Geschiedenis van de beeldende kunsten: 1500-1860 (B-KUL-F0BB6B)
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)
Doelstellingen
Voor ‘Geschiedenis van de beeldende kunsten: 1500-1860’ kunnen studenten:
- de verschillende kunsttakken en hun materialiteit omschrijven en toelichten;
- de opeenvolging en gelijktijdigheid van kunststromingen verklaren;
- een aantal sleutelwerken (en eventuele namen van ambachtslui/kunstenaars) herkennen en benoemen;
- sleutelwerken analyseren en er de karakteristieken van aangeven;
- de verschillen tussen sleutelwerken (en stijlstromingen) analyseren en duiden;
- sleutelwerken in hun cultuurhistorische context plaatsen.
Begintermen
- algemene belangstelling tonen voor de beeldende kunst van de aangegeven periode
- de nodige visuele en historische interesse hebben en bereid zijn deze te verfijnen
- beschikken over passieve kennis van het Engels en het Frans
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) (Afstudeerrichting geschiedenis van de oudheid tot heden) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) (Afstudeerrichting geschiedenis van de oudheid) 180 sp.
- Bachelor in de musicologie (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (verkort programma voor masters in de humane wetenschappen, masters in de architectuur en masters in de ingenieurswetenschappen: architectuur) (Leuven) 75 sp.
- Microcredential letterenacademie: kunstgeschiedenis en beeldanalyse (Leuven) 22 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (verkort programma voor masters in de kunsten, masters in de niet-humane wetenschappen en academische bachelors) (Leuven) 113 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Geschiedenis van de beeldende kunsten: 1500-1860 (B-KUL-F0BB6a)
4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)
Inhoud
De cursus geeft een overzicht van de beeldende kunst in globaal perspectief. De verplichte lectuur focust op de westerse traditie.
Studiemateriaal
- PowerPoints met beeldmateriaal op Toledo
- syllabus op Toledo
- een lijst met aangeraden literatuur is beschikbaar op Toledo
Toelichting werkvorm
Van de studenten wordt verwacht dat ze actief de lessen bijwonen en dat ze notities nemen.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Geschiedenis van de beeldende kunsten: 1500-1860 (B-KUL-F2BB6b)
Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen
Toelichting
Schriftelijk examen bestaande uit twee essayvragen en een beeldvraag:
- vraag 1 op 10/20 punten is een omvangrijke essayvraag (bv. evolutievraag aan de hand van een thema of een bepaalde invalshoek)
- vraag 2 op 5/20 punten peilt naar (contextuele) kennis over een specifiek sleutelwerk
- vraag 3 op 5/20 punten toont tien beelden ter identificatie
Toelichting bij herkansen
De modaliteiten zijn identiek bij de herkansing.