Geschiedenis van de beeldende kunsten tot 1500 (B-KUL-F0BB4B)
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)
Doelstellingen
Voor ‘Geschiedenis van de beeldende kunsten tot 1500’ kunnen studenten:
- de verschillende kunsttakken en hun materialiteit omschrijven en toelichten;
- de opeenvolging en gelijktijdigheid van kunststromingen verklaren;
- een aantal sleutelwerken (en eventuele namen van ambachtslui/kunstenaars) herkennen en benoemen;
- sleutelwerken analyseren en er de karakteristieken van aangeven;
- de verschillen tussen sleutelwerken (en stijlstromingen) analyseren en duiden;
- sleutelwerken in hun cultuurhistorische context plaatsen.
Begintermen
- algemene belangstelling tonen voor de beeldende kunst van de aangegeven periode
- de nodige visuele en historische interesse hebben en bereid zijn deze te verfijnen
- beschikken over passieve kennis van het Engels en het Frans
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) (Afstudeerrichting geschiedenis van de oudheid tot heden) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) (Afstudeerrichting geschiedenis van de oudheid) 180 sp.
- Bachelor in de musicologie (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (verkort programma voor masters in de humane wetenschappen, masters in de architectuur en masters in de ingenieurswetenschappen: architectuur) (Leuven) 75 sp.
- Microcredential letterenacademie: kunstgeschiedenis en beeldanalyse (Leuven) 22 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (verkort programma voor masters in de kunsten, masters in de niet-humane wetenschappen en academische bachelors) (Leuven) 113 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Geschiedenis van de beeldende kunsten tot 1500 (B-KUL-F0BB4a)
4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)
Inhoud
De cursus geeft een chronologisch overzicht van de kunsten tot 1500 in globaal perspectief.
Studiemateriaal
- PowerPoints met beeldmateriaal op Toledo
- Syllabus
Toelichting werkvorm
Van de studenten wordt verwacht dat ze de lessen actief bijwonen en dat ze notities nemen.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Geschiedenis van de beeldende kunsten tot 1500 (B-KUL-F2BB4b)
Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen
Toelichting
Schriftelijk examen bestaande uit twee essayvragen en een beeldvraag:
- vraag 1 op 10/20 punten is een omvangrijke essayvraag (bv. evolutievraag aan de hand van een thema of een bepaalde invalshoek)
- vraag 2 op 5/20 punten peilt naar (contextuele) kennis over een specifiek onderwerp (bv. stijlstroming, een artistiek medium uit een bepaalde stroming, een sleutelwerk, een kunstenaar)
- vraag 3 op 5/20 punten bestaat uit de identificatie van 5 artistieke producten (bestaande uit een tijd-ruimtelijke situering, een materiële identificatie en een korte omschrijving van iconografie en stijl) - elke identificatie staat op 1 punt; wie het artistieke product niet in zijn correcte tijd-ruimtelijke verband plaatst, verliest het volledige punt
Toelichting bij herkansen
De modaliteiten zijn identiek bij de herkansing.