De Chinese economie (B-KUL-D0M10B)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
- de evolutie van de Chinese economie in al zijn facetten begrijpen
- verschillen tussen de organisatie van de Chinese en de Belgische economie duiden
- het economische beleid van de Chinese overheid bespreken alsook de implicaties voor de Chinese en globale economie
- de economische ontwikkeling van China kunnen interpreteren vanuit de geografische, historische en institutionele context
Begintermen
Minimaal een inleidende cursus economie equivalent aan vakken zoals “Economie” (B-KUL-S0A25B), “Markten en prijzen” (B-KUL-D0H48A) of “De globale economie” (B-KUL-D0H50A)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Japanse studies (Leuven) (Minor in economisch beleid en management) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Inleiding tot de geografie, geschiedenis en instituties van China (B-KUL-D0E65a)
Inhoud
- Uitleg en discussie over het belang van de ontwikkeling van China voor de wereld van vandaag.
- De belangrijkste historische, geografische en institutionele kenmerken van China.
Studiemateriaal
- Kroeber, A.R. (2020). China’s Economy: What Everyone Needs to Know (2nd edition). Oxford University Press.
- Extra literatuur beschikbaar op Toledo.
Toelichting onderwijstaal
De colleges worden gedoceerd in het Nederlands.
Toelichting werkvorm
Hoorcollege
Tijdens de hoorcolleges worden de leerinhouden uiteengezet en kernconcepten toegelicht. Tijdens de contacturen is er ruimte voor groepsdiscussies, begeleiding en feedback.
4 sp. Economische ontwikkeling van China (B-KUL-D0M10a)
Inhoud
Overzicht en analyse van de verschillende facetten van de Chinese economische transitie en huidige economie.
1. De transitie en heropening van China vanaf 1978.
2. Het “zenuwstelsel” van de hedendaagse Chinese economie: de organisatie van ondernemingen en de financiële, fiscale en energiesystemen.
3. Een menselijk perspectief: demografie, de arbeidsmarkt, interne consumptie en sociale problemen.
4. Hot topics: Milieubescherming en China’s economische positie op het wereldtoneel.
Studiemateriaal
- Kroeber, A.R. (2020). China’s Economy: What Everyone Needs to Know (2nd edition). Oxford University Press.
- Extra literatuur beschikbaar op Toledo
Toelichting onderwijstaal
De colleges worden gedoceerd in het Nederlands.
Toelichting werkvorm
Essay - Hoorcollege - Presentatie
Tijdens de hoorcolleges worden de leerinhouden uiteengezet en kernconcepten toegelicht. Tijdens de contacturen is er ruimte voor groepsdiscussies, begeleiding en feedback.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: De Chinese economie (B-KUL-D2M10b)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
- Het belangrijkste deel van de evaluatie (min 70%) bestaat uit een schriftelijk, gesloten boek examen met open vragen tijdens de normale examenzittijd.
- Een paper die voor het einde van de semester ingediend wordt, en een presentatie vormen het tweede deel van de evaluatie (max. 30%)
- Het geschreven examen bestaat uit een combinatie van open vragen (min. 70% van de punten van het examen) en meerkeuzevragen met correctie voor raden (max. 30% van de punten van het examen).
- Verdere details over de evaluatie worden gecommuniceerd via TOLEDO
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door het onderwijzend personeel, zoals gecommuniceerd via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt als een geheel getal op 20
Toelichting bij herkansen
De evaluatiekenmerken en/of de bepaling van het eindresultaat bij de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans: de evaluatie bestaat enkel uit een schriftelijk examen op 20 punten (100% van de te verdienen punten).