Master in de journalistiek (Brussel)

Master of Arts

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de journalistiek.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

Na het voltooien van de opleiding kan de afgestudeerde master in de journalistiek…

1. In het Nederlands effectieve schriftelijke en mondelinge communicatie met een hoge graad van specificiteit verzorgen in een professionele journalistieke context.

1.1 Correct toepassen van grammatica- en spellingsregels van het Nederlands.

1.2 Beheersen van de standaarduitspraak van het Nederlands.

1.3 Inzicht hebben in de stijldimensies en de basis van de argumentatieleer.

1.4 Analyseren, beoordelen en reviseren van de opbouw, stijl, taal en argumentatiekracht van journalistieke teksten.

1.5 Zich vlot, correct en genuanceerd uitdrukken op mondelinge wijze.

1.6 Zich vlot, correct en genuanceerd uitdrukken op schriftelijke wijze.

1.7 Taalgebruik aanpassen aan doel, doelgroep (doelpubliek), genre en medium.

1.8 Beheersen van een gedifferentieerde Nederlandse woordenschat.

1.9 Beheersen van stemtechnische vaardigheden, minstens op het niveau van een beginnend professioneel gebruiker.


2. Wetenschappelijke inzichten kritisch analyseren, evalueren en integreren in een journalistieke context.

2.1 Modellen, theorieën en onderzoeksresultaten op het domein van media in het algemeen en productieprocessen, effecten en verwerkingsprocessen van nieuws in het bijzonder analyseren, evalueren en integreren.

2.2 De verhouding tussen de individuele journalist, mediabedrijven, communicatietechnologie en de samenleving duiden en kritisch evalueren.

2.3 De relatie tussen actoren, factoren en processen in de internationale journalistiek analyseren, evalueren en integreren.

2.4 De relatie tussen taal en ideologie analyseren, evalueren en integreren.

2.5 Analyseren en evalueren van frames of van de narratieve en persuasieve aspecten van journalistieke teksten.


3. Een brede kennis op meerdere maatschappelijke domeinen inzichtelijk toepassen in een journalistieke context.

3.1 Een brede kennis van meerdere maatschappelijke domeinen (zoals politiek, buitenland, wetenschap, gerecht, cultuur, lifestyle, sport of woordvoerderschap) aanwenden in concrete journalistieke berichtgeving.

3.2 Vertrouwd zijn met het specifieke karakter van deeldomeinen binnen de journalistiek.

3.3 Vertrouwd zijn met het specifieke profiel van de gespecialiseerde journalist.

3.4 Vertrouwd zijn met het specifieke karakter van onderzoeksjournalistiek en het profiel van de onderzoeksjournalist.


4. Specifieke journalistieke vaardigheden inzake nieuwsgaring en -research kritisch gebruiken in een journalistieke context.

4.1 Relevante journalistieke bronnen opsporen, verzamelen en verwerken via traditionele en online informatiebronnen.

4.2 Journalistiek bronnenmateriaal op waarde schatten op verschillende maatschappelijke domeinen.

4.3 Nieuwswaarde van actuele gebeurtenissen inschatten en evalueren.

4.4 Journalistieke interviewtechnieken beheersen.

4.5 Zelfstandig op zoek gaan naar onderwerpen en vernieuwende invalshoeken voor al dan niet nieuwsgedreven journalistieke artikels.


5. Specifieke journalistieke vaardigheden inzake nieuwsverwerking, -productie en -verspreiding kritisch gebruiken in een journalistieke context.

5.1 Kunnen analyseren, structureren en synthetiseren van informatie met het oog op het redigeren van journalistieke output.

5.2 Verschillende journalistieke genres beheersen.

5.3 Mediumspecifieke technische vaardigheden beheersen.

5.4 Mogelijke onderwerpen voor een journalistiek product op een professionele manier samenvatten en presenteren ('pitchen').


6. Zelfstandig en kritisch reflecteren over diverse aspecten van journalistiek.

6.1 Reflecteren en debatteren over de rol van het mediadiscours.

6.2 Reflecteren en debatteren over de rol van journalistiek en de invloed van journalistiek in de maatschappij en vice versa.

6.3 Reflecteren over de impact van de eigen berichtgeving op het publiek en op de betrokkenen bij het onderwerp van de berichtgeving.

6.4 Blijk geven van een verantwoordelijke en (zelf)kritische houding tegenover eigen werk en dat van anderen.


7. Als journalist effectief functioneren zowel in een gesimuleerde als professionele omgeving, zowel zelfstandig als in teamverband, met aandacht voor procesmanagement.

7.1 Zelfstandig het werk organiseren, uitvoeren en evalueren.

7.2 In teamverband het werk organiseren en bij te dragen aan een collectief eindproduct en dit te evalueren.

7.3 Kunnen omgaan met feedback en tijdsdruk.

7.4 Inzicht verwerven in de organisatie, de werkwijze en de functie van een medium.

7.5 Inzicht verwerven in de mediasector en zijn arbeidsmarkt.

7.6 Aantonen van ondernemerschap waaronder het kunnen 'promoten' van eigen journalistiek werk.


8. Deontologische en ethische aspecten van de professionele journalistieke beroepspraktijk onderkennen, de draagwijdte ervan inschatten en in overeenstemming daarmee handelen.

8.1 Het statuut, de rechten en plichten, en de werkomstandigheden van de professionele journalist kennen en evalueren.

8.2 De deontologische code van de journalisten kennen, vertrouwd zijn met ethische aspecten van het vakgebied en deze integreren in het eigen journalistieke werk.

8.3 De basiswetgeving inzake media en journalistiek (mediarecht, auteursrecht) kennen, evalueren en toepassen.


9. In het domein van de journalistiek zelfstandig onderzoek opzetten en uitvoeren op het niveau van een junior onderzoeker en er schriftelijk en mondeling over rapporteren.

9.1 Een onderzoeksvraag formuleren in het domein van journalism studies.

9.2 Kennis van en inzicht hebben in de verschillende onderzoeksmethoden die kunnen worden aangewend voor onderzoek in het domein van journalism studies, en er kritisch over reflecteren.

9.3 Een onderzoeksmethode met de nodige kritische ingesteldheid selecteren en hanteren om een onderzoek op te zetten in het domein van journalism studies.

9.4 Zelfstandig relevante wetenschappelijke bronnen over het eigen vakgebied opsporen, begrijpen en er kritisch over reflecteren.

9.5 Zelfstandig geraadpleegde bronnen verwerken tot een kritische literatuurstudie.

9.6 Op een correcte manier verwijzen naar geraadpleegde wetenschappelijke bronnen.

9.7 Een empirisch onderzoek opzetten en uitvoeren op het niveau van een beginnend onderzoeker.

9.8 Schriftelijk en mondeling in een wetenschappelijke stijl helder rapporteren in het Nederlands over het uitgevoerde onderzoek voor een gespecialiseerd publiek.

9.9 Schriftelijk of mondeling helder communiceren in het Nederlands over het uitgevoerde onderzoek voor een breed publiek.

9.10 Kritisch reflecteren over het onderzoeksproces en de onderzoeksresultaten.

9.11 Inzicht hebben in de waardesystemen waarop wetenschappelijknderzoek gebaseerd is en in overeenstemming daarmee handelen.


10. Nieuwe ontwikkelingen binnen de discipline van de journalistiek actief opvolgen, er kritisch over reflecteren en ze plaatsen in een breed maatschappelijk en intercultureel kader.

10.1 Zelfstandig nieuwe evoluties inzake het journalistieke productieproces opvolgen, kritisch evalueren en in een context plaatsen.

10.2 Zelfstandig nieuwe evoluties inzake nieuwsverspreiding opvolgen, kritisch evalueren en in een context plaatsen.


11. Taal- en cultuurgevoeligheid en respect voor diversiteit integreren in het wetenschappelijk werk, de professionele omgeving en het maatschappelijk debat.

11.1 Aandacht hebben voor diversiteit en gevoeligheid voor niet-discriminatoir taalgebruik.

11.2 Kunnen toepassen van niet-generaliserend en cultuurgevoelig taalgebruik.

1. De master is bereid tot levenslang leren, het aanscherpen van journalistieke vaardigheden en opvolgen van wetenschappelijke evoluties en actuele debatten binnen het domein van de journalism studies.

2. De master informeert zich op een actieve wijze over meerdere domeinen en actoren binnen de samenleving.  

3. De master engageert zich om zich levenslang te bekwamen in schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheden om zich steevast onderbouwd, genuanceerd en taalkundig en inhoudelijk correct uit te drukken in een professionele journalistieke context.

4. De master toont een intellectuele belangstelling voor de complexe verhoudingen tussen de individuele journalist, mediabedrijven, communicatietechnologie en de samenleving, en is in staat om deze, gebruik makend van diepgaande disciplinaire kennis, analytisch en kritisch te duiden.

5. De master is bereid om te handelen overeenkomstig een wetenschappelijk integere, reflectieve basishouding en de geldende professionele deontologische codes en ethische aspecten van de journalistieke beroepspraktijk.

6. De master ontwikkelt een doorgedreven onderzoeksgerichte attitude en past deze toe in de journalistieke praktijk.

7. De master toont een bereidheid tot collegiale en effectieve professionele samenwerking met diverse actoren in de samenleving en mediasector.

8. De master cultiveert een open houding ten aanzien van diverse leefwerelden, groepen, talen en culturen in het wetenschappelijk werk, de professionele omgeving en het maatschappelijk debat.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Journalistiek.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRRA-fiche_MA_Journalistiek.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA SP VP_Journalistiek Antwerpen en Brussel.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks: