Literatuur in vergelijkend perspectief (B-KUL-F0AR6A)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
Meylaerts Reine |  Feijen Joëlle (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

De methodologie van vergelijkende literatuurwetenschap (‘comparative literature’, ‘littérature comparée’, ‘vergleichende Literaturwissenschaft’) is niet eenvoudigweg in één woord samen te vatten; wel zeker is dat het vergelijken van verschillende nationale literaturen en literaire tradities een van de oudste en meest bestendigde benaderingen is binnen de algemene literatuurwetenschap.  

 

De 21ste eeuw stelt echter nieuwe eisen aan de comparatieve methode: wat betekent het om literaturen te vergelijken in tijden van globalisering, interculturaliteit, canonkritiek, en  veranderende opvattingen over de relatie tussen nationale en transnationale literatuur, tussen literatuur en maatschappij?

 

Deze vragen vormen de leidraad en het uitgangspunt van deze OPO waarin de problematiek van vergelijkend onderzoek wordt verkend aan de hand van theoretische concepten uit o.a. literatuursociologie, vertaalwetenschap, wereldsysteemtheorie, wereldliteratuur, en postkoloniale kritiek.

Het vak sluit aan bij de colleges Inleiding tot de studie van de Europese
literatuur en cultuur (Ba1), ALW1 (Ba1), ALW2 (Ba2). De student kan verder de competenties, opgedaan in het vak methodologie (Ba2)
toepassen.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Literatuur in vergelijkend perspectief (B-KUL-F0AR6a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
Meylaerts Reine |  Feijen Joëlle (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

  • kennismaking met hedendaagse debatten over methodes voor vergelijkende literatuurstudie  
  • lectuur en kritische analyse van enkele recente theoretische modellen m.b.t. ‘vergelijkende methode’, en definitie van en relaties tussen 'nationale' en 'transnationale literatuur', 'wereldliteratuur', etc.
  • illustratie aan de hand van casussen rond specifieke schrijvers, vertaalde literatuur, globalisering, migratie, strategieën van assimilatie en differentiatie binnen het literaire veld, etc.

artikels staan ter beschikking op toledo.

  • artikels kritisch lezen en verwerken
  • actief participeren aan discussies tijdens de les
  • opzoekingen verrichten in de bibliotheek en op het internet
  • theorie toepassen op een casus
  • deelname aan presentatie van eigen examenproject in workshop  

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Literatuur in vergelijkend perspectief (B-KUL-F2AR6a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Tijdens het mondelinge examen: presentatie en verdediging (discussie) van een vooraf voorbereid dossier: een persoonlijk (mini)onderzoek, een persoonlijke casus waarop de vraagstelling van de cursus toegepast wordt. Het betreft bij voorkeur een schema (aanzet tot discussie): het redigeren van een doorlopende tekst mag maar is NIET nodig.