Doelstellingen
Onder begeleiding van de KU Leuven writer-in-residence leren de studenten hun eigen literaire vaardigheden ontwikkelen. Studenten leren kritisch nadenken over hun eigen literaire teksten en ontwikkelen strategieën en technieken om overtuigend literaire teksten op te bouwen. Zowel schrijfkwaliteit als schrijfproces worden versterkt.
Begintermen
De studenten hebben kennis van de beginselen van literaire analyse en interpretatie. Ze kennen de belangrijkste concepten, methodes, en terminologie. Met een verplichte motivatiebrief tonen de studenten dat ze gemotiveerd zijn om actief mee te werken aan de individuele oefeningen en de klasdiscussies, en om hun eigen inzicht in het creatief schrijven van literaire teksten uit te bouwen. De studenten hebben het vak “creatief schrijven: lezen als een schrijver” gevolgd, en hebben geleerd om hun analytische en interpretatieve vaardigheden in te zetten vanuit het standpunt van de creatieve praktijk.
Er kan maar een beperkt aantal studenten tot het vak (en tot Creatief schrijven: lezen als een schrijver) worden toegelaten. Daarom is het vak onboekbaar gemaakt, en kunnen studenten die geïnteresseerd zijn in het vak zich tegen de tweede maandag van het academiejaar aanmelden met een motivatiebrief van twee bladzijden en (niet verplicht) een writing sample. In de loop van de tweede week horen die studenten dan of ze het vak in hun ISP kunnen opnemen. De toelating geldt meteen ook voor Creatief schrijven: lezen als een schrijver, dat verplicht samen met dit vak wordt opgenomen.
De motivatievrief wordt ingediend bij Elke D'hoker en Pieter Vermeulen.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
F0BH8A : Creatief Schrijven: lezen als een schrijver
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Creatief schrijven: praktijk (B-KUL-F0BH9a)
Inhoud
De praktijk van het creatieve schrijven. Er worden technieken, strategieën, en invalshoeken aangereikt om de eigen literaire teksten creatief en kritisch naar een hoger niveau te tillen, en om het schrijfproces te stroomlijnen.
Studiemateriaal
Een reader wordt ter beschikking gesteld
Toelichting onderwijstaal
De voertaal tijdens de sessies is Nederlands, net als de schrijftaal voor de oefening. Een deel van de verplichte lectuur kan in het Engels worden aangeboden.
Toelichting werkvorm
De lessen worden ingevuld als een workshop, waarin studenten in dialoog gaan en kritisch reflecteren over hun eigen literaire teksten, en zelf leren betere literaire schrijvers te worden. Zowel schrijfkwaliteit als schrijfproces worden versterkt. De genres waarin geschreven wordt en de pedagogische klemtonen worden door de jaarlijks wisselende docent gelegd.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Creatief schrijven: praktijk (B-KUL-F2BH9a)
Toelichting
In de loop van het semester krijgen de studenten een aantal literaire schrijfoefeningen, die ze thuis kunnen voorbereiden. Die oefeningen tellen samen voor 75% van de punten. De overige 25% slaat op de medewerking tijdens contactmomenten.
Toelichting bij herkansen
Studenten die een onvoldoende halen in de eerste examenkans, krijgen voor de oefeningen waarvoor ze een onvoldoende haalden een vervangopdracht. Voor de oefeningen waarvoor ze wel slaagden, blijven de punten behouden. In geval van een onvoldoende voor medewerking volgt ook hiervoor een vervangopdracht.