Redactievaardigheden (B-KUL-F0BJ6A)

4 studiepuntenNederlands52 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
D'Hertefelt Sarah (coördinator) |  D'Hertefelt Sarah |  Oben Bert |  Hoebeke Jonathan (medewerker)
POC Taal- en letterkunde

In dit vak maken de studenten een podcast. Om tot dat eindproduct te komen, krijgen ze een inleiding in o.a. interviewtechnieken, scenarioschrijven, storytelling, opnametechnieken en audiomontage. Via contactmomenten met de docenten en met gastsprekers en via peer feedback, krijgt iedere student feedback op het proces doorheen het jaar.

Om een uitgebreide begeleiding bij de taken te kunnen garanderen, wordt het aantal studenten dat kan deelnemen beperkt tot 15. Het vak zal daarom onboekbaar gemaakt worden in het ISP. In de eerste lesweek organiseren we tijdens het reguliere lesmoment een infosessie voor alle geïnteresseerde studenten. Studenten die het vak wensen op te nemen sturen nadien een motivatiebrief van max. één pagina naar Bert Oben (bert.oben@kuleuven.be), waarin ze duidelijk maken waarom ze het vak willen volgen (de precieze deadline wordt gecommuniceerd tijdens de infosessie). Via een pass/fail-systeem wordt een eerste selectie van de kandidaten gemaakt. Als er na de pass/fail-selectie nog steeds meer dan 15 studenten overblijven, zal via loting worden bepaald wie het vak kan volgen. Kandidaten vernemen ten laatste de eerste donderdag van het academiejaar of ze het vak kunnen opnemen.

Studenten hebben bij voorkeur de vakken Taal en Tekst I en II van hun talencombinatie al opgenomen voor ze aan dit vak deelnemen.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Redactievaardigheden (B-KUL-F0BJ6a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum52 urenBeide semesters
POC Taal- en letterkunde

De studenten bepalen de inhoud van de podcasts grotendeels zelf, in overleg met het docententeam. We werken wel met een overkoepelend thema zodat we de podcasts als een reeks kunnen publiceren. Studenten kunnen kiezen in welke taal ze werken. Binnen het docententeam kan er begeleiding geboden worden in het Nederlands, Engels en Duits. Afhankelijk van de studentenaantallen kunnen studenten ook deels in het Frans, Italiaans of Spaans werken.

PowerPoints en ander cursusmateriaal van de (gast)docenten.

De voertaal is Nederlands, maar studenten kunnen ook in andere talen werken voor hun podcast.

In dit jaarvak worden verschillende werkvormen gehanteerd: colleges, gastlezingen, oefensessies en feedbackmomenten. De inhoud van de lessen en sessies kan van jaar tot jaar en naar gelang de behoeften van de groep verschillen.

Een actieve deelname doorheen het jaar is noodzakelijk om een goed eindresultaat te kunnen afleveren binnen dit vak.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Redactievaardigheden (B-KUL-F2BJ6a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Verslag, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie


Elke opdracht wordt geëvalueerd met een cijfer op 20. Het precieze gewicht van de verschillende opdrachten wordt aan het begin van elk semester meegedeeld in de les en via Toledo.

Er is geen tweede examenkans.

Geen herkansing in september.