Arbeidssociologie (TEW) (B-KUL-D0T14A)

Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student
De belangrijkste traditionele als hedendaagse termen (arbeidsmarktsegmentatie, transnationale regulering van arbeid en flexibiliteit) en denkkaders binnen de arbeidssociologie (marxistische visie, interactionistische visie) definiëren
Aantonen hoe grotere maatschappelijke veranderingen (bijvoorbeeld overgang naar postfordistische samenleving of globalisering) de tewerkstelling hebben beïnvloed
Deze termen en kaders begrijpen en uitleggen en illustreren aan de hand van voorbeelden
De verworven kennis toepassen en koppelen aan voorbeelden uit de praktijk
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Chinese studies (Leuven) (Minor in economisch beleid en management) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Japanse studies (Leuven) (Minor in economisch beleid en management) 180 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Kortrijk) (Optie TEW) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Leuven) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Antwerpen) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Brussel) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Kortrijk) 45 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Arbeidssociologie (TEW) (B-KUL-D0T14a)



Inhoud
Onderwerpen hoorcolleges
Tijdens de hoorcolleges komt een grote diversiteit van onderwerpen aan bod. Deze cursus richt zich wel op de kernconcepten binnen arbeidssociologie. Ook de ruimere maatschappelijke context komt hierbij aan bod, en hoe dit de tewerkstelling en organisatie van arbeid heeft veranderd. Hedendaagse thema’s en praktijkvoorbeelden zullen telkens in verband worden gebracht met arbeidssociologische concepten. Thema's die besproken worden zijn onder meer: flexibilisering van arbeid, veranderende arbeidsverhoudingen, en vernieuwde vormen van arbeidsorganisatie.
Interactieve collegemomenten
Een van de doelstellingen betreft het kunnen uitleggen en koppelen van concepten aan praktische voorbeelden. Hiervoor worden interactieve colleges voorzien, waarbij met de student voorbeelden worden besproken. Om deze doelstelling te bereiken wordt een actieve participatie van studenten verwacht.
Studiemateriaal
Gebruikt Studiemateriaal
Studieboek: Vanroelen, C., Henderickx, E., Pulignano, V. (2016). De arena's van het arbeidsbestel. Acco: Leuven.
Aanvullende studiemateriaal wordt op Toledo ter beschikking gesteld.
Toledo
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
Enerzijds zul je tijdens deze cursus bekend gemaakt worden met het begrippenkader en de voornaamste concepten binnen arbeidssociologie.
Anderzijds zal aan de hand van verschillende hedendaagse topics de link gelegd worden tussen theorie en praktijk.
Tijdens die hoorcolleges en interactieve collegemomenten zullen studenten arbeidssociologische vraagstukken op België toepassen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Arbeidssociologie (TEW) (B-KUL-D2T14a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
De evaluatie bestaat uit 2 onderdelen:
* Presentatie: 'teaching in action' waarbij studenten in groep samen een presentatie voorbereiden. Meer informatie over de presentatie wordt gecommuniceerd in de hoorcolleges en via Toledo. Indien de student zich niet tijdig aansluit bij een groep, krijgt de student een NA op dit onderdeel. De inhoud (artikels, presentaties) van dit onderdeel maakt tevens deel uit van de te leren leerstof voor het eindexamen.
* Eindexamen: schriftelijk gesloten boek, examen met 3 open vragen.
Bepaling eindresultaat
*Dit opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent en assistent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
*Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
De presentatie telt mee voor 6 van de 20 punten.
Het schriftelijk eindexamen telt mee voor 14 van de 20 punten.
* Indien de student niet deelneemt aan één (of beide) van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd)voor het gehele opleidingsonderdeel.
Tweede examenkans
* De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat bij de tweede examenkans voor het schriftelijk examen zijn gelijk aan die van de eerste examenkans.
* De student herneemt hier enkel het onderdeel waarvoor hij niet geslaagd was bij de eerste examenkans. Indien de student reeds geslaagd was voor een onderdeel wordt het resultaat dat behaald werd voor dat onderdeel overgedragen. Bij het niet slagen of niet deelnemen aan de presentatie bij de eerste examenkans, gebeurt dit onderdeel bij de tweede examenkans individueel i.p.v. in groep.
Toelichting bij herkansen
* De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals beschreven in het tabblad 'Toelichting evaluatie'.
* De student herneemt hier enkel het onderdeel waarvoor hij niet geslaagd was bij de eerste examenkans. Indien de student reeds geslaagd was voor een onderdeel wordt het resultaat dat behaald werd voor dat onderdeel overgedragen. Bij het niet-slagen of niet-deelnemen aan de presentatie bij de eerste examenkans, gebeurt dit onderdeel bij de tweede examenkans individueel i.p.v. in groep.