Taalreflectie en taalbeschrijving in de oudheid (B-KUL-F0BQ7A)

3 studiepuntenNederlands13 urenEerste semester
POC Taal- en letterkunde

De student (i) vertrouwd maken met bronnen, centrale thema's en interpretaties (in de secundaire literatuur) van taaltheorie en taalbeschrijving in de klassieke en late Oudheid; (ii) wegwijs maken in het uitvoeren van zelfstandig onderzoek op het gebied van de historiografie van de antieke taalkunde en taalfilosofie.

De klemtoon ligt op Griekse en Latijnse taalreflectie, maar ook andere tradities (Hebreeuws, Sumerisch-Akkadisch, Oudiers, Sanskriet of Oudnoors) kunnen aan bod komen. Ook de impact van het klassieke denken over taal in latere periodes (middeleeuwen en vroegmoderne periode) kan worden gethematiseerd.

Kennis van ten minste één klassieke taal (Latijn, Grieks, Hebreeuws) is aanbevolen.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Taalreflectie en taalbeschrijving in de oudheid (B-KUL-F0BQ7a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College13 urenEerste semester
POC Taal- en letterkunde

Dit halfsemestriële vak (in totaal: 13 contacturen) bestaat deels uit hoorcolleges, gastcolleges en deels uit interactiecolleges.

De onderwerpen die aan bod kunnen komen (zie tevens www.pedalion.be/kt):

  • Het vroegste taaldenken (i.v.m. taalstructuur)
  • taalfilosofie en grammaticale inzichten bij Plato, Aristoteles en de Stoa
  • de autonomisering van de grammatica en de ontwikkeling van het rededelensysteem bij de Alexandrijnen
  • grammatica, tekstverklaring en taalonderwijs bij Grieken en Latijnen
  • de belangstelling voor andere talen in de klassieke oudheid
  • lexicografische en paremiologische tradities
  • de Latijnse artes grammaticae en de overgang naar de middeleeuwse periode; de eerste beschrijvingen van de Europese vernacularia
  • andere klassieke tradities

  • een openbare website dient als basis (www.pedalion.be/kt)
  • wetenschappelijke literatuur – deels ter beschikking gesteld op Toledo

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Taalreflectie en taalbeschrijving in de oudheid (B-KUL-F2BQ7a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio

De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.

Dit OPO werkt met een portfoliogebaseerde pass/fail-formule.

De studenten volgen een traject dat deels bestaat uit een truncus communis en daarnaast uit een gepersonaliseerd pad.

Van de studenten wordt verwacht:

  • wetenschappelijke artikels of cursusmateriaal te verwerken (door het oplossen van vragen, het formuleren van vragen, mondelinge rapportering, ...);
  • via een beurtrolsysteem als verslaggever op te treden;
  • een presentatie te geven over een zelfgekozen onderwerp (een taalkundig concept of figuur), op het einde van de collegereeks;
  • een Wikipediapagina over dit onderwerp uit te bouwen of te professionaliseren (als eindproduct in januari).

Zodra de studenten alle opgaven met voldoening hebben afgelegd, verwerven zij het pass-credit voor dit OPO. Studenten kunnen hun voortgang in Toledo op de voet volgen, en kunnen eventueel opgelopen lacunes of onvoldoendes inhalen tijdens het semester of tijdens de herkansingsperiode.

 

Studenten dienen lacunes of onvoldoendes bij de opdrachtenreeks in of op te halen.