Bachelor in de architectuur (Brussel)

Bachelor of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de bachelor in de architectuur.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

De afgestudeerde bachelors verwerven kennis van en inzicht in bouwtechnieken, humane wetenschappen en de kunsten en kunnen op elk van deze terreinen een kritisch standpunt innemen. De afgestudeerde bachelors zijn in staat een architecturaal concept om te zetten in een materialiseerbaar resultaat en kunnen tijdens het ontwerpproces alternatieven genereren, afwegen ten opzichte van elkaar en daaruit een gefundeerde keuze maken. Ze hanteren hierbij een exploratieve, onderzoekende attitude. De opleiding bachelor in de architectuur zet de studenten aan om blijk te geven van een kritische-reflectieve attitude en zichzelf te positioneren binnen het domein van de architectuur en in de samenleving.


Opleidingsspecifieke leerresultaten:

De afgestudeerde bachelors hebben academische en professionele kennis van en inzicht in bouwtechnieken, humane wetenschappen en de kunsten en kunnen op elk van deze terreinen een kritisch standpunt innemen. Ze hebben basiskennis, -inzicht en -vaardigheden van onderzoeksmethodes binnen de discipline.
  • De bachelors hebben kennis van en inzicht in de basisbegrippen van de bouwtechnische praktijk (via exacte wetenschappen, structuur, comfort, constructie, duurzaamheid).
  • De bachelors hebben kennis van en inzicht in basisbegrippen van humane wetenschappen en aanverwante disciplines ( architectuurgeschiedenis en - theorie, stedenbouw, wijsbegeerte, antropologie, sociologie …).
  • De bachelors begrijpen de relatie tussen architectuur en kunsten.
  • De bachelors kennen de geijkte voorstellingstechnieken van de discipline.
  • De bachelors kunnen diverse informatiebronnen vergaren, analyseren, verwerken en kritisch evalueren (op architecturaal, bouwtechnisch, maatschappelijk, historisch ... vlak).
  • A6 De studenten kennen de uitdagingen van de moderne (brede) architectuurpraktijk en zijn vertrouwd met de relevante basisbegrippen van recht, economie en bedrijfsvoering.


De afgestudeerde bachelors ontwerpen onder begeleiding architectuur op een authentieke en exploratieve wijze.
  • De bachelors gaan exploratief te werk in hun ontwerp: ze observeren, analyseren, experimenteren en reflecteren kritisch.
  • De bachelors kunnen verschillende ontwerpbenaderingen hanteren om een variatie aan mogelijke architecturale antwoorden te formuleren op een complexe vraagstelling.
  • De bachelors kunnen zowel bouwtechnische, menswetenschappelijke als artistieke invalshoeken integreren in hun ontwerp. Ze genereren hierbij alternatieven, wegen die ten opzichte van elkaar af en maken een beargumenteerde synthese.
  • De bachelors zijn in staat een authentiek, coherent, autonoom en maatschappelijk relevant ontwerp te maken.
  • De bachelors zijn in staat een architecturaal concept te ontwikkelen, te materialiseren en constructief uit te werken tot op het niveau van het architectuurdetail.


De afgestudeerde bachelors zijn in staat om een eigen standpunt te expliciteren door middel van een doordacht gebruik van verschillende media.
  • De bachelors tonen in hun ontwerp een gevoel van vorm en ruimte, als een esthetische en poëtische ervaring.
  • De bachelors zetten media als ontwerpinstrument doordacht, persoonlijk, intuïtief, expressief en experimenteel in.
  • De bachelors kunnen zowel beeldend als verbaal communiceren over zowel concrete, als abstracte en poëtische onderwerpen.
  • De afgestudeerde bachelors gaan op een integere manier om met intellectuele eigendom.
  • De bachelors expliciteren hun persoonlijke visie, drijfveren en signatuur als ontwerper.


De afgestudeerde bachelors geven blijk van een kritisch-reflectieve attitude en positioneren zichzelf in de wereld (vormingsdoelen).
  • De bachelors ontdekken zichzelf als ontwerper.
  • De bachelors tonen een reflectieve en kritische houding t.a.v. gangbare overtuigingen die aan de grondslag liggen van ontwerpideeën en -keuzes.
  • De bachelors hebben aandacht voor de ethische aspecten van architectuur en erkennen het belang van haar culturele, maatschappelijke en ecologische verantwoordelijkheden.
  • De bachelors werken zowel zelfstandig als collegiaal en interdisciplinair samen met andere actoren.
  • De bachelors tonen inlevingsvermogen in en openheid t.a.v. andere personen en culturen.
  • De bachelors willen continu leren, inspiratie zoeken en inspireren.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_BA_Architectuur.doc.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document Cobra-fiche_BA_Architectuur.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_BA_Architectuur.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: