Master in de taal- en regiostudies: Chinese studies (Leuven)

Master of Arts

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de taal- en regiostudies: Chinese studies

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

Algemene doelen van de opleiding

De Master in de taal- en regiostudies: Sinologie sluit in eerste instantie aan bij de bestaande bachelors in de studierichting:
1) de socio-culturele richting, met focus op sociologie, filosofie en geschiedenis
2) de economische richting
Bovendien staat de opleiding open voor studenten die een andere bachelor of master behaald hebben, die tevens kennis hebben van China en aan de taalvereisten voor het Mandarijn voldoen (gelijkwaardig aan het B2 niveau van het Europees Referentiekader voor Talen), en die zich verder willen vormen in het Mandarijn en regio-specifieke vakken.

De unieke eigenschappen van de opleiding in Leuven zijn:
1) expertise in filosofie, geschiedenis en economie, zowel in het klassieke als het hedendaagse China
2) een vorming in China-kennis en taalvaardigheid in combinatie met een training in een discipline, zoals economie, sociologie, geschiedenis of filosofie
3) een jaar in de Chinees-sprekende wereld (vooral Volksrepubliek China), met ervaring in service-learning.

We mikken op een geïntegreerde taalvaardigheid waarmee afgestudeerde sinologen binnen en buiten het Chinese taalgebied op professioneel en privé vlak vlot kunnen functioneren, en dat dat ze zich verder kunnen bekwamen in de gekozen specialisaties. We beogen kritische vaardigheden en een intellectuele openheid die ook buiten het eigen vak nuttig zijn, zowel in het leven als in een economische, socio-culturele of academische loopbaan. We willen studenten ook laten kennis maken met het pure plezier van onderzoek, en hen leren omgaan met de frustraties die gepaard gaan met de studie van een heel vreemde taal en cultuur. We willen hen tenslotte ook confronteren met gratuite en nutteloze kennis en vaardigheden en hen leren om te gaan met de onzekerheden die deze teweegbrengen.

Mede om dit doel te bereiken
- wordt de taalkundige vorming van de student verder uitgebouwd in economische, socio-culturele en academische richting.
- gaat er aandacht naar oefening in en reflectie op vertalen
- gaan we dieper in op specifieke aspecten van de Chinese cultuur en op de hedendaagse Chinese leefwereld
- ligt de focus op specialisaties binnen de economie of een andere sector.

Leerresultaten

Opleiding specifieke competenties

1. De student heeft een grondige beheersing van Mandarijn, zowel gesproken als geschreven (gelijkwaardig aan het C1 niveau van het Europees Referentiekader voor Talen, ERK) en een voortgezette kennis van het Klassiek Chinees (voor de socio-culturele variant).
2. De student heeft specifieke kennis van de socio-culturele of economische (sub-)discipline waarin die zich heeft bekwaamd, van de relevante gegevens in de Chinees-talige wereld en een geïntegreerde kennis van het Mandarijn relevant voor deze regio en deze discipline.
3. De student heeft een grondige kennis met betrekking tot aspecten uit de Chinese filosofie, cultuur, politiek, maatschappij, religie, geschiedenis, economie, enz.
4. De student kan het eigen taalleerproces monitoren, is in staat kritisch te reflecteren op eigen taalleerproces, weet wat zijn/haar sterke en zwakke punten zijn, en is bereid al dan niet met begeleiding oplossingen te zoeken om het eigen taalleren naar een hoger niveau te brengen.

Algemeen wetenschappelijke competenties

1. De student beheerst grondig wetenschappelijke methodologieën binnen de sinologie.
2. De student kan een uitgebreide literatuurstudie uitvoeren met inbegrip van bronnen in het Chinees.
3. De student kan de “state of the field” van een onderzoeksvraag bepalen en het eigen onderzoek hierin situeren.
4. De student kan een methodologie uit een discipline toepassen op een onderzoeksvraag met betrekking tot de regio China en hierover rapporteren aan specialisten en leken.

Algemene competenties

1. De student is open ten aanzien van andere culturen en stuurt wetenschappelijk en kritisch denken en handelen voortdurend bij.
2. De student is in staat zich op een heldere en gestructureerde manier schriftelijk en mondeling te uiten en zelfstandig onderzoek te verrichten.
3. De student kan samenwerken met anderen.
4. De student leert omgaan met de onzekerheden van interculturele contacten en vindt plezier in de verkenning van andere werelden.
5. De student leert omgaan met onzekerheden als leereffect van de gratuite en nutteloze kennis.

De webpagina over het Letterenprofiel bevat een gedetailleerd overzicht van de vormingsdoelen.

De Faculteit Letteren wil haar studenten tot zorgvuldige taalgebruikers en communicatoren vormen die nieuwsgierig en fijngevoelig in de maatschappij staan en met een open blik streven naar een grondig en genuanceerd begrip van maatschappelijke diversiteit en machtsverhoudingen; die zich bewust zijn van het belang van nuance en multiperspectiviteit in het maatschappelijke debat, zichzelf en de ander kritisch durven bevragen vanuit hun kennis van andere tijden en culturen en de weg kennen in de moderne kennis- en informatiemaatschappij.  

 

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document BLAUWDRUK_MA_Chinese studies.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Chinese studies.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA fiche_MA_Chinese studies.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: