Wiskunde voor economen (B-KUL-D0T00B)

Doelstellingen
Studenten de nodige wiskundige technieken bijbrengen om bedrijfskundige toepassingen van de wiskunde te begrijpen.
Een beknopte inleiding tot de analyse, de lineaire algebra en de Euclidische meetkunde komen aan de orde.
Begintermen
*De cursus is 'self contained' in die zin dat alle primaire bouwstenen worden aangebracht en ingeleid. Vermits een groot gedeelte van de cursus een uitdiepen is van leerstof van het secundair onderwijs, is het vanzelfsprekend dat een grotere voorkennis een grotere toegankelijkheid impliceert. Van de studenten wordt een positieve attitude verwacht ten opzichte van kwantitatief denken. Een richting in het secundair onderwijs met 4u of meer wiskunde per week wordt aangeraden.
*Indien je dit opleidingsonderdeel volgt binnen een FEB-bacheloropleiding, dan kun je de aangewezen opbouw en volgorde (volgtijdelijkheid) voor het opnemen van opleidingsonderdelen binnen je opleiding terugvinden op https://feb.kuleuven.be/leuven/student/opleiding/trajectadvies.
Volgtijdelijkheid
De student heeft volgende opleidingsonderdelen (of equivalenten)
* met succes afgerond: /
* afgerond: /
* minstens gelijktijdig opgenomen: /
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0W10A : Wiskunde voor bedrijfseconomen (TEW)
D0T00A : Wiskunde voor economen
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde (voor bachelors in de rechten) (Leuven) 31 sp.
- Bachelor in de rechten (Leuven) (Optie economie, recht en bedrijfskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2.25 sp. Wiskunde voor economen (deel 1) (B-KUL-D0T00a)



Inhoud
In dit deel, dat gezien wordt in het eerste semester, komen de volgende topics aan bod
Module 1: Wiskundig taalgebruik en notaties
- Wiskundig taalgebruik, notaties uit de verzamelingenleer, begrippen en notaties uit de logica.
Module 2: Getallenverzamelingen
- De natuurlijke, gehele, rationale getallen en reële getallen.
- Bewijs door inductie
- n-dimensionale ruimte (de euclidische afstand, scalair product, topologische structuur)
Module 3: Functies
- Functiebegrip
- Niveaulijnen van een functie van twee variabelen
- Samenstellen van functies
- Inverteren van functies
Module 4: Rijen en Limieten van rijen
- Rekenkundige en meetkundige rijen
- Limietbegrip
- Limieten en orde
- Limieten en bewerkingen met rijen: rekenregels
Module 5: Lineaire functies, eerstegraadsfuncties
- Lineaire functies van ℝn naar ℝm
- Eerstegraadsfuncties van ℝn naar ℝm
Module 6: Lineaire stelsels
- Lineaire stelsels en matrixvoorstelling
- Gauss(-Jordan) methode
- Oplosbaarheidscriterium
- Lineaire marktevenwichtsmodellen
Module 7: Matrixalgebra
- Rekenen met matrices (optellen, vermenigvuldigen, transponeren)
- Inverteerbare matrices
- Dynamische modellen
Module 8: Determinanten
Module 9: Eigenwaarden en eigenvectoren
- Diagonaliseerbaarheid
- Toepassingen
Module 10: Elementaire meetkunde
- Meetkunde in het vlak
- Lineaire programmering
- Meetkunde in de ruimte (voorstelling van rechten, vlakken en de onderlinge stand)
In alle delen is er aandacht voor toepassingen en illustraties.
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal
- Cursusnota’s, aangevuld met oefeningen in de oefenzittingen
- Quaegebeur, J., Schoutens, W., Tanriöven, N., & Vandereyt, P. (2018). Wiskunde voor economen: Concepten en technieken uit lineaire algebra. Leuven: Universitaire Pers Leuven.
Toledo
- Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
Hoorcollege met actieve inbreng van de studenten
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
2.25 sp. Wiskunde voor economen (deel 2) (B-KUL-D0Q08a)



Inhoud
In dit deel, dat gezien wordt in het tweede semester, komen de volgende topics aan bod:
Module 11: Belangrijke functies
- Exponentiële en logaritmische functies
- Goniometrische functies
Module 12: Continuïteit en limieten van functies
Module 13: Afgeleiden voor functies van 1 veranderlijke
- Definitie en betekenis van afgeleide
- Toepassingen (op de eerste orde benadering)
- Middelwaardestellingen van Rolle en Lagrange
- Tweede en hogere orde afgeleiden
- De regel van de l’Hôpital
Module 14: Afgeleiden voor functies van meerdere veranderlijken
- Partiële afgeleiden
- Eerste orde benadering
- Kettingregel
- Richtingsafgeleiden en gradiënt
- Hogere orde partiële afgeleiden
Module 15: Optimalisatie
- Extrema voor functies van één veranderlijke
- Vrije extrema voor functies van twee veranderlijken
- Gebonden extrema voor functies van twee veranderlijken (methode van Lagrange)
Module 16: Integralen
- Integraalbegrip en eigenschappen
- Berekenen van primitieven
In alle delen is er aandacht voor toepassingen en illustraties
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal
- Cursustekst, nota’s, aangevuld met oefeningen in de oefenzittingen
Toledo
- Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
*Hoorcollege met actieve inbreng van de studenten
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
1.5 sp. Wiskunde voor economen: werkcollege (B-KUL-D0N14a)




Inhoud
Zie Inhoud: D0T00a Wiskunde voor economen (deel 1) en D0Q08a Wiskunde voor economen (deel 2)
Studiemateriaal
Zie Inhoud: OLA code D0T00a Wiskunde voor economen (deel 1) en OLA code D0Q08a Wiskunde voor economen (deel 2)
Toelichting werkvorm
*Werkcollege met actieve inbreng van studenten.
De studenten bereiden een aantal voorbereidingstaken voor en zijn bereid om oplossingen op de voorbereidingstaken of pogingen tot oplossing aan het bord te brengen en commentaar te geven op oplossingen die door je medestudenten worden voorgesteld.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
1 sp. Oefeningen wiskunde (rechten) (B-KUL-C01C2a)




Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Wiskunde voor economen (B-KUL-D2T00b)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Het examen bestaat uit open vragen en meerkeuzevragen (met giscorrectie).
Bepaling eindresultaat
Het examen wordt beoordeeld door de titularis(sen), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Verdere details i.v.m. beoordeling van de meerkeuzevragen worden toegelicht in de colleges en via Toledo. Het resultaat wordt berekend als een gewogen gemiddelde van de examens in de eerste en tweede examenperiode en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Afronding gebeurt met de standaard afrondingsregels.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat bij de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven. De student legt voor elk deel een afzonderlijk examen af op eenzelfde dag. Indien een student op één van beide delen minstens een 10/20 heeft behaald in de eerste examenkans, kan hij ervoor opteren om niet deel te nemen aan het desbetreffende deelexamen in de derde examenperiode. In geval van niet-deelname zal het deelresultaat van de eerste examenkans worden overgedragen. Bij deelname telt het deelresultaat van de derde examenperiode. Deelresultaten zijn niet overdraagbaar naar een volgend academiejaar.