biag35 Expressie III (B-KUL-AG0040)

3 studiepuntenNederlands35 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Joostens Bert |  N. |  Courouble Yann (medewerker) |  Cox Wouter (medewerker)
POC Interieurarchitectuur

Dit opleidingsonderdeel draagt bij aan het beoogde leerresultaat waarbij de afgestudeerde bachelors een instrumentarium en methode hebben om architectuur op een ontwerpmatige wijze te exploreren.

  • de student kan het kennisgenererend aspect in een ontwerp detecteren
  • de student kan een ontwerp inzetten in (of als) een beeldend discours
  • de student kan een ruimtelijk concept omzetten in een autonoom ervaringsmodel
  • de student kan materialen kritisch evalueren naar hun ruimtelijke impact, expressiviteit en tactiliteit

 

Geen specifieke begintermen.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


((SOEPEL(AB0091) OF SOEPEL(AG0091) OF SOEPEL(AB0097) OF SOEPEL(AG0097)) EN (SOEPEL(AB0093) OF SOEPEL(AG0093) OF SOEPEL(AB0099) OF SOEPEL(AG0099))) OF SOEPEL( AB0003 ) OF SOEPEL( AG0003 ) OF SOEPEL( AB0035 ) OF SOEPEL( AG0035 )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
AB0091 : barb15 Expressie I
AG0091 : barg15 Expressie I
AB0097 : biab15 Expressie I
AG0097 : biag15 Expressie I
AB0093 : barb25 Expressie II
AG0093 : barg25 Expressie II
AB0099 : biab25 Expressie II
AG0099 : biag25 Expressie II
AB0003 : barb15 Expressie I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
AG0003 : barg15 Expressie I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
AB0035 : biab15 Expressie I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
AG0035 : biag15 Expressie I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
AB0010 : barb45 Expressie IV
AB0042 : biab45 Expressie IV
AG0010 : barg45 Expressie IV
AG0042 : biag45 Expressie IV

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
AB0008 : barb35 Expressie III
AB0040 : biab35 Expressie III
AG0008 : barg35 Expressie III

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. biag35 Expressie III: interface - interactie (B-KUL-AG3040)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum35 urenEerste semester
Joostens Bert |  N. |  Courouble Yann (medewerker) |  Cox Wouter (medewerker)
POC Interieurarchitectuur

Thema’s Interface – Interactie:

  • mapping
  • twee met elkaar verbonden systemen
  • beweging
  • tijd
  • mediërend
  • interactie

Interface-Interactie richt zich enerzijds op het leren in kaart brengen van een situatie en/of plaats, waarbij studenten zich concentreren op specifieke ruimtelijke factoren en aspecten zoals kleur, licht, ruimte en tijd, en hun onderlinge interactie en invloed op een gebruiker/waarnemer. Tegelijkertijd ontwerpen studenten een 'interface' (instrument, artefact, situatie,...), waarbij ze de vertaalslag maken van deze ruimtelijke factoren naar een interactieve ervaring voor de gebruiker.

Binnen deze onderwijsleeractiviteit wordt de nadruk gelegd op het creatief definiëren van een context/vraagstelling op basis van observaties en mapping van de situatie/plaats. Vervolgens verkennen studenten verschillende wijzes om binnen deze context een mediërend ontwerp te creëren en leren ze hoe ze dit kunnen presenteren. Ten slotte ontwerpen studenten een ‘interface-interactie’ (instrument, artefact, situatie,...) en presenteren ze deze op een scenografische manier in de ruimte.

Gedurende de oefening maken studenten gebruik van grafische middelen voor zowel het in kaart brengen van de situatie/plaats als voor het dynamisch presenteren van de ‘interface’.

Aanleggen van eigen bibliotheek en aangereikte voorbeelden door de docenten.

  • blended learning : er wordt gebruik gemaakt van verschillende didactische strategieën, waaronder e-learning, lezingen, begeleide en zelfstandige oefeningen en demonstratie
  • tijdens het proces worden regelmatige feedbackmomenten voorzien. Deze feedback geeft studenten de mogelijkheid hun werk bij te sturen en de vooruitgang in het leerproces te reflecteren.
  • mengvorm van groepswerk en individueel werken.
  • lessen vinden plaats in een wekelijks ritme

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: biag35 Expressie III (B-KUL-AG7040)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Medewerking tijdens contactmomenten, Presentatie


Dit opleidingsonderdeel wordt afgesloten met het indienen van werkstukken en toonmoment(en). De opdrachtfiche vermeldt de vereiste werkstukken, de indienmomenten en de eraan gekoppelde toonmomenten.

De evaluatie wordt gebaseerd op het ontwerpproces, het geheel van de ingediende werkstukken en toonmoment(en) van de student.

Opmerkingen:

Indien een student een ondubbelzinnig vastgelegde en gecommuniceerde inleveringstermijn niet respecteert, worden de werkstukken als niet-ingeleverd beschouwd. Het niet indienen van een van de vereiste werkstukken of het niet deelnemen aan een van de voorziene toonmomenten leidt tot NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel. Deze regeling geldt voor alle vormen van in te dienen werkstukken. Alle werkstukken worden zoals bepaald in de opdrachtfiche, persoonlijk of via TOLEDO, overhandigd aan de examinator.

Indien de student door overmacht niet aanwezig kan zijn op een van in de opdrachtfiche opgenomen indienmomenten of toonmomenten, dient de student in elk geval de vereiste werkstukken in op het voorziene indienmoment en in de toestand waarin die zich dan bevinden. De student laat dan de werkstukken indienen door een derde tegen ontvangstbewijs of de student stuurt de werkstukken of foto's ervan tijdig digitaal via email naar de titularis. Het ingediende geldt als beeld van de toestand van het werk op dat moment.

De student dient per OLA ten minste 80% van de contacturen aanwezig te zijn en actief deel te nemen aan de onderwijsactiviteiten.

Er is geen tweede examenkans.

Door de aard van het opleidingsonderdeel is er geen tweede examenkans mogelijk.