Algemene literatuurwetenschap II (B-KUL-F0AA6A)
Doelstellingen
Na het aanbrengen van een elementair begrippenapparaat tijdens het eerste jaar (Algemene Literatuurwetenschap I) wordt nu een systematische reflectie beoogd rond literatuur als maatschappelijk en cultureel verschijnsel, en rond de wetenschappelijke studie van de literatuur.
Begintermen
De studenten hebben een zekere ervaring met literaire teksten, met de problematiek van de algemene literatuurwetenschap en met literair-historische problemen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AA6A : Algemene literatuurwetenschap II
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) 32 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (wijsbegeerte) (Leuven) 28 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de westerse literatuur (Leuven) 16 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Algemene literatuurwetenschap II (B-KUL-F0AA6a)
Inhoud
Algemene Literatuurwetenschap II biedt een overzicht van de belangrijkste theorieën die vanaf ca. 1900 werden ontwikkeld om de veelzijdigheid en complexiteit van literatuur in het algemeen te duiden. Vragen die onder meer aan bod komen in dit college zijn: Wat is 'literatuur' eigenlijk? Wat is lezen? Waarin verschilt literaire taal van niet-literaire taal? Hoe verhoudt de literatuur zich tot de samenleving? Wat leert literatuur ons over onszelf? Wat brengt literatuur ons bij over de geschiedenis?
De studenten maken daarbij ook kennis met prominente teksten uit de literatuurwetenschap.