Algemene taalwetenschap II (B-KUL-F0AA4A)
Doelstellingen
Het college beoogt (a) de verwerving van een algemeen-taalwetenschappelijke basiskennis, met bijzondere aandacht voor de belangrijkste theorieën en onderzoeksvragen in de syntaxis, semantiek en pragmatiek; en (b) de verwerving van de vaardigheid eenvoudige taalkundige problemen te analyseren in het kader van de verschillende taalkundige theorieën.
Begintermen
De studenten hebben bij voorkeur een eerste inleiding in de algemene taalwetenschap achter de rug. Is dat niet het geval, dan kan de benodigde achtergrondkennis verworven worden via zelfstudie.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AA4A : Algemene taalwetenschap II
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) 32 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (wijsbegeerte) (Leuven) 28 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taalkunde (Leuven) 16 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Algemene taalwetenschap II (B-KUL-F0AA4a)
Inhoud
Het college legt zich toe op theoretische geletterdheid. De studenten krijgen de belangrijkste concepten uit het vakgebied aangereikt en er wordt een overzicht geboden van courante soorten onderzoeksvragen en theoretische kaders. Bijzondere aandacht gaat naar begrippen en kaders die cruciaal zijn om zelfstandig literatuur uit het vakgebied te consulteren en begrijpen. De focus ligt daarbij hoofdzakelijk op de syntaxis, de semantiek en de pragmatiek. De onderwerpen worden benaderd vanuit een intern perspectief (waarbij de structuur van taal onder de loep wordt genomen) en vanuit een extern perspectief (waarbij taalverandering en -variatie centraal staan).
Studiemateriaal
Cursusmateriaal in de vorm van slides en verplichte lectuur (wordt via Toledo beschikbaar gesteld).