Geschiedenis van de beeldende kunsten tot 1500 (B-KUL-F0BB4B)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)

Voor ‘Geschiedenis van de beeldende kunsten tot 1500’ kunnen studenten:

  • de verschillende kunsttakken en hun materialiteit omschrijven en toelichten;
  • de opeenvolging en gelijktijdigheid van kunststromingen verklaren;
  • een aantal sleutelwerken (en eventuele namen van ambachtslui/kunstenaars) herkennen en benoemen;
  • sleutelwerken analyseren en er de karakteristieken van aangeven;
  • de verschillen tussen sleutelwerken (en stijlstromingen) analyseren en duiden;
  • sleutelwerken in hun cultuurhistorische context plaatsen.

  • algemene belangstelling tonen voor de beeldende kunst van de aangegeven periode
  • de nodige visuele en historische interesse hebben en bereid zijn deze te verfijnen
  • beschikken over passieve kennis van het Engels en het Frans

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Geschiedenis van de beeldende kunsten tot 1500 (B-KUL-F0BB4a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)

De cursus geeft een chronologisch overzicht van de kunsten tot 1500 in globaal perspectief.

  • PowerPoints met beeldmateriaal op Toledo
  • Syllabus

Van de studenten wordt verwacht dat ze de lessen actief bijwonen en dat ze notities nemen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Geschiedenis van de beeldende kunsten tot 1500 (B-KUL-F2BB4b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Schriftelijk examen bestaande uit twee essayvragen en een beeldvraag:

  • vraag 1 op 10/20 punten is een omvangrijke essayvraag (bv. evolutievraag aan de hand van een thema of een bepaalde invalshoek)
  • vraag 2 op 5/20 punten peilt naar (contextuele) kennis over een specifiek onderwerp (bv. stijlstroming, een artistiek medium uit een bepaalde stroming, een sleutelwerk, een kunstenaar)
  • vraag 3 op 5/20 punten bestaat uit de identificatie van 5 artistieke producten (bestaande uit een tijd-ruimtelijke situering, een materiële identificatie en een korte omschrijving van iconografie en stijl) - elke identificatie staat op 1 punt; wie het artistieke product niet in zijn correcte tijd-ruimtelijke verband plaatst, verliest het volledige punt

De modaliteiten zijn identiek bij de herkansing.