Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de educatieve master in de gezondheidswetenschappen.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

 

educatieve master:

OLR1) Beschikt over aantoonbare kennis en wetenschappelijk inzicht in de eigen vakdiscipline, vakdidactiek en algemene pedagogisch-onderwijskundige kaders (m.i.v. onderwijstechnologische expertise) en in de onderbouwing en evolutie ervan. Hij/zij heeft inzicht in de interactie tussen deze drie domeinen en kan deze geïntegreerd, kritisch en gedifferentieerd inzetten en bijsturen.

OLR2) Kan vanuit de erkenning van diversiteit verschillende vormen van diversiteit herkennen en er adequaat, kritisch en verantwoord mee omgaan in alle aspecten van het educatieve handelen.

OLR3) Zoekt actief naar en analyseert kritisch wetenschappelijk onderzoek binnen de drie eerder genoemde domeinen en kan zelfstandig en op wetenschappelijke wijze onderwijsrelevant onderzoek ontwerpen en uitvoeren. Hij/zij stuurt op basis hiervan autonoom de eigen praktijk bij en neemt initiatief om de resultaten en hun implicaties actief te dissemineren binnen de educatieve context.

OLR4) Kan leer- en onderwijsprocessen ontwikkelen en verantwoorden:
a) zowel zelfstandig als in samenwerkingsverband;
b) vanuit een vakeigen, multi- en interdisciplinair perspectief;
c) op groeps- en organisatieniveau;
d) aangepast aan de beginsituatie van alle lerenden;
e) met aandacht voor taalsensitief leren;
f) m.i.v. het ontwerpen en selecteren van leermaterialen.

OLR5) Kan leer- en onderwijsprocessen planmatig proactief organiseren en begeleiden:
a) zowel zelfstandig als in samenwerkingsverband;
b) vanuit een vakeigen, multi- en interdisciplinair perspectief;
c) op groeps- en organisatieniveau;
d) aangepast aan de beginsituatie van alle lerenden;
e) met aandacht voor taalsensitief leren;
f) via een efficiënt klasmanagement;
g) m.i.v. het kritisch evalueren en bijsturen van de leer- en onderwijsprocessen, en aanpassen van
leermaterialen;
h) m.i.v. het evalueren en terugkoppelen van de leeruitkomsten van de lerenden.

OLR6) Kan zelfstandig en in samenwerkingsverband een positief leer- en leefklimaat op groepsniveau creëren, uitbouwen, wetenschappelijk verantwoorden, kritisch evalueren en bijsturen, met oog voor het emotionele en fysieke welzijn van elke lerende, en gericht op (de voorbereiding van) maatschappelijke participatie.

OLR7) Kan zelfstandig en in samenwerkingsverband processen op organisatieniveau met betrekking tot een positief leer- en leefklimaat onderzoeksgericht analyseren en een leidende rol opnemen in het optimaliseren en opstellen van nieuwe wetenschappelijk onderbouwde processen. Hij/zij is in staat om deze processen, vanuit een multi- en interdisciplinair perspectief, kritisch te evalueren en bij te sturen.

OLR8) Kan helder communiceren met lerenden, schoolteam, ouders/verzorgers en externen. Hij/zij kan de effectiviteit van de communicatie aftoetsen en zo nodig de communicatie bijsturen.

OLR9) Kan een beargumenteerd standpunt innemen over, en actief deelnemen en bijdragen aan het (inter)nationale publieke debat over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen binnen de drie eerder genoemde domeinen.

OLR10) Kan initiatief en verantwoordelijkheid nemen om innovaties uit het brede onderzoeks- en onderwijsveld zelfstandig en in samenwerkingsverband actief te zoeken, te ontwikkelen op basis van wetenschappelijk onderzoek en uit te voeren op groeps- en organisatieniveau.

OLR11) Kan zich autonoom en proactief documenteren over juridische en administratieve aspecten van het leraarschap en kan hieruit zowel zijn/haar eigen rechtspositie en deontologie, als die van de lerenden, afleiden en duiden.

OLR 12) Heeft een gevorderde kennis en inzicht in de twee wetenschappelijke domeinen die in de master zijn opgenomen, zijnde gezondheidswetenschappen en biologie (met inbegrip van de bredere natuurwetenschappelijke context) en is in staat om deze al dan niet geïntegreerd toe te passen.

OLR 13) Hanteert de gespecialiseerde vakterminologie vanuit de eigen gezondheidsweten-schappelijke subdiscipline, zowel schriftelijk als mondeling, en heeft hier aandacht voor in de dagelijkse onderwijspraktijk.

OLR 14) Kan op basis van zijn/haar expertise in de gezondheidswetenschappelijke subdiscipline collega’s, leerlingen/studenten opleiden door te fungeren als vakinhoudelijk rolmodel binnen en buiten de fysieke klascontext (stagebegeleider bij werkplekleren).

OLR 15) Heeft inzicht en gespecialiseerde vaardigheden in de praktische aspecten die verbonden zijn met de uitoefening van de diverse zorgberoepen in het domein van de gezondheidswetenschappen.

OLR 16) Is in staat om probleemoplossend klinisch te redeneren in de praktijk van de zorgverlener.

OLR 17) Heeft inzicht in en is in staat om de ethische, juridische en deontologische kaders die belangrijk zijn bij de beroepsuitoefening van de zorgverlener, toe te passen.

OLR 18) Kan de rol van zorgverlener, al dan niet in een multidisciplinaire werkomgeving, en de interactie met de patiënt kritisch plaatsen.

OLR 19) Is in staat om gespecialiseerde (bio)medische vakliteratuur (met aandacht voor ‘evidence-based’) doelgericht op te zoeken, kwalitatief te beoordelen, te verwerken, te interpreteren en de vertaalslag te maken binnen onderwijsonderzoek of ter integratie in de eigen onderwijspraktijk (waaronder het ontwikkelingen van leermateriaal).

OLR 20) Is in staat om helder, doeltreffend en op wetenschappelijk onderbouwde wijze, schriftelijk en mondeling met verschillende doelgroepen (gaande van leek tot expert in het vakdomein) te communiceren.

OLR 21) Is in staat om de huidige kennis en vaardigheden up-to-date te houden via het aanwenden van de geschikte informatiebronnen.

Bindende vormingsdoelen

Vormingsdoel 1: Heeft interesse, is nieuwsgierig en neemt de attitude aan van levenslang leren inzake snel evoluerende ontwikkelingen in de gezondheidszorg (waaronder technologische innovaties zoals artificial intelligence, augmented en virtual reality).

Vormingsdoel 2: Is bereid om kritisch te reflecteren over en toont een intellectuele belangstelling voor actuele en (beleids)beslissingen aangaande de gezondheidszorg en toont de bereidheid om hierover beredeneerd te communiceren.

Vormingsdoel 3: Toont de bereidheid om op een professionele manier constructief samen te werken in multidisciplinaire en interprofessionele teams.

Vormingsdoel 4: Getuigt ervan aandacht te hebben voor en een positieve bijdrage te willen leveren aan de mentale, sociale en fysieke gezondheid van leerlingen en collega’s in de klas- en schoolcontext.

Vormingsdoel 5: Toont respect en interesse voor de rol van de verschillende disciplines van zorgverleners in het zorgsysteem.

1) De educatieve master in de gezondheidswetenschappen beschikt over een wetenschappelijk onderzoekende houding in de eigen vakdiscipline, vakdidactiek en binnen het algemene pedagogisch-onderwijskundige domein, met aandacht voor creativiteit en duurzaamheid.  Hij/zij is daarbij in staat om te reflecteren over zijn/haar eigen onderwijsvisie en -praktijk en deze kritisch te bevragen en bij te sturen.

 

2) De educatieve master in de gezondheidswetenschappen erkent het voorkomen van verschillende vormen van diversiteit (onder meer binnen grootstedelijke contexten), ontwikkelt een open, onderzoekende houding inzake de (h)erkenning ervan, en gaat er adequaat, kritisch en verantwoord mee om.

 

3) De educatieve master in de gezondheidswetenschappen ontwikkelt een nieuwsgierige houding in het kader van een continue professionele ontwikkeling voor de vakdiscipline, vakdidactiek en het algemeen pedagogisch-onderwijskundig domein inzake zijn/haar educatieve handelen, en toont daarbij bereidheid en enthousiasme om te innoveren.

 

4) De educatieve master in de gezondheidswetenschappen zich voor actualiteit en voor onderwijs in het algemeen, en is gepassioneerd en geëngageerd voor het vakgebied en het educatieve handelen.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_EMA_Gezondheidswetenschappen.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?