Master in de communicatiewetenschappen (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de communicatiewetenschappen.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

In de masteropleiding verwerven studenten domeinspecifieke kennis, vaardigheden en attitudes. De afgestudeerde master in de Communicatiewetenschappen...

1. Kennis en inzichten

1.1 heeft gevorderde en verbrede kennis van en inzicht in het onderzoek, de resultaten en de denk- en referentiekaders van de communicatiewetenschap en in het bijzonder van het gekozen domein: ‘Media, cultuur en beleid’, ‘Strategie en organisatie’, ‘Mediapsychologie’ of ‘Journalistiek in de digitale samenleving’. .

1.2 heeft vanuit een domeinspecifiek perspectief gevorderde en verbrede kennis van en inzicht in de complexe verhoudingen tussen media, communicatietechnologieën, het individu en de maatschappelijke context. Hij kan op basis hiervan nieuwe fenomenen en evoluties duiden en beoordelen.

1.3 heeft gevorderd en gespecialiseerd inzicht in sociaalwetenschappelijke onderzoeksdesigns en hun voornaamste toepassingsmogelijkheden in de communicatiewetenschap; hij weet welke designs functioneel zijn voor het oplossen van domeinspecifieke problemen.


2. Analyseren en reflecteren

2.1 kan zijn kennis en inzichten uit het gekozen domein met elkaar in verband brengen en integreren in de relevante denk- en referentiekaders van andere, aanverwante disciplines en/of domeinen.

2.2 kan zijn domeinspecifieke kennis van en inzicht in gemedieerde communicatie en zijn eigen onderzoek relateren aan en integreren in de relevante denk- en referentiekaders van andere, aanverwante disciplines en/of domeinen.

2.3 kan kritisch reflecteren over de wetenschappelijke en maatschappelijke waarde van domeinspecifieke onderzoeksbevindingen en inzichten.

2.4 kan de communicatiewetenschappelijke benadering van relevante probleemstellingen kritisch situeren ten opzichte van andere sociaalwetenschappelijke benaderingen; hij kan de waarde en de pertinentie van de discipline en het gekozen domein deskundig beoordelen in de bredere context van het maatschappelijk en beroepsmatig functioneren.

2.5 kan in eigen onderzoek of een eigen argumentatie het besef constructief inzetten dat elke theorie berust op vooronderstellingen en bijdragen aan de vaststelling dat wetenschappelijke inzichten bevraagd, veranderd, en verlaten worden.

2.6 kan de door hem gehanteerde aanpak en methodologie en de kwaliteit en betrouwbaarheid van de geformuleerde oplossing kritisch evalueren.


3. Onderzoeken

3.1 kan complexe wetenschappelijke literatuur uit de eigen discipline en aanverwante disciplines op een kritisch-analytische wijze lezen en in verband brengen met diverse stromingen en ontwikkelingen in het gekozen domein; hij kan een gefundeerd oordeel uitspreken over de kwaliteit van deze literatuur.

3.2 vertoont een geïnteresseerde, leergierige en zoekende houding om complexe, realistische, multidisciplinaire en domeingebonden vragen en problemen te begrijpen en op te lossen, hij legt daarbij relaties met relevante, verwante vragen en problemen binnen de discipline of het domein.

3.3 kan complexe, realistische, (multi)disciplinaire of domeingebonden problemen autonoom vertalen naar concrete onderzoeksvragen, een onderzoeksontwerp opstellen (zowel kwantitatief als kwalitatief), en de volledige empirische cyclus doorlopen om een antwoord op de onderzoeksvragen te formuleren; hij laat zich daarbij niet inperken door discipline- of domeingrenzen.

3.4 kan de ethische en deontologische regels van de communicatiewetenschap en het wetenschappelijk onderzoek in het algemeen toepassen in eigen onderzoek. Hij voert onderzoek nauwgezet en consciëntieus uit en communiceert over de resultaten op verifieerbare wijze.


4. Terugkoppelen

4.1 kan disciplinegebonden en domeinspecifieke, maar ook interdisciplinaire kennis en inzichten op eigen initiatief en in onvoorspelbare, complexe omstandigheden integreren en herformuleren en zijn expertise vertalen naar de beroepsrelevante context van beleid en strategie.

4.2 ziet mogelijkheden om onderzoeksresultaten zinvol en verantwoord in te zetten op nieuwe toepassingsgebieden; rekening houdend met de maatschappelijke en ethische dimensie, kan hij de verworven inzichten en bevindingen vertalen naar en implementeren in een beroepsrelevante context.

4.3 kan rapporteren over eigen onderzoek in een wetenschappelijk verantwoord werkstuk en kan zowel over de conclusies van (het eigen) onderzoek als over de kennis en overwegingen die eraan ten grondslag liggen constructief van gedachten wisselen met vakgenoten en specialisten.


5. Procesmatig denken en handelen

5.1 kan samenwerken in een multidisciplinaire en eventueel internationale werk- of onderzoeksomgeving.

5.2 kan in een project effectief en efficiënt werken; hij toont daarbij aandacht voor kwaliteit, zorgvuldigheid, planning en organisatie.

5.3 kan kritisch reflecteren over het eigen denken en handelen en waar nodig bijsturen; hij kan een argumentatie opbouwen met aandacht voor de sociale, maatschappelijke, deontologische en ethische dimensies.

5.4 kan informatie verwerven, verwerken, interpreteren en beoordelen.

5.5 kan de eigen competenties evalueren en ze door middel van bijscholing of zelfstudie actualiseren, verbreden of verdiepen met het oog op het inzetten van zijn vaardigheden in de samenleving.

I. Communicatiewetenschappelijke inzichten en analyse

1. De master is bereid tot levenslang leren en opvolgen van wetenschappelijke evoluties en actuele debatten binnen de communicatiewetenschappelijke discipline als geheel en één of meerdere specialisaties (Media, cultuur en beleid, Strategie en organisatie en/of Mediapsychologie) in het bijzonder.

2. De master toont een intellectuele belangstelling voor de complexe verhoudingen tussen media, communicatietechnologieën, het individu en de maatschappelijke context, en is in staat om deze, gebruik makend van diepgaande disciplinaire kennis, analytisch en kritisch te duiden.

3. De master is bereid om in diverse professionele contexten gebruik te maken van communicatiewetenschappelijke interpretatiekaders en theorieën.

 

II. Communicatiewetenschappelijke onderzoeksmethoden

1. De master ontwikkelt een doorgedreven onderzoeksgerichte attitude om maatschappelijke thema’s te problematiseren, in een communicatiewetenschappelijk perspectief te plaatsen en aan een kritische schouwing te onderwerpen.

2. De master engageert zich om de methoden en technieken van communicatiewetenschappelijk (en algemeen wetenschappelijk) onderzoek op een adequate, contextgebonden wijze toe te passen in de actieve loopbaan.

3. De master is bereid om te handelen overeenkomstig een wetenschappelijk integere, reflectieve basishouding en de geldende professionele deontologische codes.

 

III. Professionele terugkoppeling

1. De master is alert voor de mogelijkheden en valkuilen in de aanwending van communicatiewetenschappelijk onderzoek en theorie voor de ontwikkeling van beleid en strategie in diverse professionele contexten. 

2. De master spreidt een bereidheid tentoon om vanuit mediacultureel, strategisch-communicatief en mediapsychologisch perspectief constructief bij te dragen aan het formuleren van alternatieven om aan actuele en toekomstige problemen het hoofd te bieden.

 

IV. Algemene academische vorming

1. De master toont een bereidheid tot collegiale en effectieve multidisciplinaire samenwerking met andere (mens)wetenschappelijke disciplines.

2. De master zet zich in om eigen ideeën en reflecties op een beredeneerde en zelfkritische wijze te presenteren voor diverse doelgroepen en/of in het publieke debat te verdedigen.

3. De master cultiveert een open houding ten aanzien van diverse leefwerelden, groepen en culturen.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Communicatiewetenschappen.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRRA-fiche_MA SP VP_Communicatiewetenschappen.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?



Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: