Vakdidactiek Oud-Grieks: praktijk (B-KUL-F0BT5A)

Doelstellingen
Dit OPO wil de studenten de theoretische, onderzoeks- en praktijkervaringsgebaseerde inzichten aanreiken die vereist zijn voor persoonlijke reflectie over en zelfstandige organisatie van het onderwijs Oud-Grieks, en hun de kans bieden om relevante praktijkcompetenties te ontwikkelen en in te oefenen. De belangrijkste doelstellingen van dit opleidingsonderdeel zijn:
- de studenten bouwen praktische vakdidactische startbekwaamheden op om onderwijsactiviteiten binnen de context van het onderwijs Oud-Grieks vorm te geven, te organiseren en begeleiden.
- de studenten leren onderbouwde beslissingen nemen m.b.t. de verschillende aspecten van onderwijsactiviteiten (inclusief evaluatie), rekening houdend met de beginsituatie van de leerlingen en de doelstellingen die ze nastreven.
- de studenten bouwen de competentie om opgedane inzichten rond vakdidactisch onderzoek, normatieve en theoretische kaders, en concrete vakdidactische praktijk te integreren in de vormgeving van hun onderwijsactiviteiten en deze te beargumenteren.
Begintermen
De student heeft 60 studiepunten Griekse taal en/of literatuur verworven of zal die verwerven bij het afronden van dit OPO.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG( F0BT6A )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
F0BT6A : Vakdidactiek klassieke talen: basisprincipes en uitgangspunten
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (39 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (39 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (54 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Leuven) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Leuven) (Track II voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brussel) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brussel) (Track II voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Geel) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Geel) (Track II voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Aalst) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Aalst) (Track II voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Kortrijk) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Kortrijk) (Track II voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brugge) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brugge) (Track II voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Diepenbeek) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Diepenbeek) (Track II voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Gent) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Gent) (Track II voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Antwerpen) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Antwerpen) (Track II voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Vakdidactiek Oud Grieks: praktijk (B-KUL-F0YW6a)




Inhoud
Tijdens dit OLA krijgen de studenten de kans om vanuit praktijkgerichte oefeningen en opdrachten op een interactieve manier competenties op te bouwen die hen voorbereiden op de uitvoering van de stagecomponent. De volgende inhouden komen aan bod:
- concrete toepassingen van eindtermen en leerplannen
- lessen voorbereiden en daarbij didactische modellen m.b.t. onderwijs Grieks toepassen
- concrete aanpak van taalverwervings- en taalbeschouwingsonderwijs, van lees- en literatuuronderwijs en van cultuuronderwijs
- kritisch en effectief leren werken met lesmethodes, didactische handreikingen, artikels uit vaktijdschriften…
- werkvormen gepast inzetten om o.a. taakgericht, zelfstandig, zelfsturend, interactief werken in de klas te bevorderen
- integreren van moderne technologie in het onderwijs van het Grieks
- leren omgaan met diversiteit in het onderwijs van het Grieks
- onderwerpen die door de studenten worden aangebracht
Studiemateriaal
Diverse teksten en materialen worden in de loop van het OLA zowel digitaal als niet-digitaal ter beschikking gesteld.
Toelichting onderwijstaal
Aangezien (Oud-)Grieks in het Vlaamse onderwijs niet als een ‘levende’ taal fungeert, wordt het Nederlands als instructietaal gehanteerd.
Toelichting werkvorm
Tijdens dit OLA leren de studenten vanuit praktijkgerichte opdrachten om onderwijsactiviteiten m.b.t. het onderwijs Grieks zelf vorm te geven en te organiseren, en de begeleiding ervan in te oefenen. De studenten leren via activerende werkvormen doelstellingen formuleren en lesvoorbereidingen maken, beoordelen kritisch activiteiten in bestaande lesmethodes, proberen werkvormen uit, doen aan microteaching, en leren de taalcompetenties van het Grieks evalueren aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden.
Voor dit OLA geldt verplichte aanwezigheid. Bij frequente en onverantwoorde afwezigheid kan de student niet slagen voor het OPO. De student kan voor maximaal één sessie gewettigd afwezig zijn, mits het indienen van een document ter staving en het uitvoeren van een vervangopdracht.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Vakdidactiek Oud-Grieks: praktijk (B-KUL-F2BT5a)
Toelichting
Praktijk: Permanente evaluatie aan de hand van (1) medewerking tijdens contactmomenten (20%) en presentatie (20%) en (2) diverse werkstukken (60%).
Toelichting bij herkansen
Het cijfer voor medewerking tijdens de contactmomenten (20%) en presentatie (20%) wordt overgedragen. Op basis van de analyse van de prestaties van de student bij de 1ste examenkans krijgt de student de opdracht om een nieuw werkstuk in te dienen m.b.t. de aspecten waar de student tekortschoot (60%)