Master in de taal- en regiostudies: Japanse studies (Leuven)
Master of Arts
Je studieprogramma
Opleiding
Wat vind je op deze webpagina?
Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen.
Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …
Ben je toekomstig student?
Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de taal- en regiostudies: Japanse studies
Je leest er alles over
- Inhoud van de opleiding
- Beginprofiel
- Toekomstmogelijkheden
- Infomomenten & brochures
- Je campus
- ...
Doelstellingen
Discipline gebonden competenties1. De student bezit een gevorderde kennis van het modern Japans (luisteren, spreken, lezen, schrijven).
2. De student beheerst de grammatica van het modern Japans grondig en kan in het modern Japans complexe interactieve activiteiten uitvoeren. Hij/zij beschikt daartoe over een gevarieerde en rijke woordenschat met collocaties.
3. De student kan zakelijke teksten, essays en wetenschappelijke teksten van het Japans naar het Nederlands en van het Nederlands naar het Japans vertalen.
4. De student kan naast zakelijke en wetenschappelijke teksten ook literaire en filosofische teksten in het Japans begrijpen en er een eigen mening over vormen.
5. De student kan zowel mondeling als schriftelijk een gestructureerd betoog ontwikkelen in de Japanse taal, met logisch en coherent geformuleerde argumenten.
6. De student heeft een grondige en wetenschappelijk onderbouwde kennis van de Japanse cultuur in al haar facetten: maatschappij, geschiedenis, economie, politiek, recht en materiële cultuur en taal.
7. De student kan in complexe hedendaagse en moderne vraagstukken over Japan verbanden leggen met de historische, economische, politieke en sociale context.
8. De student kan de belangrijkste concepten en onderzoeksmethoden met betrekking tot de oorsprong, evolutie en werking van instellingen van de hedendaagse Japanse politiek, recht en economie begrijpen, definiëren, uitleggen en toepassen.
9. De student is in staat gespecialiseerde kennis en methodologische vaardigheden met betrekking tot de culturele geschiedenis van Japan te begrijpen, te definiëren, uit te leggen en toe te passen.
10. De student kent de belangrijkste wetenschappelijke methoden met betrekking tot de culturele, sociale en politieke geschiedenis van Japan en kan deze methoden toepassen.
Algemeen wetenschappelijke competenties
11. De student kan zelfstandig gespecialiseerd wetenschappelijk onderzoek uitvoeren.
12. De student kan onderzoeksmethoden relevant voor regiostudies in het algemeen en voor Japan in het bijzonder, identificeren, kritisch evalueren en toepassen.
13. De student kan zelfstandig een onderzoeksvraag formuleren op basis van inzicht in het wetenschappelijk onderzoek dat over het bestudeerde onderwerp zowel in Japan als in andere landen gevoerd wordt.
14. De student kan een methodologisch kader toepassen op een onderwerp met betrekking tot Japan.
15. De student kan relevante literatuur in het Japans en in andere talen met betrekking tot een onderwerp zelfstandig vinden, verwerken en kritisch beoordelen.
16. De student kan een kritische argumentatie ontwikkelen.
17. De student kan bestaand onderzoek op zijn waarde afwegen om zelfstandig in een werkstuk te verwerken.
18. De student kan het onderzoek met betrekking tot een onderwerp over Japan in een bredere, vergelijkende context situeren.
19. De student is in staat om zelfstandig wetenschappelijk onderzoek over Japan uit te voeren.
20. De student kan op een wetenschappelijk verantwoorde wijze aan leken en vakgenoten rapporteren over het gevoerde onderzoek.
21. De student kan een tekst ontwikkelen die beantwoordt aan de vereisten van een wetenschappelijk betoog. Hij/zij ontwikkelt daartoe een wetenschappelijke argumentatie die logisch opgebouwd is in een heldere, exacte en correcte taal.
22. De student kan zelfstandig van een wetenschappelijke scriptie een samenvatting schrijven in het Japans waarin de inhoud klaar en duidelijk, academisch en gestructureerd wordt weergegeven.
Algemene competenties
23. De student kan kritische vaardigheden en intellectuele routines toepassen die ook buiten het eigen vak nuttig zijn.
24. De student kan kritische vaardigheden en intellectuele routines toepassen in het Japans zodat hij/zij ook in het Japanse taalgebied kan functioneren.
25. De student kan de verworven kennis en vaardigheden in een actuele en genuanceerde context plaatsen.
26. De student bezit een ingesteldheid tot levenslang leren en tot het voortdurend bijstellen van de eigen kennis, opvattingen, denken en handelen.
De webpagina over het Letterenprofiel bevat een gedetailleerd overzicht van de vormingsdoelen.
De Faculteit Letteren wil haar studenten tot zorgvuldige taalgebruikers en communicatoren vormen die nieuwsgierig en fijngevoelig in de maatschappij staan en met een open blik streven naar een grondig en genuanceerd begrip van maatschappelijke diversiteit en machtsverhoudingen; die zich bewust zijn van het belang van nuance en multiperspectiviteit in het maatschappelijke debat, zichzelf en de ander kritisch durven bevragen vanuit hun kennis van andere tijden en culturen en de weg kennen in de moderne kennis- en informatiemaatschappij.
Kwaliteit van de opleiding
Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding
BlauwdrukBlauwdruk_MA_Japanse studies.pdf
COBRA 2019-2023
COBRA-fiche_MA_Japanse studies.pdf
COBRA 2015-2019
COBRA fiche_MA_Japanse studies.pdf
Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit
- Raadpleeg de beschikbare universiteitsbrede documenten
Meer info?
- Meer informatie over onderwijskwaliteit aan KU Leuven
- Meer informatie over de beschikbare documenten (wat en voor wie?)
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brussel)
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Geel)
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Aalst)
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Kortrijk)
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brugge)
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Diepenbeek)
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Gent)
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Antwerpen)
- Master in de literatuurwetenschappen (Leuven e.a.)
- Master in de bedrijfscommunicatie (Leuven)
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Leuven)
- Master of Multilingual Communication: Cross-Cultural Communication Management (Brussels)
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor:
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de communicatiewetenschappen (voor bachelors en masters in de humane wetenschappen en de kunsten) (Leuven)
- Master of Communication Sciences: Digital Media and Society (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de communicatiewetenschappen (voor bachelors en masters in de humane wetenschappen en de kunsten) (Leuven)
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de vergelijkende en internationale politiek voor bachelors en masters in de humane wetenschappen en de kunsten (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven)
- Master in het publiek management en beleid (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in het publiek management en beleid (voor bachelors en masters in de humane wetenschappen en de kunsten) (Leuven)
- Master in de sociologie (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters in de geestes- en cultuurwetenschappen (Leuven)
- Master of Sociology (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters in de geestes- en cultuurwetenschappen (Leuven)