Bank- en financiewezen: inleiding tot financiële modellen (HIR) (B-KUL-D0W35A)

6 studiepuntenNederlands58 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Verriest Arnt |  Keuleneer Luc (plaatsvervanger)
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Kortrijk

Dit college beoogt technisch-institutionele kennis bij te brengen omtrent de financiële instellingen, markten en producten alsook de basisvaardigheden aan te reiken die toelaten financiële producten kritisch te evalueren, interestproducten te construeren en de werking van financiële markten te begrijpen alsook de financiële actualiteit op een zinvolle wijze te kunnen volgen. Ook het begrijpen van de belangrijkste elementen in de werking van financiële instellingen maakt deel uit van dit opleidingsonderdeel. Deze kennis en vaardigheden zijn noodzakelijk voor het opnemen van meer gevorderde colleges waarin financiële onderwerpen aan bod komen in latere jaren.

*

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
* elk renteproduct kritisch evalueren
* zelf nieuwe renteproducten ontwerpen
* onderbouwd de impact van schokken in het financiële systeem op de rentabiliteit van een bank becommentariëren en inschatten
* onderbouwd de problematiek van de afweging tussen rendement en risico in een bank beargumenteren
* een eerste analyse maken van de financiële staten van een bank en hieruit conclusies trekken inzake de toestand van de instelling
* de belangrijkste klassen van bankrisico's duiden
* aan de hand van duration het renterisico inschatten en beheersen
* de logica van het toezicht en de wereldwijd aan banken opgelegde normen begrijpen
* in grote lijnen het Belgisch toezichtssysteem beschrijven
* een overzicht geven van de rol van de diverse typen van financiële instellingen alsook van hun voornaamste functies
* aan de hand van economies of scale en scope belangrijke strategische keuzes van financiële instellingen onderbouwd becommentariëren
* eenvoudige simulaties kunnen uitvoeren van de impact van keuzes in het bankbeleid op balans en resultatenrekening en een optimale keuze formuleren
* een overzicht geven van de rol van de belangrijkste financiële markten en van de belangrijkste producten die erop worden verhandeld
* de specifieke rol van een financiële instelling versus een financiële markt als (eventueel concurrerende) aanbieders van financiële diensten en producten duiden
* inschatten of en hoe een bepaalde schok in het financiële systeem  de relatieve positie van een financiële instelling ten aanzien van een financiële markt beïnvloedt
* artikels uit de financiële berichtgeving over onderwerpen die aan bod komen in dit opleidingsonderdeel onderbouwd becommentariëren en evalueren


VolgtijdelijkheidDe student heeft volgende opleidingsonderdelen (of equivalenten)
* met succes afgerond: /
afgerond: /
* minstens gelijktijdig opgenomen: D0W16 Inleiding tot de accountancy
 
 
Verdere toelichting
Basisbegrippen economie

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0E24A : Bank- en financiewezen
D0T10A : Bank- en financiewezen (TEW)
D0H18A : Bank- en financiewezen: inleiding tot financiële modellen (HIR)
D0W18A : Bank- en financiewezen (TEW)
HBN48B : Bank- en financiewezen: inleiding tot financiële modellen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

4.5 sp. Bank- en financiewezen: inleiding tot financiële modellen (HIR) (B-KUL-D0W35a)

4.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College46 urenTweede semester
Verriest Arnt |  Keuleneer Luc (plaatsvervanger)
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Kortrijk

Een eerste deel behandelt het interestrekenen en de wijze waarop financiële instellingen hiermee omgaan in het ontwerp van financiële producten. Dit omvat enkelvoudige en samengestelde interestrekening, discontorekening, annuiteiten, leningen en beleggingsproblemen. Doorheen dit deel wordt voortdurend het gebruik van de berekeningen geïllustreerd aan de hand van praktijktoepassingen die zijn uitgewerkt in de cursus en eveneens via andere wegen aangebracht worden (website financiële instellingen, product brochures financiële instellingen, aankondigingen in tijdschriften en kranten,...).
Een tweede deel omvat een overzicht van het Belgische Financieel Institutioneel kader binnen Europa alsook de aan gang zijnde ontwikkelingen. Vervolgens worden de bankaktiviteiten besproken en de interactie met het bedrijfsleven. Aan bod komen een korte bespreking van de actief en passiefposten van een bankbalans, het analyseren van eenvoudige kredietpakketten, een bespreking van enkele begrippen en basisregels inzake het beheer van een bankbalans, het gebruik van duration, de impact van ICT. Ook hier wordt illustratief materiaal aangedragen via de cursus en via websites van financiële instellingen en toezichtsorganen.
Een laatste deel behandelt basisbegrippen inzake de werking van de Belgische Financiële markten (in Europees perspectief) alsook enkele belangrijke groepen van erop verhandelde financiële producten. Hier wordt illustratief materiaal aangedragen via websites van beurzen en simulatiemogelijkheden.

Gebruikt studiemateriaal

Handboek: Smedts, K., Van Hulle C., Bank- en Financiewezen, ACCO Uitgeverij

Extra cursusmateriaal (artikels, oefeningen,...) wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Toledo

Bij deze leeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

 

1.5 sp. Bank- en financiewezen: inleiding tot financiële modellen: werkcollege (B-KUL-D0X29a)

1.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum12 urenTweede semester
Verriest Arnt |  Keuleneer Luc (plaatsvervanger)
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Kortrijk

    Evaluatieactiviteiten

    Evaluatie: Bank- en financiewezen: inleiding tot financiële modellen (HIR) (B-KUL-D2W35a)

    Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
    Evaluatievorm : Schriftelijk


     Bepaling examenresultaten
    * Het examen wordt beoordeeld door de titularis(sen), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
    * Het examenresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
    - Op 3 van de 20 punten: groepsopdracht waarin getoetst wordt of de student de inzichten van de cursus kan in verband brengen met de actualiteit 
    - Op 17 van de 20 punten: examen met meerkeuzevragen en open vragen. Bij de beoordeling van de meerkeuzevragen wordt een giscorrectie toegepast.

    Indien de groepsopdracht niet wordt ingediend, wordt het het OPO beschouwd als niet afgelegd

    Evaluatie groepsopdracht
    * Deadline:
    - de inleveringstermijn en deadline worden vastgelegd door de titularis en meegedeeld via Toledo
    - indien de vastgelegde inleveringstermijn niet wordt gerespecteerd, wordt de beoordeling van het betrokken onderdeel 0/3, tenzij om zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald
    Evaluatie derde examenperiode
    * De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste of tweede examenperiode en een tweede keer in de derde examenperiode
    * De evaluatie in de derde examenperiode verschilt van deze in de eerste of tweede examenperiode op volgend kenmerk:
    - Tijdens de derde examenperiode (herexamens) bestaat de eindbeoordeling alleen uit het examen. De (groeps)opdracht wordt niet meer opgenomen in het eindresultaat.
    Examenkenmerken
    * Het examen bestaat uit meerkeuzevragen en open vragen.
    * Er mag gebruik gemaakt worden van een eenvoudige, niet-programmeerbare rekenmachine
    * Een  formularium en financiële tabellen worden ter beschikking gesteld als bijlage bij de examenkopij.