of verzoeken om een bepaald standpunt te verdedigen. Een van de hoofdvragen bestaat uit een krantenartikel over een bepaalde gebeurtenis, persoon of problematiek, dat je dan dient te duiden aan de hand van de leerstof.