Economische aspecten van de mededinging (B-KUL-D0M03B)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat zelfstandig een economisch onderbouwde opinie te vormen van een mededingingsdossier. In concreto kan dit gaan over een fusie of een inbreuk op een mededingingsregel. De student moet daartoe modelmatig te werk kunnen gaan, en dit zowel op het vlak van de juiste concepten als de empirische invulling ervan.
Het gaat om een college dat een integratief karakter heeft binnen de opleiding ERB (Economie, Rechte en Bedrijfskunde). Dit impliceert dat een verdere doelstelling behelst dat de student een juiste economische invulling kan geven aan begrippen uit de wet (bijv. wat is de "relevante markt", wanneer is een activiteit concurrentieverstorend en is er "misbruik van machtspositie"). Omgekeerd wordt gestreefd de student bij te brengen dat concurrentie veel maatschappelijke stakeholders heeft, en dat met name een hogere winst niet ten koste mag gaan van consumerntenbelang.
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student ondermeer:
* fusies beoordelen, zowel in homogene goederenmarkten als in markten met productdifferentiatie. Daartoe worden oligopoliemodellen in al hun technisch wiskundige details bestudeerd. Er wordt expliciet gestreefd naar het kunnen uitvoeren van simulaties. Dit impliceert het uitvoeren van speltheoretische ontwikkelingen en het schatten van econometrische systemen.
* een economisch gefundeerde opinie onderbouwen omtrent inbreuken op de mededingingsregels, gebruik makend van de hierboven beschreven methoden.
* een beargumenteerde opinie weergeven over de voor-en nadelen van het concurrentiebeleid, industiebeleid onder de vorm van Staatsteun, consumentenbeleid onder de vorm van informatieverstrekking, ...
Begintermen
Volgtijdelijkheid
De student heeft volgende opleidingsonderdelen (of equivalenten)
* met succes afgerond: D0C08A Microeconomics of Equivalent (af te toetsen met titularis)
* afgerond: /
* minstens gelijktijdig opgenomen: /
Verdere toelichting
Kennis van Econometrie en Statistiek is aangewezen
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Economische aspecten van de mededinging (B-KUL-D0M03a)
Inhoud
Een gedetailleerde inhoud wordt weergegeven op TOLEDO.
Devolgende topics komen aan bod:
Achtergrond van het mededingingsbeleid
Reactiefuncties, Evenwichten en Unilaterale Effecten
Afbakening van de relevante markt
Homogene Goederen
Productdifferentiatie en Discrete keuze Theorie en Empirie
Fusiesimulatie
Boetebeleid
Efficientieverweer
Tenslotte in de mate dat de tijd dit toelaat wordt ingegaan op regulatie van publieke ondernemingen met private informatie inzake kosten en strategisch handelbeleid.. Sommige topics vormen eventueel het onderwerp van zelfstudie.
Studiemateriaal
Een aantal teksten zoals Van Cayseele (1994), De Belgische wet op de Mededinging, MAKLU en Whinston (2003), Lectures on Antitrust Economics, chapter 2, Price Fixing, zijn te bestuderen achtergrondmateriaal. Transparanten worden ter beschikking gesteld via Toledo. Artikels uit tijdschriften die de te kennen leerstof uitmaken worden doorgegeven samen met de gedetailleerde inhoudsopgave op TOLEDO.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Economische aspecten van de mededinging (B-KUL-D2M03b)
Toelichting
Bepaling examenresultaat
Het examen wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Evaluatie derde examenperiode
De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste of tweede examenperiode, overeenkomstig het semester waarin het opleidingsonderdeel staat geprogrammeerd, en een tweede keer in de derde examenperiode.
De evaluatiekenmerken van de derde examenperiode zijn gelijk aan deze van de eerste of tweede examenperiode.
Er wordt geen giscorrectie gebruikt bij multiple choice vragen